Hur fungerar en chassifläkt med tre ledare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Soolo

Hur fungerar en chassifläkt med tre ledare?

Inlägg av Soolo »

Jag ska byta ut en fläkt till en braskamin mot en tystare modell. Den sitter i en hållare som passar en chassifläkt 120*120 för vanlig PC.

Hur fungerar en ny chassifläkt med tre ledare? Förutom 12V, 0V, finns det en tredje ledare som styr varvtalet hur fungerar den?

Kan det helt enkelt vara så att när jag ansluter 12V på den tredje ledaren så går fläkten för fullt och vid 6V ger halva varvtalet?

Soolo
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Den tredje gula(?) ledaren ger varvtalet. Du kan alltså läsa av varvtalet där om du önskar. Vill du styra varvtalet får du ge dig på plusledaren.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Den tredje sladden är som sagt en varvtals-sladd den skickar två jordpulser per varv så om de va till nån nytta så :) själv byggde jag ett fläkt-stroboskop där jag använder den sladden o ändrar dom två jord pulserna till en ljuspuls per varv istället osså riktar jag lysdioden mot fläkten så då tror ögat att fläkten står still fast den snurrar på reglerat varv. :lol:

VARNING STOPPA EJ IN FINGRET I EN "SNURRANDE" FLÄKT!! :roll:
Användarvisningsbild
Soolo

Inlägg av Soolo »

Ok, bra!
Tack för svaren!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag kan hålla med M!@el där, jag va nåra att få ett 3mm kortare finger, dock var det i en 230v stålfläkt å iite de vanliga 12v plastfläktarna.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Detta är inte fallet för fläktar i DELL datorer. Där har den tredje ledaren en tango som den dansar. Finns inte den så startar inte datorn.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ja men dell suger ju, det vet vi alla :wink:
Användarvisningsbild
dr. Agoz

Inlägg av dr. Agoz »

Chassi fläkter är BLDC motorer (borstlös DC-motor) och innehåller ett hallelement och en tansistor. signalen ut från motor kommer från hallelementet.

Styra motorns varvtal kan du göra på två sätt ena sänkspänningen andra är att PWMa 12v signalen och på så sätt sänka medelspänningen. vartalet är proportionellt mot spänningen.

Kolla här!
om du är intresserad finns lite grann på denna sida
Tekko

Inlägg av Tekko »

För er som aldrig sett en pc fläkt inuti:

Bild

Det svarta till vänster är hall sensorn:
Bild

De fläktar med RPM signal ut har oftast en separat hallsensor för endamålet, men det finns fläktar vars tredje tåt styr varvtalet också.
Skriv svar