Förstärkare Pioneer SX205 trasig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Förstärkare Pioneer SX205 trasig

Inlägg av Fritzell »

Tja skulle behöva lite hjälp med en trasig förstärkare nu igen =)

På utgångarna ligger det på ena en konstig svag brusig fyrkantsvåg och på andra ungefär likadant fast en väldigt svag ljudsignal, dock bara ena halvan.
Steget drivs med +-40V, altså får det rätt spänning. +40/-40 går även fram till sluttrissornas (triple emitterföljare) kollektorer. Dock öppnar dom inte alls så jag misstänker att det är fel nånstans i dom tidigare stegen. Ljudsignalen kommer inte fram till steget ens.

Upptäckte en annan intressant sak också.
Det finns en +12/-12V del också till diverse IC-kretsar, opamps m.m. +12V kommer från en to220 regulator och -12V kommer från en zenerdiod + serietransistor, och -12V ligger bara på -6V.
Serietrissan var hel och det var även zenerdioden också, och det visade sig när jag lödde loss serietrissan att spänningen sjönk till -12V. Altså måste det vara nån krets som ligger och drar massa ström. :S

Tänkte bara kolla om det var nån som var bekant med felet eller om nån sitter på en service manual till denna förstärkare :]
Det är en Pioneer Sx205.

Tack, Fritzell
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det där med att ena spänningen sjuker känner jag igen allt för väl tyvärr,
Oftast har det varit en OP som är dålig, Om du inte kan känna att någon komponent blir för varm så måste man nog löda lös komponent efter komponet som ligger kopplad på den spänningen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack för svaret
:)
Jo jag befarar det :/ Tänkte försöka börja med att löda loss V- anslutningarna på benen på dom Ic kretsar jag kan hitta. Det sitter tex en elektronisk switch för ingångs inställningen som blir lite varm tex.
Återkommer väl om hur det går vid ett senare tillfälle
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tänkte bara berätta att jag hittat felet på apparaten nu.. (tack vare att jag fick tag på ett schema på den). :)

Det var som sagt en OP på Phono-ingången som hade kastat in handduken och låg o drog ner -12 volten, samt den elektroniska switchen hade också gått sönder så signalen kom aldrig fram till slutstegen. Lägger man signal efter switchen blir det ljud.
Väntar på nya kretsar nu men hoppas det bara är det som gett sig.

ursäkta lite att jag drar upp en gammal tråd men det kanske kan vara till nytta för nån som har liknande fel...
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Skönt att det löste sig. Livet känns så mycket enklare ibland när man får rätt schema oxå :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja precis :D
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

hehe, tyckte att SX-205 klingade väldigt välbekant i mina öron.. =) Jag har haft två sådana isärskruvade på mitt skrivbord, båda med samma fel, IO-multiplexern med I2C-styrning som sitter på ingångarna.. den var paj på båda två. Det var dock inget fel på några övriga komponenter. Så om det är någon som har en trasig SX-205 så är ju chansen stor att det är den kretsen som är väck... tyvärr så har jag för mig att den var rätt så dyr?
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

kan den ha varit ansluten till en ojordad dator kanske?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

För de två som jag lagade så kan det mycket möjligt ha varit så... vad är det i en ojordad dator som påverkar recievern? Är det olika potentialer på jordledarna som är orsaken eller? Förklara gärna, jag är nyfiken. :o
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

http://web.telia.com/~u45521195/Dokument/Varning.htm

Jag Antar att det är potentialer på jordledarna som du säger.. har för mig att en ljordad dator har halva nätspänningen i chassijord... Man ser ju ofta gnistor när man ska anslutna en ojordad dator till en förstärkare.. speciellt om den i sin tur är ansluten till jord... kanske via en boxer --> centralantenn
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det var precis en sån där TC9164AN som satt i förstärkarn.. vet dock heller inte vad den kostade :S
Också mycket möjligt att han som hatt den kopplat den till ojordad dator. Skall påpeka att han inte gör det i fortsättningen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Med risk för att få halva forumet att påpeka felaktigheter (som jag tidigare fått när jag skrivit detta)...

Det bästa är att ansluta alla apparater till jordade uttag.
Men om man inte har jordade vägguttag så slipper man gnistor mm om man kopplar ihop jorden på apparaterna. Det gör man enklast genom att koppla in alla apparaterna till jordade förgreningsdosor. Helst bör man även då ha alla apparater kopplade på samma fas så att växelspänningen "svänger likadant" på alla apparater.

-Det här är inget som jag bara fått för mig. Dessa kopplingar är mycket vanligt förekommande i seriösa studios. Jag varit med om flera oberoende tester av detta och har själv byggt ett stort antal studios (varav två egna i 500000kr-klassen), så jag kan lugnt säga att det fungerar. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trodde inte att du skulle rekomendera en sån lösning. Risken för jordslingor är stor. Men om man använder en gemensam grenkontakt så blir den inte så stor.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

>Men om man använder en gemensam grenkontakt så blir den inte så stor.

Det är snarare så att jordslingorna försvinner eftersom det inte blir någon skillnad mellan jorden på de olika apparaterna och eftersom fasen är "likadan" (enkelt uttryckt).

Har gjort tester där jag samplat hela studions nätbrum, fasfel, jordsling-bieffekter och ökat förstärkningen med 700% för att lättare upptäcka fel. Det som jag upptäckte var att en trummaskins (aningen för klena) nätdel gjorde att trummaskinen brummade. Ett av ljudkorten (ett SB-Live) hade datorstörningar, men de försvann efter att jag kopplade in en bra extern D/A-omvandlare. Vid 700% förstärkning av ljudet så hördes förstås bruset av apparaternas komponenter. Men något annat märktes inte.

Mitt senaste studiobygge är så gott som ljudlöst (när man inte spelar något). Så jag är 100% säker på att det jag skrev i förra inlägget tar bort risken för jordslingor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jordslinga är när man jag jordförbindelse på mer än ett ställe. Så om du har jordad kontakt på två produkter och koppar en jordar ljudsladd mellan dom så har du en jordslinga. Men det är inte säkert att den ger att problem. ligger man på olika faser så blir jordslingan antagligen hela vägen till centalen då blir den större och även problemen. Du har en jordslinga. Men kanske inga problem av den. Är ljudsignalen dessutom balanserad så får man ju mindre problem.
Skriv svar