Häromdagen gav svetsen (ESAB Smashweld 180, trefas) ifrån sig ett bzzzzzzzzuuum på tomgång, sedan kom det mycket vit rök....snabb felsökning visade på att primärlindningen på matartransformatorn hade kortslutits varpå en kraftig puls gick genom kretskortet och vissa andra komponenter. Nästan alla kondensatorer på kortet brann upp samt en del dioder. Alla komponenter utom en är identifierad, en glasdiod. Vilken sorts diod det är vet jag inte men jag hoppas att någon av er kanske kan hjälpa mig.
Har pratat med ESAB service samt två andra verstäder och korten gå inte att få tag i, svetsen är så gammal (enligt dem) så det är kostnadsmässigt inte försvarbart att skicka in kortet för lagning då de behöver ha hela svetsen eftersom det finns komponenter utanför kretskortet som sitter lödda på kablarna etc. De kunde inte heller hjälpa mig med en komponentlista för kortet.
Så här ser kortet och komponenten ut:
När jag mäter upp de som finns är det två som är sönder (D8, D5) och två som är hela (D1, D14). De hela ger värdet 0.550 V resp. 0 V när jag diodmäter dem. De trasiga ger 0.550 V resp. 0.505 V och den andra 0.576 V resp. 0.718 V. Färgkoden som ni kan se är: bred gul (gissningsvis katod), brun, gul, violett/lila(svårt att avgöra). Spänningen till kretskortet är 24 V och dioderna verkar sitta kopplade till vridpoten som styr trådmatningen som består av tre effekttransistorer samt en bromstransistor på ett annat ställe i maskinen.
Så vad tror ni att det är för typ av diod? Karaktäristika? Arbetsspänning? Om jag ska prova att ersätta dem, vad kan vara rimligt att prova med då?
Med vänliga hälsningar,
P-O