Bygga vinylspelare.

Berätta om dina pågående projekt.
mickelinman

Bygga vinylspelare.

Inlägg av mickelinman »

Ett projekt till. :roll: Vet inte om jag har tid med fler projekt men tyckte att detta verkar kul. Jag har fått lite hjälp med underdelen som lageret bla skall sitta på då jag är rätt kass på träbearbetning. Den stora delen består av 3 mdf plattor som jag har klätt med ekfaner den mindre har 2 mdf plattor också klädd med ekfaner. Dom är 300 mm i diameter båda två. Själva skivtallriken har jag svarvat till av aluminium med en diameter på 300 mm och 40mm tjock. Lageret till tallriken fick jag tag på i Hong Kong. Motorstyrning har jag i form av ett kit från welleman. Motor och tonarm saknas än så länge.

Är det nåt speciellt jag borde tänka på? Har ingen erfarenhet på detta område så jag är tacksam för ev synpunkter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aske

Re: Bygga vinylspelare.

Inlägg av aske »

Har inte byggt en själv men tittat en hel del på att bygga en.

Det som verkar kritiskt (utöver kulturen med vilken pickup och förstärkare man ska ha) är balansering av tallriken och att lagret är "perfekt" dvs inget rumble som dom så fint kallar det (små vibrationer, ojämnheter). Så, se till att lagret är bra och ägna lite tid åt balansering.

Sen finns ytterligare en kultur hur man ska driva tallriken och hur man kompenserar för snedbelastningen vid t.ex. snör/rem-drift
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Motorn kommer i princip aldrig att ha en helt perfekt jämn rörelse, så remdrift och rem+motor som är "klen" jämfört med tallriken är en fördel.

Det finns visserligen direktdrivna skivspelare som är helt okej, men bortsett från att de var en trend på slutet av 70-talet så var de egentligen ljudmässigt aldrig prisvärda jämfört med remdrivna (både i samma prisnivå och de ännu dyrare remdrivna spelarna). Direktdrift är däremot bra i "proffsapplikationer", t.ex. är det nära på ett måste för DJ-spelare och är också bra för radiobruk o.s.v....
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Så min skivtallrik som är ganska tung är en fördel vad det gäller driften då?
Lageret jag fick tag på ser väldigt stabilt ut och klarar förhoppningsvis snedbelastningen utam problem.

En motor på ev 3 watt är det för mycket? Räknar med ca 2kg i vikt på tallriken.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Oh! Nice bygge!
Det där med motorer ja.. hur skulle det fungera om man hade magneter runt en inre ring på alu tallriken och sedan hade fasta magnetspolar runt om den rörliga "magnetringen/tallriken", borstlös motor och inga anliggande delar alls.. frånsett lagret då.
Borde ju vara ett rätt motorljudsfritt alternativ. :humm:
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

om du inte lyckas göra någon slags variant av neodymntmagnets leviterande lösning.. magneter och repulsion tänkte jag ... fast det kanske skulle ge upphov till lätt svaj i ljudet om det inte kan göras väldigt tajt?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju typ så den klassiska SL-1200 MK2 funkar. (Enligt Wikipedia-artikeln är den tydligen också den enda spelare som använt den lösningen?)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

mickelinman skrev:Så min skivtallrik som är ganska tung är en fördel vad det gäller driften då?
Lageret jag fick tag på ser väldigt stabilt ut och klarar förhoppningsvis snedbelastningen utam problem.

En motor på ev 3 watt är det för mycket? Räknar med ca 2kg i vikt på tallriken.
Ja, tung tallrik är bara bra, den dämpar oönskade variationer av olika slag.

I princip går det ju att driva en motor precis så starkt att den lagom orkar hålla rätt hastighet, och "simulera" att den inte är starkare än absolut nödvändigt.

Nerre skrev:Det är ju typ så den klassiska SL-1200 MK2 funkar. (Enligt Wikipedia-artikeln är den tydligen också den enda spelare som använt den lösningen?)
Det är kanske den enda som nytillverkas, men nog är det samma princip på flera andra som t.ex. JVC QL-A7?

Technics gjorde också en SL-1000 som väl är rätt lik en SL-1200 fast utan pitchreglage, fast jag kanske minns fel.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Wikipedia-artikeln säger i alla fall "This was partially achieved through the fact that the SL1210/1200 was the first (and only) turntable to actually make the platter a part of the motor mechanism as opposed to just being attached to it via screws or magnets as is the case with most direct-drive turntables."

Men det kanske inte stämmer?
Anders_Peter

Inlägg av Anders_Peter »

Kan vara intressant att fundera på anti-skating och hur tonarmen placeras i förhållande till skivan.

Kolla in den här sidan: http://www.svalander.se/tips_fakta/viny ... tiskating/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Försök få tag i artiklarna från svenska Audio&Video där man visade hur en slik vinylsvarv byggdes. Kolla också om det finns en källa - L'Audiophile (Hiraga).
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om någon får tag i dom artiklarna så är jag intresserad. Har ett sådant projekt i "pipen".
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Nu är tallriken färdigsvarvad. Nåt sånt här hade jag tänkt mig. Behöver dock justerbara fötter med nåt gummi på.
Den blev lite högre än det var tänkt från början men det passar nog bra med tanke på att bänken den skall stå på är låg.
Putsning och betsning återstår på denna del. Sen är det tonarm och motor fundament kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

How about luftlagrad tangentialtonarm? 8)
mickelinman

Inlägg av mickelinman »

Har faktiskt kollat på några sådana finingar men dom är dyra. Jag tror inte att jag kan göra en själv heller som blir bra. Jag har köpt en Jelco SA-370H och så har jag en Technics arm liggandes hemma med en Ortofon concorde pickup på. Nåt att börja med så får vi se vad jag hittar på sen.
Skriv svar