fläktkontroller med DAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

fläktkontroller med DAC

Inlägg av Seven11 »

Hade tänkt att göra en fläktkontroller med hjälp av en DAC (har spanat in DAC6573 från TI) men nu upptäckte jag några saker i databladet:

"VDD to GND: 0.3 V to +6 V"
"VREFH Input range: min: 0 V, max: VDD
"VREFL Input range: min: 0 V, max: VDD/2"

Meningen är ju att OUT ska vara mellan +5V och +12V så jag funderar på att sätta GND till 5V och VDD till 10V... kan man sätta GND till något annat än 0V?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan sätta "din egen" ground till vad du vill, så läge du är med på konsekvenserna. Här ska du vara försiktig med hur du hanterar in- & utsignalerna från DACen!
Seven11

Inlägg av Seven11 »

$tiff: vilka är konsekvenserna da? varför ska jag vara försiktig med hur jag hanterar in och ut signalerna från DAC:en?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Menar du att du ska sätta hela kretsens GND till datorns +5 V?
Hur ska du kommunicera med DACen då via din I2C-bus? Du har ju nu fel potential på signalerna om du skickar från datorn eller en µC som har datorns GND som sin egen GND.
Utgången kommer ju sedan också ha en offset, det var ju det som var vitsen, men då får du tänka några extra gånger när du designar utgångssteget.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det vore oerhört mycket enklare att sätta dit en op-amp som förstärkar lagom och som har ett lämpligt offset.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Icecap
Jepp, skulle snart komma till det :)
Seven11

Inlägg av Seven11 »

så vilket sätt är bäst för att göra en fläktkontroller da? har sett mängder projekt som använder PWM men jag har för mig att DC fläktar inte mår bra av PWM...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det bästa sättet att styra en vanlig borstlös fläkt i en dator måste vara att ta över styrelektroniken inne i fläkten.
Vill man inte ingripa i fläkten så är linjärreglering det bästa m.a.p. slitage och ljudnivå.
PWM är effektivast men har påtagliga brister i detta fallet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hade tänkt att göra en fläktkontroller med hjälp av en DAC...

Annars har jag några TC642 (8-pin SOIC) från Microchip liggandes.
Det är en komplett fläkt-krets med PWM drivning, övervakning,
återstart, mikrokontroller interface, m.m

Se : http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 21444c.pdf
eller sök efter TC642 på www.microchip.com.

Hör av dig om du är intresserad....
Seven11

Inlägg av Seven11 »

med skulle det fungera tror ni att använda detta schema till gammla PC chassifläktar som har 2 trådar: http://liquid-nexus.net/fanctrl/schematics.htm

och för 3 trådars använda: http://jos.vaneijndhoven.net/fancntl/fan_schematic.pdf

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Hmm, de ser ju precis likadana ut? Varför inte välja ett av dom och köra på?

Den gula och 3:e kabeln används ju inte i nåt av schemanat. Den är till för att kunna mäta varvtalet på fläkten. Den behöver inte kopplas in för att lfäkten ska funka.. Den kommer heller inte att fungera när du kör någon av de där två varianterna eftersom de använder PWM. PWM-signalen förstör eftersom matningen till varvtalspulsen försvinner hela tiden. Det är därför man mäter strömmen genom fläkten för att räkna ut hastigheten på den.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

aha tänkte inte på att det var PWM :oops:

men jag kör nog på att använda PIC -> DAC6573 -> OPamp (741 kan den funka?) -> fläkt...
vad tror ni om den kopplingen? nått jag bör tänka på? nån diod eller transistor som måste in?

Tack för all hjälp!!!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

varför inte en vanlig R2R-stege, buffert-opamp och sen en effekttransistor kopplad som emitterföljare? Borde funka utmärkt.
Bara för det kan jag inte hitta tråden där det finns en länk till ett digitalt labbagg... :P
Seven11

Inlägg av Seven11 »

vad ska jag me R2R stegen till? har redan DAC6573 hemma...
vad menas med en buffrad-opamp? vilka fördelar finns? vilken krets tänker du på?
sen emitterföljaren, vilken effekttransistor och vilka (både på det från emitter till jord och opamp till bas) motstånd tycker du jag ska välja?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja alltså, nu när du redan har en DAC så är ju en R2R-stege tämligen onödig, men det är definitivt billigare :)
Och en R2R-stege kan man INTE ta så himla mycket ström från, och kan dessutom inte ge ut högre spänning än vad logiken går på, så en opamp som en buffer mellan som förstärker upp 5V till exempelvis 12V som i sin tur driver en transistor är en ganska bra idé.
Basmotståndet beror ju på vad för hfe din transistor har, men en effekt-darlington har ju ganska hög hfe så det går väl bra med 1k om man vill.
I en emitterföljarkoppling ska man inte koppla emitter till jord.
För NPN gäller:
basen till DACen.
Kollektorn till plus
emittern till fläkten
fläkten till jord.
Du kommer nu få en spänning mellan jord och emitter på DAC-0,7V.
Skriv svar