Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
mippen

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av mippen »

danielpublic skrev:@mippen: Hur går det för dig? Har du fått in rätt *twong*/*twang* på bältena? Är den här mjukvarukombinationen lite mer intuitiv och ger bättre möjligheter för dig än föregående?
Ursäkta frånvaron förresten. :)
Sliter vidare med min maskin här.
Först var det fel feedrate i marlin koden på drivkortet.
Tydligen så missade dom det på ett antal kort.

Nu när det är åtgärdat så säckade z ihop.
Var en mutter som hade kassa gängor som gjorde att ena vaggan släppte och självklart knäckde plastdelen som håller den.. *SIGH*

Och likförbenat efter allt pill så fungerade det inte.. gjorde då en notering på stora drivhjulet på MiniExtrudern.
Självklart är det på samma plats varje gång den stakar... Lossade hjulet och monterade det 90 grader roterat.
Visst.. vid markeringen så hackar den... Får se om jag lyckas printa ett nytt hjul...

Svårt att laga en skrivare med en trasig skrivare :(
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

malx skrev:Tack, materialet får givetvis användas vidare precis hursomhelst. Man bör dock vara lite försiktig på en "officell" reprap-sida då en dylik artikel kan ses som nedlåtande mot leverantören. (Vilket den är). När jag skulle göra klart länkarna i slutet av skrivandet så hittade jag även denna wiki-sida:
http://www.buildlog.net/wiki/doku.php?i ... provements
Så vi var tyligen inte först :).
Nice, Tackar o bockar! Jo, man får som vanligt ta ansvar och ta tillfället i akt sas. Så länge man skildrar ämnet ifråga på ett adekvat sätt, med källor, därefter kan man göra en "improvements" sektion med beskrivning av orsaken samt verkan gällande förbättringen Som Er wikisida. Poängen, för min del, är att få användare att vända sig till reprapwikin i första hand och därigenom bidra själva och som ren bonus stävja sånt.. tråkigt som darwin kandidater, t. ex makerbot replicator2 situationen. Vilket iof nog är oundvikligt och både positivt samt menlöst på längre sikt i reprap projektet.

Med att ta tillfället i akt, menar jag t. ex konsumentkraft som via mitt tidigare beskrivit "klipp och klistra recensions systemet på filament återförsäljar sidan på wikin", iom det finns alldeles för mycket minst sagt otrevliga företag där ute. Exempel: Företaget Qingdao TSD Plastic Co recensioner. Givetvis finns hela skalan däremellan och man får väl hoppas att det kommer mer positiva recensioner än negativa sas. Jag ska komplettera med ett liknande "system" för företag själva där saker som kundsupport, om dito stöder fri opensource hårdvara/mjukvara och lite annat samt då integrera nämnt filamentditotjohej med det. Vad som är viktigt här är att betona man bör lägga mer tillit till de recensioner som är skrivna av användare som är utvecklare/kreatörer. Till största del för att lyfta fram föredömliga användare ur den aspekten, med en sidobonusen att ev. spam'are och ev. stävja otrevliga användare. Fast jag menar, det finns hetlevrade människor överallt som kanske inte sådär direkt håller igen på franskan eller ägnar texten någon eftertanke.

@mippen
Jag känner och lider med dig verkligen! (se bild nedan samt beskrivningen)
Det var ju rätt... klantigt minst sagt ang fel variabel i marlin conf filen för E.

Förhoppningsvis räcker det om du är med och passar det lilla livet genom utskriften i maklig takt av ett nytt kugghjul och vid behov manuellt hjälper den på traven.
Om du känner att det är rätt kört med det kugghjulet kan du alltid göra en MacGyver genom att smälta filament och värma ihop med området på kugghjulet som trilskas och fila till det hela. Jag hoppas att det är på det större kugghjulet, vilket skulle förenkla saker och ting. I värsta fall är det att bita i det verkligen sura vildäpplet och köpa ett nytt. Tack och lov börjar plastbitar bli överkomliga jämfört med bara ett litet tag tillbaka. Men jag menar, egentligen borde reprappro ge dig en deal med tanke på vad som ledde upp till situationen, kan väl jag tycka. Hade inte reprappro varit så pass opensource vänliga och prånglar ut dokumentation i den grad de gör hade jag däremot blivit rätt besviken.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig iom min printer står andra sidan landet. Har varit utan den ett tag, men FreeCAD är en tröst, fast nu börjar det bli abstinens och alldeles för många "fan man skulle haft och fixat det med en 3dprinter"-stunder.

Bild
(bildbeskrivning)

Dock använde jag borrmaskin med hålsåg och gjorde ett trähjul som jag fäste ett T5-bälte runt i slutändan, iom jag inte vågade köra med sand+epoxy blandingen och riskera få ned korn i hotenden. Som om man inte hade problem nog och har man inte problem så skapar man sig sådana. :)

@Alles.
På tal om ABS(Thermochromisk dessutom!) och aceton, släppte spacexula en video på tuben som visar både metod och resultat. Hittade även en tråd på reddit med lite kommentarer från honom. Videon visar ochså något som jag betydligt hellre ser som exempel på vad en 3dprinter kan ploppa ut, i jämförelse med det ständiga ältandet ang vapen om man nu tvunget ska välja något "kontroversiell aspekt" att trissa stämningen med, PR-syfte eller ej.
Bylin

Inlägg av Bylin »

Hallå allihopa

Jag har äntligen fått nästa version av min mjukvara till min skrivare att röra på sig. Har en Mega328 i skrivaren och använder just nu bara 33,8% av programminnet :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=KMwZd2QZbQc

Klarar köra 400mm/s med acceleration på 6366mm/s^2 samt interpolation mellan x,y,z och e samtidigt. Har 16x microstepping så stegfrekvensen är 32KHz.

Nästa steg är att fixa en planerings buffer :D

Edit: räknade fel på accelerationen.
Senast redigerad av Bylin 7 april 2013, 19:36:24, redigerad totalt 1 gång.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Right on Bylin!!!!

För Er som är sugna på möjligheten att köra lite mer temperaturkrävande material som, polyamide(nylon)/polykarbonat/PVA/FEP(typ PTFE men processbart)/PEEK osv.

En helmetalls hotend från E3D.
En keramisk (zirconia!!) från 2engineers.

Något riktigt trevligt är att det börjar ploppa upp filamentmaskiner med humana priser som t. ex: Filastruder.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Synd att den inte funkade så bra för PLA (ännu?). En variation på +/-0.2mm för 3mm PLA är inte acceptabelt tyvärr. Men, det är en början i alla fall :)
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Ja det är nog en "ännu" grej skulle jag tro, möjligtvis någon mindre förändring men det bör dom eller åtminstone någon få rätt på och delar med sig.
Så det är nog en bra bas om man inte vill leta delar och bygga själv i större grad och hursomhelst återanvändande av delar är alltid trevligt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har fått igång min skrivare och den skriver ut riktigt hyggligt, men har ett problem jag stör mig på.

Det går fint att skriva ut så länge man har rundade kanter, men en rak kant är det problem med. I just ytterlinjerna så vill gärna plasten "krypa ut" istället för att fastna där den ska vara. Någon som har några direkta idéer om vad som kan vara anledningen? :)

Skrivaren är en Mendel90 och jag skriver i PLA-plast.

En bild på ett halvtaskigt exempel på fenomenet:
IMG_20130418_230339.jpg
Kan se det precis på örat och lite vid armen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bolean

Inlägg av bolean »

Fick min Mendel90 klar för några veckor sedan och håller just själv på med Kalibreringstester i Skeinforge. Är total newbie, första skrivaren någonsin, allt är totalt nytt för mig. Med det sagt så:
Ser ut att lägga för mycket plast, själv hade jag det motsatta problemet som just nu är förbättrat genom sjusteringar i:
Z Home Point i Marlins Konfigurationsfil
Layer height och Extrusion width. I skeinforge50 finns dessa i carve->Layer height; Carve->Edge Width over Height (ratio) och Inset ->Infill Width over Thickness
Vågar mig inte på några mer detaljerade råd, men tror att detta kan en väg att komma in i Skeinforge-djungeln.

Utgår från att du kalibrerat nogrannt enligt Nopheads anvisningar, även små avvikelser här kan sabba utskrifterna!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ah, för mycket plast verkar kunna vara den stora anledningen, mätte upp nyss och visst tusan tog den nästan 10% för mycket, undrar vad som hände vid första justeringen...

Tack för tipsen, nu vet jag i vilken hörna jag ska börja. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Justerade in extruderns matning, blev betydligt bättre!
Men fortfarande inte perfekt.

Vad jag märkt när jag matar ut plast i luften är att plasten inte alltid går riktigt jämnt ut ur extrudern utan den kan gå lite vågigt, och gör den det när den skriver ut är det ju inte så märkligt om tråden kommer utanför.
Filmade lite, så här ser det ut:

Precis i början av filmen och vid 0:20 kan man se fenomenet.

Någon som har idéer kring vad det kan bero på och hur man åtgärdar det?

Förresten, hur gör ni andra bäst för att rengöra själva extruder-huvudet från gamla plastrester?
malx

Inlägg av malx »

Det har ingen betydelse om det ser ut sådär vid matning i fria luften. Du skriver ju ut mot ett material långt innan den hinner vika av åt något håll.
(Det ser ut sådär hos många som skriver ut. Kan bero på plast, temp m.m. Rätt naturligt när material pressas genom ett litet hål, speciellt när det inte är 100% lättflytande)

Några saker du kan testa förutom kalibreringen:
* Temperatur. (Olika temperaturer kan ge olika jämn matning, men man har normalt ett ganska stort spann att hålla sig inom så troligtvis inte detta)
* Hastigheter (Accelerationer?)

Den stora frågan är om den "lägger" lagret fel eller om det är för mycket plast som trycks ut. (Jag gissar på det senare)
Det kan du ju kolla snabbt med en kniv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

För mycket material tycks vara den största anledningen fortfarande, testade att sänka lite vad som kändes lagom i firmwaren, och det blev betydligt bättre!
Ska ta och testa lite och finjustera där lite mera och se om det kan bli perfekt (Bara någon enstaka pytteliten miss på senaste testutskriften :tumupp: ).

Till en helt annan fråga, när jag har skrivaren ansluten med Pronterface så slutar nästan musen på datorn att fungera stundvis, ibland går det fint men stora delar av tiden så går det bara att röra på den väldigt litet och knappt trycka på något.
Så fort jag trycker på "Disconnect" fungerar det fint igen, men när den är ansluten börjar det strula.

Måste ju ha något med att det blir trångt i USB-bussen eller liknande, men hur tusan ska man lösa det? En icke trådlös mus kanske är bättre?
Någon som varit med om detta?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Innan du börjar fippla runt och ändra saker i firmware, har du mätt upp ditt filament ordentligt och matat in det värdet i din slicer? Diametern på plasten man köper kan variera en hel del beroende på vart man köper den. Beroende på vilken färg/fabrikat jag kör här hemma så kan diametern variera mellan 2.8mm och 2.95mm. Skriver man ut tunna lager kan något sånt spela ganska stor roll.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jodå, det ska vara rätt inställt.

Använder den tråden som hängde med skrivaren där Nophead säger att den ska vara 2,86mm, vilket jag även verifierat med skjutmåttet att det stämmer bra. :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ett tips på hur man får finare ytta på sin utskrivna 3D modell:
MakerBot Mystery Build: Smooth Move, Ferguson
Skriv svar