Styrning av shuntventil

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styrning av shuntventil

Inlägg av Icecap »

Men ett svar på TS fråga tycker jag saknas: det går INTE att mäta strömförbrukningen på en stegmotor och på det vis avkänna ändläget! Eller jo, det gör nog men det blir en annan form på stegpulsens spänningsförlopp vilket blir ganska besvärligt att avkänna på ett stabilt sätt.

Sedan anser jag att shunten ska ha ändlägen för att säkerställa mot mekaniska problem och var de går in är utan betydelse, bara de fungerar.

Själv behöver jag samma sorts funktion och jag kommer att behöva veta shuntens position då den reglering jag har tänkt mig ska samspela med ett antal andra faktorer. Fast egentligen behöver jag inte shuntens absoluta funktion men som minst ändlägen, dock kommer en abs. position att göra regleringen enklare.

Jag har dock tankar på att ta en "vanlig" shuntmotor och byta ut den AC-synkronmotor som sitter i mot en stegmotor, tillsamman med ändlägen kan jag då enkelt få en abs. position vid att ha en initieringssekvens som kör mot ändlägen och räknar steg mellan dom. Detta ger mig även möjlighet att starta från senaste mekaniska position.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Min har ändlägen org. Sitter helt enkelt en mikrobrytare i varje ände. Sedan satte jag en sådan sensor utanpå. Har funkat klockrent i 2 år nu.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danielr112 skrev:danei: svaret på din fråga från min synpunkt är just... För att man kan :) Jag använder inte utomhussensorn alls utan kör helt på innomhus så ur styrningens punkt har jag ingen nytta av shuntens läge. Det är rent en "Jag kan och jag mäter det" :)
Dvs, på morgonen när solen börjar värma har du som kallast inne eftersom utetemperaturen har kylt ner väggarna under natten. Då drar du på med som mest energi i ditt hus när ändå solen kommer att fixa det när som helst.

Bättre då att gå efter utetemperaturen. När kvällen kommer och kylan börjar komma då börjar du att dra på så att kylan inte hinner komma in. När dagsvärmen kommer så drar du ner så att du inte värmer i onödan inne. När du har ställt in värmekurvorna för huset har du en bra reglering av din värme.

Att reglera enbart på innetemperaturen är som att köra bil med förbundna ögon. Först när du närmar dig diket och ligger ute på kanten vet du att du måste styra upp igen. Ta av dig bindeln så vet du om i förväg att du behöver svänga, gasa och bromsa. Med tempmäteren utomhus vet du i förväg vad som kommer att hända med inomhusklimatet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Konstigt nog brukar regleringen att vara igång 24/7 varför det inte "dras på" på morgonen.

Temperaturen inomhus är däremot konstant och man behöver inte vänta på att solen värmer upp huset.

Men hela den diskussion är eg. helt fel! Orsaken är att solen bara värmer en del av huset och inte hela vilket gör att en "hela huset"-reglering som en shuntreglering är bara är genomsnittligt rätt.

Ska man börja ta med solinstrålning är det rumsstyrning som behövs och det är inte helt lätt att få bra heller med tanke på att dörrar kan vara öppna eller stängda eller allt däremellan, gardiner/persienner kan skugga, ingen eller många personer, levande ljus osv.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nu menar jag inte solinstrålningen i rumen. Utan solens påverkan av utetemperaturen, fast det var lite dåligt uttryckt.

När utetemperaturen vänder och det blir varmare har kylan kylt ner innerväggarna. Att då värma som mest inne är inte så smart. Speciellt inte om det kommer att bli för varmt senare på dagen. Bättre då att veta i förväg när man ska dra ner på värmen.
Dvs när temperaturen ute vänder.

I stort sett varje reglersystem som används i villor reglerar på utetemperaturen. De flesta av dom har möjlighet till innegivare också. Tror dock att majoriteten av dessa system använder bara utegivaren. Med innegivaren så har du som sagt problem att välja ut rätt rum där den ska placeras!

Just dessa problem som du pekar ut, talar också för en utegivare som ger information till huvudregleringen, eventuellt med en innegivare som sekundär tempgivare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Tror dock att majoriteten av dessa system använder bara utegivaren."
OK, du kanske ska hitta på en annan gud att tro på, enl. pelletsforumet är enbart utegivare inte speciellt bra - men det duger som komplement till en innegivare som alltså är prioritet 1. Personer med enbart utegivare har i mycket ofta kompletterat med innegivare för att få skaplig funktionalitet i systemet.

Placeringen av en utegivare är minst lika besvärlig som en innegivare och sannolikt svårare att få rätt, just för att säkra mot solinstrålning på fel tidpunkt osv.

Du beskriver ett system som "snart blir lagom" medan de flesta vill ha lagom hela tiden.

Men i grunden är det inte rätt sätt att styra hela husets temperatur med bara en shunt, precis som du skriver är placeringen av innegivaren en vetenskap att få rätt - om det alls går och enbart utegivare har visat sig fungera dåligt.

Men ingen reglering alls suger ju också och att bara styra shunten är billigast i installationskostnad, en "riktig" rumsstyrning (typ termostatvred på alla element) är definitivt det bästa ur komfortsynpunkt - och det är väl anledningen att ha en styrning alls?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag kör bara med utegivare och har haft lagom hela tiden. Trixet har varit att få till kurvorna, det tar ganska lång tid innan man får det att stämma både när det är väldigt kallt ute och när det är varmare ute.

Nu har jag bytt till en Nibepanna och har inte alls lika bra reglering som jag haft tidigare.

Svårt att placera utegivaren är det inte heller. Betydligt lättare att hitta en bra placering på den än en innegivare.

Pelletsforumet kanske har en uppfattning. Den uppfattning jag har, har jag till stor del hört av folk som jobbat länge i värmebranschen. Det har fungerat bra för mig och logiken i det folk har sagt stämmer med vanliga reglertekniska resonemang. Problemet är väl att man måste finjustera kurvorna under både kall period och varm period. Du grovjusterar med att ställa in hur bra isolerat huset är, men sedan behövs finjustering. En oteknisk person klarar knappast detta själv och bor de långt från leverantören så blir det en del resor för dessa.

Det är mycket lättare då att ställa in på ett system där du ställer in den temperatur du vill ha inomhus och sedan är det klart.

Ett annat problem är väl att termostaterna på elementen har fungerat så dåligt tidigare. Nu finns det väl bättre lösningar men det kostar en hel del att installera sådana. Då är frågan om det lönar sig att sätta in sådana om man redan har en skapligt fungerande anläggning. De flesta har ju redan dåliga termostater på elementen och lirar dessa med anläggningen i övrigt så ska de ju göras en del nytta i varje fall.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Mindmapper

>Svårt att placera utegivaren är det inte heller. Betydligt lättare att hitta en bra placering på den än en innegivare.

>Pelletsforumet kanske har en uppfattning. Den uppfattning jag har, har jag till stor del hört av folk som jobbat länge i värmebranschen.

Exakt har arbetat med uppvärmning 20 år...

Men att Boverket anger "Dimensionerande vinterutetemperatur" för tidskonstant så lång var en överraskning.....

"Dimensionerande vinterutetemperatur, DVUT ( °C ), 9–12 dygn"

>Ett annat problem är väl att termostaterna på elementen har fungerat så dåligt tidigare.

Det stora problemen är tätningen vid manöver stiftet.
Är alltid ett litet läckage som avdunstar där.
Vanligt vatten innehåller alltid mineraler som bildar fasta avlagringar.

På inom några år sitter manöver stiftet fastlåst.
Den "gammal maskinist" lösningen för pannsten vid spindlar,
Att smörja alla spindlar med mineralolja vid utgången från packboxen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Mindmapper. Om det hade varit som du skriver skulle min innetemp varierat men jag kan lova att den inte varierar mer än precis den biten som min mjukvara tillåter. dvs 10dels grad.

Börjar solen lysa och värma så tar det inte ens 30 sekunder innan dess att mitt system märker av detta innomhus och då sänker den direkt ingående temperatur.

Är jag ensam om att bara ha innetemp? Nej det är jag inte. Jag vet många som kör likadant. Men som har diskuterats mååånga gånger innan så är alla system olika. T ex så funkar inte ovan om man har termostater på varje element som är ställda.... Ja diskutionen går att göra lång men jag påstår rakt av att mitt system med bara innetemp drar mindre än när det var utetemp bara. Hur vet jag detta? Jo genom intensiv loggning och räknande på det.

Nästa steg är att ha båda sensorer kopplat med en vindsensor. Men så långt har jag inte kommit.

Sådanna här diskutioner är lite som att. Fan du måste ha fetaste 4wd traktorn för att kunna köra på en skogsväg.. Men likfasen kan jag köra där med min fiat minst lika bra : ) Allt såklart till en viss gräns.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

GFEF skrev:Mindmapper

>Svårt att placera utegivaren är det inte heller. Betydligt lättare att hitta en bra placering på den än en innegivare.

>Pelletsforumet kanske har en uppfattning. Den uppfattning jag har, har jag till stor del hört av folk som jobbat länge i värmebranschen.

Exakt har arbetat med uppvärmning 20 år...

Men att Boverket anger "Dimensionerande vinterutetemperatur" för tidskonstant så lång var en överraskning.....

"Dimensionerande vinterutetemperatur, DVUT ( °C ), 9–12 dygn"

>Ett annat problem är väl att termostaterna på elementen har fungerat så dåligt tidigare.

Det stora problemen är tätningen vid manöver stiftet.
Är alltid ett litet läckage som avdunstar där.
Vanligt vatten innehåller alltid mineraler som bildar fasta avlagringar.

På inom några år sitter manöver stiftet fastlåst.
Den "gammal maskinist" lösningen för pannsten vid spindlar,
Att smörja alla spindlar med mineralolja vid utgången från packboxen.
Att tidkonstanten kan bli så lång har kanske med passivhus att göra?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danielr112 skrev:Mindmapper. Om det hade varit som du skriver skulle min innetemp varierat men jag kan lova att den inte varierar mer än precis den biten som min mjukvara tillåter. dvs 10dels grad.

Börjar solen lysa och värma så tar det inte ens 30 sekunder innan dess att mitt system märker av detta innomhus och då sänker den direkt ingående temperatur.

Är jag ensam om att bara ha innetemp? Nej det är jag inte. Jag vet många som kör likadant. Men som har diskuterats mååånga gånger innan så är alla system olika. T ex så funkar inte ovan om man har termostater på varje element som är ställda.... Ja diskutionen går att göra lång men jag påstår rakt av att mitt system med bara innetemp drar mindre än när det var utetemp bara. Hur vet jag detta? Jo genom intensiv loggning och räknande på det.

Nästa steg är att ha båda sensorer kopplat med en vindsensor. Men så långt har jag inte kommit.

Sådanna här diskutioner är lite som att. Fan du måste ha fetaste 4wd traktorn för att kunna köra på en skogsväg.. Men likfasen kan jag köra där med min fiat minst lika bra : ) Allt såklart till en viss gräns.
Utegivare bygger på gamla reglerprinciper som används vid industriella processer där man tar hand om störningar innan de har ställt till det i processen. Jag betvivlar inte att dit system fungerar, det finns för och nackdelar med båda system.

Styrning av markiser är också en finness som kan ge ett bättre inomhusklimat, där har du också behov av vindsensor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det enda tillfället man reglerar genom att mäta störningen i stället för slutresultatet är om man inte kan mäta på slutresultatet av någon anledning. Sedan kna man komplettera med att mäta störningarna för att de ska få ett mindre genomslag. I fallet hus uppvärmning känns det självklart att reglera mot ett verkligt ärvärde. Sedan kan man alltid komplettera med att mäta fler parametrar om man vill finlira.

Utetemperatur
Vind
Solinstrålning
elförbrukning
mm.

Jag undrar fortfarande vad man ska med shuntens absolutvärde till. Framledningstemperaturen reglerar man lämpligtvis med en egen reglerlop. För att veta när man nått ändläget kan man tex dödräkna har man stängt i mer än 120s så kan man betrakta den som stängd. Shuntens blandningsförhållanden är inte så exakt kopplade till läget så att det är av intresse. Då är det bättre att mäta temperaturerna till och från shunten.
aroncbds

Inlägg av aroncbds »

Tack för er feedback! Det var ett tag sedan sist jag besökte forumet, men nu har det hänt en hel del. Jag har bland annat byggt en Arduino-baserad styrning för golvvärmesslingorna (ett motorrack som styr ventilerna individuellt för golvvärmen så att jag kan spara lite ackumulatorvatten). Bilder & info på väg!! :-)
Skriv svar