Dubbla hastigheten på ADSL, parallelkoppla telefonledning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Dubbla hastigheten på ADSL, parallelkoppla telefonlednin

Inlägg av Icecap »

Helt korrekt!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har kommit till en insikt när det gäller signalteori i kabel, och det är att det är oerhört komplicerat och att jag normalt inte förstår ett dyft.

Så med det i baktanke kan jag direkt säga att din teori om att parallellkoppla kablarna är fel - det är för enkelt så det måste vara fel ;)

Intressantare vore det då med dubbla uppkopplingar, men hur hanterar en dator det?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

2 abb (ett på varje kabelpar) och dela upp trafiken hemma mellan användarna.

Men enklast är kanske att flytta till någon plats med snabbare bredband, om
det nu är så viktigt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skaffa 2 abbonemang på nuvarande. Sedan en vettig lastdenling där mellan de 2.

Eller gräv ner fiber direkt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Josasp skrev:Ni menar alltså att om jag kopplar samman kopparn så kommer jag få mer störningar och problem, det kan alltså sänka min hastighet?
troligen fungerar det inte alls... det är många saker som måste hänga ihop rätt och första steget är att när du kopplar ihop paren så halveras kabelns karaktäristiska impedans och då måste gränssnitten i ditt modem och ändan bort i telestationen också halvera sin impedans - annars får man reflexer som stör.

sedan kan du inte garantera att båda paren ligger sida vid sida eller kryss i en 4-skruv hela vägen utan dom går olika vägar i kabelhärvan i kabelstammen i gatan vilket gör att impedanserna mellan paren blir konstiga - men att de också får olika elektrisk längd vilket gör att signalen du sänder anländer inte mottagaren exakt samtidigt och den ena är en smula fördröjd gentemot den andra och mottagaren hör alltså ett eko som strular till vid avkodning - när det sker i luften ala mobiltelefon så kallas det flervägsutbredning och det är ett jädra pyssel att ta rätt på detta så att det inte stör medans i kabelmodem så är inte flervägsutbredning (via flera kabelvägar med olika längd) något man räknar med och har heller inga algoritmer som kan hantera detta.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Ja då är jag med!

Som jag själv tänkte vid första tanken, det är för enkelt, därför kan det inte fungera.
Då är det ett av två fall, antingen så fungerar det inte, eller så har jag hittat något ingen tänkt på :wink:

Angående fiber så är det ett riktigt mörker i vår kommun, där det i princip är omöjligt.
Om man inte är en idrottsarena eller råkar bo granne med någon chef på kommunala fiberbolaget.

De drog fiber 50m från vårar hus, satte en fiberbrunn och det är helt jävla omöjligt att få fiber till huset.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Bytte kopparledning mot 4G mobilt bredband. Från att ha varit halvdan i många år (6-8 Mbps) beckade min uppkopplingshastighet ihop och blev sämre och sämre.
Så efter att ha dragits med 1-2 Mbps ett tag så var det världens lyft med 20-25 Mbps genom luften. Dessutom billigare. Whoho! :)
Nu är både Telia och Svensk Infrastruktur på gång och tänker dra fiber i området, så framtiden ser ganska ljus ut :) Whoho igen!!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag är ganska nöjd med Svensk Infrastruktur, men lusläs alla villkor (kring oss var det många som inte hade lustläst att man gav dem tillstånd att gräva till andra över tomten) så ni är helt med på vad som gäller.

Sen var de rätt dåliga med information, vi fick väl en knapp veckas varsel på när de skulle dra in fibern (och man alltså var tvungen att vara hemma i princip en hel dag), tur man har jobb där man enkelt kan få ledigt eller jobba hemifrån. Vi fick heller ingen info om det här bredbandet som Universal som ingick i 36 månader för oss. Det gjorde inte så mycket i början eftersom det ju bara fungerade. Men fick lite panik när det var nere och vi skulle felanmäla. Men kundtjänst hos Universal var jättebra så det löste sig (och nu vet jag kundnummer och så). Fast det är ju inte säkert ni får från Universal "på köpet", vi hade först fått info att det skulle vara från Tyfon men tydligen bytte de leverantör.

Men de som gjorde jobbet (projektledare och fiberkillen) var bra att ha att göra med och de var faktiskt bra på att svara på frågorna jag hade innan jag beställde också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Josasp skrev:De drog fiber 50 m från vårar hus, satte en fiberbrunn och det är helt jävla omöjligt att få fiber till huset.
Vems fiber är det som går där?

Hur långt har du till närmaste telestation?
Det är nämligen lov att gräva själv om man vill..
Josasp

Inlägg av Josasp »

Vems har jag ingen aning om, men det är fortfarande asfalt emellan, så gräva själv går inte.
En annan idé jag har är att man kanske kunde få fart på något pilotprojekt att dra fiber i dagvattensystemet, men misstänker att byrokratin är svårberarbetad.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Asfalt löser man genom att antingen spärra av en stund eller så skjuter man in ett stålrör genom vägbanken.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men det är fortfarande asfalt emellan, så gräva själv går inte.

"Själv" betyder inte att man personligen håller i spaden, bara att
man finansierar och är ansvarig för det hela inkl tillstånd. Sedan
finns det de som sköter själva grävningen professionellt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Att få grävt under en väg är de minsta problemet. det är bara en fråga om pengar. Sedan när det gäller att koppla in på fibern är en annan sak. Går bara att göra om det faktiskt ligger en extra fiber där eller går blåsa dit. Gör det inte det måste dom dit med utrustning och då snackar vi utan större problem ett par hundra tusen. Men helt omöjligt är det inte..

För att ta 2 exempel. Hos farsan skulle de kosta 73000 att få fiber med elkablen. ca 2km
Hos kompissen så har han fibern på andra sidan vägen. kostade 55k att få fibern kopplad under just en asfalt väg till andra sidan. totalt ca 50 meter tror jag det var. Där hade han turen att det fanns en fiber liggandes extra. Som sagt en fråga om vad man vill betala :)
Josasp

Inlägg av Josasp »

I den här kommunen så har det helt ballat ur med fibern, först var det ett kommunalt bolag som skulle göra det.
Sen var det andra, sen krånglade det med avtalen och allt blev en enda stor klusterfuck av allt ihop.

Fiberintresset i vårat grannskap är sjukt lågt, tror det var ungeför 10/100 hushåll som anmälde intresse att installera.
Man tog då beslutet att det inte var aktuellt att gräva fiber till området.

Men att köra fiber rakt igenom området till idrottshallen, det lönar sig. :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gräv själv och fråga de som bor när eller längs med om de är intresserade. Tänkt dock på att fiber är punkt-till-punkt så det behövs lite teknik för att koppla ihop fiber. Det första du bör göra är dock att ta reda på var internetleverantörerna som t.ex Swipnet, Bahnhof, Alltele m.fl har sina Presence Of Point (POP) samt vad de vill ha betalt för anslutning.
Sista priset jag hade var 25 000 kr/km för nedgrävd kabel. Kolla upp dagspriset och även vad utländsk dito tar. Samt vad som gäller för ledningsrätt och vad markägare säger.
Skriv svar