Kabel/avbrotts-sökare. *fixat!*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Kabel/avbrotts-sökare. *fixat!*

Inlägg av PeterH »

Du övervägde inte den lite dyrare modellen? Kostar 499:- men jag vet inte hur stor skillnad det är på dom..? :humm: Denna kanske är lite känsligare?

Bild

Kjelles beskrivning:

Tongenerator Pro

Ett utmärkt verktyg för att identifiera enstaka par eller hela kablar. Scenario: Du har placerat ut 24 nätverksuttag och lika många teleuttag. Kablarna mynnar ut i serverrummets patchpanel. Du vet inte vilken kabel som går var. För att enkelt reda ut detta använder du testproben.

Tongeneratorn ansluts fysiskt i respektive uttag. Proben lyssnar sedan effektivt i andra änden utan fysisk kontakt. Proben indikerar träff med både tonsignal och LED. Ett sedan länge känt och välanvänt verktyg av t.ex. teletekniker. Tonsändaren har RJ11-kontakt (passar även RJ12 och RJ45) och krokodilanslutning. Sändare och prob drivs med varsitt 9 V-batteri (medföljer ej). Levereras med slitstark väska tillverkad i nylon. Säljes ej på öppet köp.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Joda, men de hade inte den hemma i lager, annars hade
jag klippt den istället. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

När man letar efter ett kabelpar i en flertrådig kabel så vill man inte att styrkan ska vara för kraftig i sändaren. Därför har man proben som nästan måste ligga i kontakt med paret du ringer ut så att man med säkerhet vet att det är det paret du letar efter.
Är signalen i kabeln för hög så indikerar proben kanske 10 cm ifrån kabeln och då blir det svårt att se vilket par som är vad. Vet att när jag jobbade på Telia och ringde ut ett par så var det ibland svårt att avgöra i kopplingsplinten vilket par som sändaren var ansluten till. Kan tänka mig att det blir en del överhörning på dom övriga paren ibland. På min utrustning jag hade kunde man välja frekvens när man letade efter ett par i en kabel.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Brukar det inte finnas en pot att ställa känsligheten med? :humm:
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kan bara svara för den utrustning jag hade och där fanns det ingen möjlighet att justera känsligheten på proben. Mycket möjligt att det går på andra produkter. Har själv ett rör vid husets grund som är draget någonstans och i röret finns en dragtråd. Vet inte vart röret mynnar ut,skulle vara intressant att kunna pejla var i marken det tar vägen. För att göra det så krävs det en djupgående sökutrustning. synd/tur att man inte jobbar kvar på Telia :?
Skriv svar