Etstank med värme eller Skumetsmaskin med värme?
Etstank med värme eller Skumetsmaskin med värme?
Vilken etsmaskin skall man investera i om man skall göra kretskort?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Själv funderar jag på att bygga mig en liten etstank. Rotade i bra-att-ha-lådans nedre regioner och hittade en akvariepump och doppvärmare (på 100W) så nu skall jag se om jag får tag på billigt plexiglas. Men det blir i framtiden, tänkte börja med en sån här: Framkallningsskål från Kjell&Company
http://www.bungard.com/seiten/p-splash.htm
Har kört modellen ovan med goda resultat (10 mil ledar bredd/ 10 mil isolation) går att komma ner ytterligare men med minskad yield. Kanske kan ligga till grund för ett hemmabygge.
Har kört modellen ovan med goda resultat (10 mil ledar bredd/ 10 mil isolation) går att komma ner ytterligare men med minskad yield. Kanske kan ligga till grund för ett hemmabygge.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Du bör kolla pumpen så inte impelleraxeln är av metall. Inte bra tillsammans med etsvätska... Sen brukar det stå i de flesta akvariepumpsmanualer att vattnet inte får vara varmare än 30°.MicaelKarlsson skrev:Själv funderar jag på att bygga mig en liten etstank. Rotade i bra-att-ha-lådans nedre regioner och hittade en akvariepump och doppvärmare (på 100W) så nu skall jag se om jag får tag på billigt plexiglas. Men det blir i framtiden, tänkte börja med en sån här: Framkallningsskål från Kjell&Company
Och till sist så går det åt kopiösa mängder etsvätska i den sortens plastkärl pga räfflorna i botten.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Möjligt.
Jag kör med Kjells kärl med flat botten. De är visserligen mindre, men har räckt åt mig hittills iaf. Det tar några minuter bara så är kopparen borta.
De senaste gångerna har jag värmt upp begagnad etsvätska i glaskaffepannan tills det börjar bubbla, och sen häller jag i det och sen plums i med kortet. Varmt och gott
Och för att det inte ska kallna så fort tar jag det andra kärlet jag framkalalde i, och kokar upp vatten i mikron och sen ställer jag etskärlet i det med vatten i. Sen går det undan 
Jag kör med Kjells kärl med flat botten. De är visserligen mindre, men har räckt åt mig hittills iaf. Det tar några minuter bara så är kopparen borta.

De senaste gångerna har jag värmt upp begagnad etsvätska i glaskaffepannan tills det börjar bubbla, och sen häller jag i det och sen plums i med kortet. Varmt och gott

Senast redigerad av MadModder 19 december 2005, 18:28:55, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Stämmer!!Cenorpa skrev:MadModder: Jag tror att han menade en luftpump...
Min idé är att bygga en smal etstank och dra ner lämplig slang med x antal hål i lämlig diameter för att få bra cirkulation i etsvätskan. Tänker dra slangen över etstankens kortsida för att vara säker på att det inte kan rinna in etsvätska i pumpen och ställa till med otrevligheter.