Hur fungerar en chassifläkt med tre ledare?
Hur fungerar en chassifläkt med tre ledare?
Jag ska byta ut en fläkt till en braskamin mot en tystare modell. Den sitter i en hållare som passar en chassifläkt 120*120 för vanlig PC.
Hur fungerar en ny chassifläkt med tre ledare? Förutom 12V, 0V, finns det en tredje ledare som styr varvtalet hur fungerar den?
Kan det helt enkelt vara så att när jag ansluter 12V på den tredje ledaren så går fläkten för fullt och vid 6V ger halva varvtalet?
Soolo
Hur fungerar en ny chassifläkt med tre ledare? Förutom 12V, 0V, finns det en tredje ledare som styr varvtalet hur fungerar den?
Kan det helt enkelt vara så att när jag ansluter 12V på den tredje ledaren så går fläkten för fullt och vid 6V ger halva varvtalet?
Soolo
Den tredje sladden är som sagt en varvtals-sladd den skickar två jordpulser per varv så om de va till nån nytta så
själv byggde jag ett fläkt-stroboskop där jag använder den sladden o ändrar dom två jord pulserna till en ljuspuls per varv istället osså riktar jag lysdioden mot fläkten så då tror ögat att fläkten står still fast den snurrar på reglerat varv. 
VARNING STOPPA EJ IN FINGRET I EN "SNURRANDE" FLÄKT!!

VARNING STOPPA EJ IN FINGRET I EN "SNURRANDE" FLÄKT!!

Chassi fläkter är BLDC motorer (borstlös DC-motor) och innehåller ett hallelement och en tansistor. signalen ut från motor kommer från hallelementet.
Styra motorns varvtal kan du göra på två sätt ena sänkspänningen andra är att PWMa 12v signalen och på så sätt sänka medelspänningen. vartalet är proportionellt mot spänningen.
Kolla här!
om du är intresserad finns lite grann på denna sida
Styra motorns varvtal kan du göra på två sätt ena sänkspänningen andra är att PWMa 12v signalen och på så sätt sänka medelspänningen. vartalet är proportionellt mot spänningen.
Kolla här!
om du är intresserad finns lite grann på denna sida