Stabilisera en icke korrekt fyrkantsvåg...Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mulldorf

Re: Stabilisera en icke korrekt fyrkantsvåg...Hur?

Inlägg av Mulldorf »

Miam:
Det tar alldeles för lång tid att hålla på med mjukvaror i efterhand...har redan tidigare köpt mjukvara av bättre sort för att korrigera skakningar i film bl.a, för att se hur det kunde påverka det jag scannat med det lilla fel jag har, men det alla dessa program gör, är att "centrera" och räkna ut ett centrum för varje bildruta för att stabilisera, vilket innebär en viss grad av inzoomning/beskärning med den följden att upplösningen/skärpan blir lidande. Själva resultatet i sig är enastående med dessa program, att få en film absolut still och flyta fint...Har använt ett som heter Mercalli 2.0, men som sagt...resultatet man får, tar en jäkla tid trots snabba datorer, och som sagt tar på filmkvalitén/upplösningen genom beskärningen, och det vill jag helst undvika.
:)
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Fast om man som MiaM föreslår fota av en bild som är större än själva filmrutan så kan ju den centrerade delen motsvara hela filmrutan och då förloras inget av bilden. Men det är ju ändå interpoleringar inblandat så visst kan det ändå sänka kvaliteten något.

Har sett någon smart lösning någonstans på nätet hur de byggde om en projektor för scanning, kanhända det låg på youtube. Har bestämt för mig det var en mekanisk lösning på något sätt kopplat till en kamera. När man visar film i projektorn så stannar väl filmen upp för varje bildruta på något sätt. Borde det inte gå att koppla den funktionen till triggpulsen? En annan variant jag sett något om är att man projicerar filmen direkt på en kamerasensor.

Enda jag hittar just nu är denna sida:
http://www.super-8.be/s8_telecine_imaging.htm
Han som gjort sidan har också skapat ett fantastiskt avisynth-script för att efterbehandla filmen i datorn:
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=144271

Du kanske kan få tips av den där "videofred", alltså Freddy van De Putte?

Hmm, hittade också denna länk på videofreds sida:
http://telecine.godiskind.com/

Där är ju ett bygge där de automatiskt reglerar hastigheten hos en projektor så den synkar med hastigheten hos en videokamera. Kanske finns lite tips att få där också? Kanske är något sådant som du håller på att bygga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fördelen med hjulet är ju att ett skadad hål ändå ger en puls. Nackdelen är det mekaniska glapp mellan film och hjul och evt. mellan hjul och axel.

Man kan bygga en PLL-lösning med PLL-krets eller µC som kan syntetisera pulserna även vid skadade hål i kanten. Det jag mest undrar är: den variation som tydligen finns i nuläget (med hjul), orsakas den av varierande filmhastighet eller en brist på noggrannhet i hjulet?

Eller är det så att den optiska avkänningen har en variation? Jag kan tänka mig om den optiska avkänning har en modulationsfrekvens kan denna skapa en "aliasing" som kan ge detta problem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ronnylov skrev:Fast om man som MiaM föreslår fota av en bild som är större än själva filmrutan så kan ju den centrerade delen motsvara hela filmrutan och då förloras inget av bilden.
Dessutom tänkte jag att mjukvaran får titta på de (ibland skadade) hålen. Det torde väl vara rätt ovanligt att filmen är så trasig att det bara är en helt rak linje istället för hålen på ett område som täcker en dryg bildrutas längd, eller?
ronnylov skrev:Men det är ju ändå interpoleringar inblandat så visst kan det ändå sänka kvaliteten något.
Lämpligtvis har kameran tillräcklig upplösning för att "övertrumfa" orginalfilmens kvalitet.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Finns en äldre teknik för att scanna film.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flying-spot_scanner

Har för mig att Grundig tillverkade en sådan för hemmabruk på 1970-talet.
Var nog gjord för 8mm film.

eller använda en en-linje CCD och köra filmen
i konstant hastighet (inte "ryckvist" som i en vanlig projektor)
Fast det är lite mer jobb förstås :mrgreen:
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Bra tänkt MiaM!

Med deshaker för virtualdub som tidigare någon länkade till i tråden kan man definiera ett område av bilden som ska användas för stabiliseringen. Om nu hålen är referenspunkter för hur bilden ska ligga (vilket jag tolkat det som) så behäver det inte gå åt vrålmycket datorkraft för att stabilisera i mjukvara. Man stabiliserar hela bilden men gör beräkningarna endast i området med hålen.

Å andra sidan blir det alltid bättre med så bra utgångsmaterial som möjligt. Kan man stabilisera det innan scanningen/fotograferandet så är det bättre. Men även om man stabiliserar själva bildrutorna så kan kameran ändå ha skakat under filminspelningen, särskilt vid handhållen filmning så ska man ändå stabilisera så kanske man lika gärna ska gå direkt på bildinnehållet (och ta smällen med att man får en aning inzoomad bild). Men deshaker är ändå en av de bättre stabiliseringspluginen som finns, ofta klarar det sig med mindre inzoomning än konkurrenterna. Det kan till och med komma ihåg bildinnehåll från tidigare bilder så om man filmar en panorering kan man i princip skapa en panoramabild om man skulle vilja det. Fast det kan bli konstigt om saker rört sig i bilden under tiden (människor som förflyttar sig och liknande)... Men man kan få problem med rörelseoskärpa i stillastående bilder när man stabiliserat bilder som beror på rörlig kamera om slutartiden inte varit kort. Det bästa är ju om det varit filmat stabilt från början med kamerastativ och men har en stabil inscanning, då behöver man inte krångla med efterbehandling i onödan.

Finns exempel på youtube vad man kan göra med deshaker.

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressanta deshaker-demo-videos!

Utan att faktiskt veta så gissar jag att det nog blir bäst resultat om man först kör en vända som endast "avskakar" på hålen (och eventuellt annat som inte utgör själva filmade bilden, man kanske t.ex. vill ha med filmens andra ytterkant för att kunna "avskaka" eventuell felaktig filmföring (heter det så? som bandföring fast för film...) p.g.a. skadad film o.s.v.

När man sedan "avskakat" själva scanningen kanske man vill köra en till avskakning på innehållet.

Poängen skulle väl vara att den andra vändan med avskakning får "ren" indata att jobba med, som det troligtvis såg ut genom kameralinsen. Vet inte om deshaker skulle dra nytta av detta eller inte.

Åter igen så passar jag på att tjata om att typ varje hygglig stillbildskamera för konsumentbruk torde ha klart högre upplösning än den scannade filmen, så vad deshaker zoomar bort i upplösning spelar nog ingen roll. Däremot kanske man kan labba med olika filter som trollar med skärpan på lämpliga sätt?

Annars håller jag med YD1150 om att det vore nog egentligen bäst att ha en enrads-CCD och scanna löpande. Det vore dessutom snällare för filmen, och då kan man kanske klara av klart mer skadad film med hyggligt resultat.
Mulldorf

Inlägg av Mulldorf »

Tack för alla intressanta tips!

Video Fred känner jag till sedan många år tillbaka...väldigt duktig på mycket inom detta :)...IceCap..Det finns inget mekaniskt glapp mellan filmen och hjulet faktiskt, utan detta dras synkront.Felet ligger i själva hjulet som vobblar nå´n hundradels mm. En polare till mig som är elektriker, har tagit sig an problemet och fixat en krets på en labbplatta nu som vi ska testa att koppla in efter lasersignalen, där pulsen görs om först till en stabil fyrkantsvåg med 50 % duty cycle, som det heter, och därefter en PLL typ 4046, som styr upp den lilla återkommande förskjutningen av signalen.
4046:an kräver tydligen att fyrkantsvågen är lika mkt positiv som negativ, dvs 50% duty cycle.
Så som hjulet är skapat blir det ju inte så...

Deshaker o Virtual dub vet jag sedan tidigare att dessa plugins gör ett fantastiskt jobb, men återigen...tittar man mera noga på filmklippen från YouTube så ser man att det skett en kraftig beskärning av filmerna. På vanliga hemmafilmer så är ju detta helt Ok, men i mitt fall så ska jag lev. filmfiler till en kommun med så bra resultat som möjligt, utan beskärningar osv, så därför så är målet att få detta att fungera optimalt redan vid inscanningen utav filmerna.
Filmerna scannas ruta för ruta progressivt med en speciell maskinvisionkamera, där exponeringstiderna är betydligt kortare än på vanliga konsumentkameror och är i princip, förutom en lins, ett chip som läser direkt från filmytan. Alla funtioner styrs mjukvarumässigt från datorn, vad gäller kameran. Men den delen är det inga som helst problem med......

Men som sagt...det ska bli intressant att testa kretsen nu och se om teorierna håller :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... en 4046 har två faskomparatorer. Den ena kan låsa på övertoner och kräver 50% duty-cycle, den andra är en "riktig" faslås som går efter framkanten av pulserna och försöker få dom till att låsa.

Men till detta är det korrekt att den "simpla" faskomparator vill vara den rätta.
Mulldorf

Inlägg av Mulldorf »

.....håhåjaja...Nu så har det experimenterats länge med detta...Senaste är iallafall tre st läsgafflar som sitter runt om det tandade hjulet med 120 graders mellanrum, istället för lasern, och ett hjul som är tillverkat med ännu bättre noggrannhet.
Resultatet är en betydligt bättre och stabilare signal, dock med små, små rörelser nu som nästan är acceptabla...

Har då kopplat dessa läsgafflar till en logikkrets, där samtliga måste vara "till" för att generera en puls ut som ett medelvärde....Nu så har vi experimenterat med att koppla den pulsen till en PLL 4046, i tron om att stabilisera det där lilla sista, men det vill sig inte riktigt. Den vill inte låsa in, utan är mkt sämre än att bara använda läsgafflarna...kanske det beror på vad man har för värden på C1 och R1?? Tycker tabellerna är lite svårlästa som följer om man tittar på Elfas produktblad till den kretsen. Dessutom blir jag inte riktigt klok på vad RC ( lågpassfiltret) ska ha för optimala värden? Är inte helt haj på detta med uträkning av värden osv... :D
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_tds.pdf

Där sitter idag 1 M-Ohms motstånd i serie med en 10uF konding...Har också använt en vridpoteniometer som går från 0 till 1 M-Ohm och testat, men det vill aldrig låsa ordentligt?
Frekvensen det handlar om är 18 Hz, och C1 är idag 33,3 nF och R1 1 M-ohm, R2 är inte inkopplad, och komparator II används som kopplad till RC-filtret och in på ben 9. Signalen/Pulsen ut till kameran tas från ben 4 som också går tillbaka in på ben 3.
Tror iallafall att det är rätt så långt?

Eller finns det en "vassare" krets för detta ändamål?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

R1 och C1 ska såklart vara valda så att målfrekvensen är ung. VDD/2.
På pinne 12 ska det INTE vara kopplat in något alls.

Det "bästa" loop-filter kan mycket väl vara den typ som visas i databladet sid 3, då menar jag det filter med 2 st motstånd och en kondensator.
Skriv svar