varvräknare diesel
Re: varvräknare diesel
Motorn ska inte varva mer än 3000 och instrumentet ska visa upp till 3600. Har bara "torrsimmat" upp till 1800 än. Får se när vi är ute och åker.
Eventuellt passerar magneten sensorn för snabbt vd högre hastigheter. Då får jag flytta den till en plats närmare mitten på svänghjulet, kanske till och med på centrummuttern.
Eventuellt passerar magneten sensorn för snabbt vd högre hastigheter. Då får jag flytta den till en plats närmare mitten på svänghjulet, kanske till och med på centrummuttern.
Re: varvräknare diesel
Midsommarresan fick bli testen - som misslyckades. Efter ett par timmar med varvtal strax över 2500 började temeraturalarmet tjuta. Stannade och kollade men motortemperaturen var OK. När jag körde vidare fungerade inte varvräknaren. Väl i hamn såg jag att magneten lossnat från svänghjulet - och förmodligen fastnat på tempsensorn.
Nu måste jag flytta varvtalssensorn i alla fall, den här gången räcker det inte med en enkel plåtvinkel.
Nu måste jag flytta varvtalssensorn i alla fall, den här gången räcker det inte med en enkel plåtvinkel.
Re: varvräknare diesel
Nästa försök: Magneten sitter på insidan av svänghjulet och sensorn på en plåt som jag fäste på en lämplig yta. Den sitter lite i vägen, men nu ska det i alla fall hålla bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: varvräknare diesel
Visst fungerar cykeldatorn OK som varvräknare, men den är inte så rolig. Därför har jag tänkt göra om den på ett annat sätt.
Jag köpte en Arduino och tänkte använda den för att övervaka motorn. Det finns lite av varje att övervaka/visa; varvtal, oljetryck, diverse temperaturer...
För varvtalet tänkte jag använda en magnet på svänghjulet på samma sätt som till cykeldatorn. Pulserna ska starta interrupt och tid mätas mellan pulserna, räknas om till hastighet och visas på en LED-array.
Oljetryck och temperaturer är analoga sognaler som också visas på liknande LED-rader.
Nu gäller det bara att skriva ett lämpligt program och göra lämpliga interface mot motorn. Tyvärr kan jag inte prova förrän efter sjösättningen i vår så det får bli ganska mycket "torrsim".
Jag startar en ny tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=69751
Jag köpte en Arduino och tänkte använda den för att övervaka motorn. Det finns lite av varje att övervaka/visa; varvtal, oljetryck, diverse temperaturer...
För varvtalet tänkte jag använda en magnet på svänghjulet på samma sätt som till cykeldatorn. Pulserna ska starta interrupt och tid mätas mellan pulserna, räknas om till hastighet och visas på en LED-array.
Oljetryck och temperaturer är analoga sognaler som också visas på liknande LED-rader.
Nu gäller det bara att skriva ett lämpligt program och göra lämpliga interface mot motorn. Tyvärr kan jag inte prova förrän efter sjösättningen i vår så det får bli ganska mycket "torrsim".
Jag startar en ny tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=69751
Re: varvräknare diesel
En varvräknare för bensinmotorer räknar ju just pulser, och givaren till cykeldatorn ger ju just pulser. En analog förstärkare som ser till att cykeldatorns givare inte belastas (ens om förstärkarkretsen är utan spänning - det är ju bra om cykeldatorn kan visa rätt med sitt inbyggda pyttebatteri även om båtbatteriet är urladdat), och ger 12V-pulser borde kunna funka ihop med en bensinvarvräknare, men då får du nog lobotomera bort åtminstone en del av spänningsdelaren på varvräknarens ingång.
Om du kan hitta en varvräknare avsedd för en tvåcylindrig fyrtaktare så lär den visa rätt på en puls per varv. Annars får du köra t.ex. en för fyrcylindring fyrtaktare och byta skala, eller så får du sätta dubbla magneter på svänghjulet.
(Dubbla magneter kan ju ha ytterligare en fördel, dels jämnar det ut den marginella obalans som en magnet ger, och dessutom kan du låta magneterna "hänga ihop" med nån slags fastlimmad wire eller liknande som gör att centrifugalkraften aldrig kan skicka iväg magneterna i periferin som du verkat råka ut för på första försöket).
Tillägg: om du ändå bygger en krets som förstärker pulserna från t.ex. givaren på en cykeldator så kan du ju bygga hela kretsen som driver vridspoleinstrumentet för en varvräknarskala, men eftersom elektroniken ingår i en färdig varvräknare och åtminstone jag tycker det är rätt krångligt att fixa ett bra sånt vridspoleinstrument själv så skulle jag nog valt att modda en färdig varvräknare.
Om du kan hitta en varvräknare avsedd för en tvåcylindrig fyrtaktare så lär den visa rätt på en puls per varv. Annars får du köra t.ex. en för fyrcylindring fyrtaktare och byta skala, eller så får du sätta dubbla magneter på svänghjulet.
(Dubbla magneter kan ju ha ytterligare en fördel, dels jämnar det ut den marginella obalans som en magnet ger, och dessutom kan du låta magneterna "hänga ihop" med nån slags fastlimmad wire eller liknande som gör att centrifugalkraften aldrig kan skicka iväg magneterna i periferin som du verkat råka ut för på första försöket).
Tillägg: om du ändå bygger en krets som förstärker pulserna från t.ex. givaren på en cykeldator så kan du ju bygga hela kretsen som driver vridspoleinstrumentet för en varvräknarskala, men eftersom elektroniken ingår i en färdig varvräknare och åtminstone jag tycker det är rätt krångligt att fixa ett bra sånt vridspoleinstrument själv så skulle jag nog valt att modda en färdig varvräknare.