Flasha om havererat BIOS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Re: Flasha om havererat BIOS

Inlägg av janaf »

BIOS för PXI-8105 resp PXIe-8105 är inte kompatibla...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Men det visste ju du! Godag yxskaft.

Jag tror det kan vara en lösning som du skrev, att läsa ut kretsen och jämföra med filen du programmerade in i den. Då vet du om uppdateringsmjukvaran gör något med filen på vägen.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

janaf skrev:Svar .... från en NI tekniker:I wish I had better news for you but they are not compatible.
blueint skrev:Vad är det som är inkompatibelt?
janaf skrev:BIOS för PXI-8105 resp PXIe-8105 är inte kompatibla..
anders_bzn skrev:Men det visste ju du! Godag yxskaft....
Frågan ställde jag för några dagar sedan till NI. Det kunde ha varit något annat fel, inte nödvändigtvis en kompatibilitetsfråga. Men nu vet vi.
blueint skrev:Fråga om "50-4I-S2AF" är ekvalient rakt av och om det bara är att skriva till ökande address rakt av?
Du menar om SST25VF016B-50-4I-S2AF inte är identisk med NI:s krets? Såg du andra bilden i mitt första inlägg, den är från mitt kort. Menar du att det finns anledning att tro att det inte är en SST25VF016B-50-4I-S2AF?

BIOS-filen är binär, "brukar" det vara så? Jag måste hur som helst be NI support om lite info, som blueint säger; är det bara att skriva in från första adressen.

Vill man riktigt grotta in sig så finns ju (DOS) BIOS-programmet och BIOS filen så man skulle väl i princip kunna köra programmet, styra output till två filer, en för skärm, en för det som skrivs till BIOS hårdvara.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag roade mig med att kolla runt lite på google.

Filen som ligger i uppdateringen (FLASHABL.ROM) är större än 2 mb, men tittar man här ( http://www.wimsbios.com/forum/topic9319.html ) så ser man att den filen i själva verket består av två kombinerade filer, dels själva bios-imagen i de första 2 mb sedan en styrfil för flashprogrammet. Jag tänkte dela upp dem lite senare idag när jag får tid och se hur de ser ut. Det verkar finna bios-editorer och med lite tur borde det gå att ladda in bios-imagen i en sådan. Måste bara starta upp en windowsburk först.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

:bravo:

Ser också att det finns en driver (och annan källkod) skriven i C på microchips hemsida:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... VF016B.txt
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

janaf skrev:
blueint skrev:Fråga om "50-4I-S2AF" är ekvalient rakt av och om det bara är att skriva till ökande address rakt av?
Du menar om SST25VF016B-50-4I-S2AF inte är identisk med NI:s krets? Såg du andra bilden i mitt första inlägg, den är från mitt kort. Menar du att det finns anledning att tro att det inte är en SST25VF016B-50-4I-S2AF?
Jag menar att EEPROM:ets minne inte nödvändligtvis används linjärt. Om det har t.ex 8 stycken minnesbankar kanske mappningen ser ut så här:

Kod: Markera allt

0 2
1 3
2 0
3 1
4 6
5 7
6 4
7 5
En anledning kan vara addressavkodningtrix mm. Så att flashminnet laddas in linjärt men addresseras olinjärt. Sådant är svårt att veta rakt av.

Kom förresten på en sak. Eftersom BIOS ligger i seriellt EEPROM lär den skrivas till RAM minnet vid boot, som ju kan ändras. Kanske du kan stoppa i ett extra PXIe kort och använda det för att skriva till RAM-minnet därifrån så att du kan få datorn att varmstarta?
Dvs:
0) Stoppa i ett PCI-till-PXI brygge kort (MXI link)
1) Skicka Memory Write till den position där BIOS kopian ligger för att skapa en BIOS innuti RAM.
2) Aktivera reset.

Nu bör maskinen boota trots trasig BIOS och du bör kunna använda standard verktyget för att flasha BIOS. Ett bryggkort kanske kan lånas eller hyras?
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag splittade upp filen i 2 st och en hastig titt på det som borde vara en giltig biosimage ser inte helt fel ut. Som det sagts tidigare i tråden kanske den inte är organiserad på samma sätt inuti bioset men jag tror chansen är ganska stor att det skulle funka. Jag skall försöka hitta någon typ av bioseditor och försöka ta in filen där för att förhoppningsvis kunna se om checksummor osv stämmer. Hann tyvärr inte med det idag.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Laddade in filen jag splittade upp i Phoenix Bios Editor, och den accepterades. Om de nu är samma format i uppdateringsfilen som datat i bioskretsen borde det fungera. Jag har googlat men hittar inget definitivt besked om det. Däremot hittade jag lite alternativa möjligheter. Dels finns det siter som tar ett moderkort med lödd bios och uppdaterar det, http://www.flashbios.org/search.php?tag=soldering

Sen verkar den vanligaste lösningen att "hotswappa" bios, dvs ta ett moderkort med fungerande bios av samma sort som det fallerande, boota upp, rycka bios under drift ur det och ersätta med en tom krets som man sedan flashar upp. Inte fullt så lätt med en lödd krets som en i sockel dock...

Som sagt, skicka en tom krets och jag flashar gärna upp den med den filen som jag har, eller vad du nu vill ha i den. Vad är det man säger - "Friskt kopplat, hälften brunnet" :-)
Skriv svar