Fråga stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Fråga stegmotor

Inlägg av pcmper »

Jag undrar om alla stegmotorer med 6 st. anslutningar alltid går att köra som unipolärt.

jag unrdrar också över vilket man skall välja, unipolärt eller bipolärt, när man skall satsa på en lättare cnc-masin, med tanke på popularitet och tillgänglighet på drivers etc. :?:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Utan att veta säker så tror jag att de 6 poliga är designade för att kunna köras unipolärt. Dock går de att köras biplärt också genom att bara använda mittenstiftet och en av de andra två anslutningarna för varje fas och köra strömmen bipolärt.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

För att fortsätta frågor i samma tråd kommer här n ny fråga.
Vilket program är att rekomendera till att rita upp det man skall fräsa och sedan få det till g-koder i mach :?:

Hört talas om VisualMill 5.0, om det är något bra? http://www.mecsoft.com/Mec/

Vilka program använder Ni?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska du jobba enbart i 2D/2,5D ??

Då rekommenderar jag dig att rita i 2D cad och sen lyfta in DXF:en i Sheetcam för beredning till Mach.

Mach och Sheetcam licenser kan du köpa via mig.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Bobcad-Cam använder jag & tycker det är helt perfekt för mig. Å andra sidan så har jag inte labbat med andra cam-program så jag har inte mycket att gämföra med. Sen är det inget man bara sätter sig vid & fattar tycke med en gång, utan det är ju en faslig massa som man ska sätta sig in i!.
Annars är väll Mastercam det mest utbrädda ute på industrierna!.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kan även sriva att jag köpte en stegmotor på Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5808.htm som går så saaakta så, troligen kan den gå fortare med annan drivkrets än Electrkit´s http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100158

Någon som kan säga om jag får den till att snurra mer än 50 rpm om jag kör med mer sinusformad matning som microsteg utgör? och hur mycket fortare?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

En tumregel är att ju högre spänning desto snabbare motor!. Och 50 varv/sek brukar inte vara några problem, så 50varv/min är rena snigelfarten!.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

ja Fragge
jag kör ju med 5 volt, det är så mycket som lindningarna på motorn skall ha för 1,3 amp.
och så blir det ju bara helsteg med electrokit´s kort och utan strömbegränsning som ju ligger i själva motorlindningarna.

frågan är ju hur jag skall få den att gå fortare än dom 50 rpm som nu är :?:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sätt en effektresistor i serie med varje lindning & dosera den så att det maximalt kan flyta 1.3A med den spänningen som du tänkt att använda!.
Testa detta & se om det blir någon skilnad!.
Senast redigerad av Fagge 19 december 2005, 08:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

tack Fragge skall prova.
och nu en liten bild på mitt hemmabygge som är långt ifrån färdigt, men om jag får rätt på exprimenten så kommer jag att satsa på en riktig maskin, skall isåfall kolla med Tecno som säljer både Mach och lite maskindelar till fräs.Bild[/code]
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

fragge´s tips funkade, motorn går nu ca. 10 ggr snabbare. fastän mosfet på electrokis´s kort blir bra varma så jag fick sätta dit kylfänsar i en hast.
så det är nu bara att satsa på en färdigbygd riktig driver, hade tänkt mig G202 från http://www.geckodrive.com/
Någon som har handlat där och kan säga om det fungerar att köpa därifrån?
ALLA tips mottages också om vart man köper A3977 gärna i sverige.
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gecko

Det är nog bland det bästa du kan köpa och servicen är outstanding hos Mariss så det kan jag verkligen rekommendera. Jag kör Geckon till min Aldrinfräs.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

tack Tecno
men jag vet inte vad Marris är :?:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

VD:n på Gecko heter Mariss Freimanis.

Jag är med i så många CNC relaterade grupper på Yahoo så hans namn är ju så vanligt och känt så det blir lätt att man skriver så.
FS

Inlägg av FS »

Geckos grejer är väldigt fina men aningen dyra för man behöver väl ändå ett drivkort per motor... Finns det några billigare alternativ som är bra? Hur står sig hobbycnc's grejer?
Skriv svar