Hjälp/tips till att skaka tablettask
Re: Hjälp/tips till att skaka tablettask
Fast det blir inte så dynamiskt, eller hur tänker du?
Kan du förtydliga lite där...?Sajdak skrev:utseende nästan viktigare än att det låter som 30 askar som skakas
Ska det vara snyggt? Ska askarna synas tydlig när de skakas?
Vi vet ju fortfarande inte vad du gör... en testmojäng för godistillverkare? Ett musikinstrument som spelar på askar? Ett blickfång på en mässa? Tävling typ "Gissa antalet tabletter i den skakade asken"?

En neodym-magnet i varje ask och en spole under ytan de ligger på, skicka sedan in växelspännign av rätt frekvens i spolen så rör asken sig!
Mycket handlar ju om vad det hela får kosta att tillverka också. Kan tänka mig att det drar iväg en hel del om du ska ha 500 stegmotorer med styrelektronik och dyl. Då kanske det är billigare med elektromagneter exempelvis?
Alltså vi snackar 500 individuellt styrda skakare??
Du ska kunna skaka ask #1, #3 och #137 i en sekund för att sekunden senare skaka ask #223-#233, #311 och #499??
Intressant.
Man blir ju hyfsat nyfiken på användningsområdet för detta...
/johan
Du ska kunna skaka ask #1, #3 och #137 i en sekund för att sekunden senare skaka ask #223-#233, #311 och #499??
Intressant.
Man blir ju hyfsat nyfiken på användningsområdet för detta...
/johan
Johano -> precis. eller de kan röras 2 och två om det sparar in 50% av materialet
Får be om att återkomma med en mer detaljerad beskrivning, just nu så är det bara i planeringsstadiet.
Budgeten är mindre viktig än funktionen
Får be om att återkomma med en mer detaljerad beskrivning, just nu så är det bara i planeringsstadiet.
Budgeten är mindre viktig än funktionen
- SeniorLemuren
Vad onödigt svårt det är att komma med bra tips när frågeställaren håller inne med hur det hela skall användas och till vad. Det blir mest gissningar.
Är det en kommersiell produkt som skall uppfinnas så kan man ju förstå om man inte vill förklara detaljerna så ingående. Men då bör man kanske välja att betala någon för att få proffshjälp.
Är det bara för eget hobbybruk kan jag inte se någon nackdel i att detaljförklara för att få den bästa hjälpen.
Är det en kommersiell produkt som skall uppfinnas så kan man ju förstå om man inte vill förklara detaljerna så ingående. Men då bör man kanske välja att betala någon för att få proffshjälp.
Är det bara för eget hobbybruk kan jag inte se någon nackdel i att detaljförklara för att få den bästa hjälpen.
I mina öron låter det som ett konstprojekt. Men jag kan ha fel, det har hänt förr 
Ska det skakas vertikalt eller horisontellt? För horisontellt skak skulle man kunna tänka sig en lång stång med elektromagneter. Stången skakar fram och tillbaka med hjälp av en motor och en excenter-lösning. Sen aktiverar man bara de magneter som befinner sig under de askarna man vill skaka
har man magneter i botten på askarna så funkar det även för vertikalt skak, med lite klurig upphängning av askarna. Kan rita en skiss när jag har fått igång datorn 

Ska det skakas vertikalt eller horisontellt? För horisontellt skak skulle man kunna tänka sig en lång stång med elektromagneter. Stången skakar fram och tillbaka med hjälp av en motor och en excenter-lösning. Sen aktiverar man bara de magneter som befinner sig under de askarna man vill skaka

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Återigen har vi fallit i fällan att erbjuda förslag och lösningar utan att vi får reda på syftet.
Jag uppmanar Efare att ställa frågor direkt och inte bara komma med en lösning på ett problem som inte har klargjorts.
I backspegeln kan det annars se dumt ut.
Jag uppmanar Efare att ställa frågor direkt och inte bara komma med en lösning på ett problem som inte har klargjorts.
I backspegeln kan det annars se dumt ut.
Vill du ha en fin sinusrörelse använder du en fjäder (spiralfjäder eller bladfjäder). Ge fjädern en kick med elektromagneten och låt den sen svänga själv. Elektromagneter säger klick när metallytor slår ihop, har du lite skumgummitejp eller liknande mellan blir inget klick.
Kolla på hur en gammaldags elektromagnetisk ringklocka är uppbyggd för inspiration.
Eller skaffa en hög färdiga såna ringklockor, men byt ut klockorna mot pilleraskar.
Kolla på hur en gammaldags elektromagnetisk ringklocka är uppbyggd för inspiration.
Eller skaffa en hög färdiga såna ringklockor, men byt ut klockorna mot pilleraskar.
Jag får hålla med Lasp'en här... I första inlägget nämndes det
att "...jag vill kunna rotera/skaka en tablettask så innehållet rasslar,"
Inte ett enda pip om att det var ett 1/2 *tusen* askar det handlade om!
Dock fanns det kanske ingen direkt anledning att ställa motfrågan
"Är du säker på att det bara är *en* ask? Inte t.ex 500 askar?"
så att det dök upp lösningsförslag för *en* ask var kanske
inte så konstigt...
> Budgeten är mindre viktig...
Budgeten är enbart ointressant i det fall att den är *helt* oviktig.
Beroende på lösning (både teknisk och estetisk) så kanske vi
ligger i ett spann på 50.000:- till 500.000:-. Medräknat den helt
obefintliga specifikationen på styrningen av det hela.
Var ligger din budget?
att "...jag vill kunna rotera/skaka en tablettask så innehållet rasslar,"
Inte ett enda pip om att det var ett 1/2 *tusen* askar det handlade om!
Dock fanns det kanske ingen direkt anledning att ställa motfrågan
"Är du säker på att det bara är *en* ask? Inte t.ex 500 askar?"
så att det dök upp lösningsförslag för *en* ask var kanske
inte så konstigt...

> Budgeten är mindre viktig...
Budgeten är enbart ointressant i det fall att den är *helt* oviktig.
Beroende på lösning (både teknisk och estetisk) så kanske vi
ligger i ett spann på 50.000:- till 500.000:-. Medräknat den helt
obefintliga specifikationen på styrningen av det hela.
Var ligger din budget?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men vänta lite nu här....Nerre skrev:Jag menar ju att själva magneten låter. Alla magneter jag har sett har klickat rätt bra när de aktiveras (även om de inte är mekaniskt anslutna till nåt). Ska man få dem tysta så måste man på nåt sätt begränsa så de inte når sitt ändläge (och den begränsningen måste ju då bromsa mjukt annars låter den istället).
Trådskaparen skrev "Rasslet är viktigt".
Hur skulle då ett litet klick i början på varje skakning vara något problem?

Det du tänker på är för övrigt när kärnan kommer i kontakt med sidor eller botten/topp.
Det ljudet är väldigt lätt att få bort med lite tejp eller en bit gummi.
Det finns faktiskt musikinstrument som använder elektromagneter och man hör inte ett dugg av klicket
när volymen är neddragen.
Men visst, allt kan bli problem om man gör det till problem.

Personligen så har jag tröttnat totalt på den här tråden.
Jag var beredd på att hjälpa till med lösning och gratis tillverkning
men det blev direkt väldigt konstigt här i tråden.
Det verkar som att trådskaparen och många av de som föreslår grejer
har bestämt sig för att det måste vara något komplicerat.
Samtidigt som enkla och beprövade lösningar sågas pga meningslösa grejer.
Ja som t.ex att klick från elektromagnet skulle vara ett problem i en konstruktion som är till för att låta,
i samma frekvensdomän dessutom!
Jaja... Fortsätt med en massa stegmotorer, kontrollerkort och mjukvara som skakar askarna i en perfekt sinus-bana.

Fungerar det verkligen? En förutsättning för att asken skall rassla är väl att själva asken accelereras snabbare än innehållet? Vid självsvängning så kommer väl innehållet att röra sig lika mycket som asken och ligga still inuti den?GalFisk skrev:Vill du ha en fin sinusrörelse använder du en fjäder (spiralfjäder eller bladfjäder). Ge fjädern en kick med elektromagneten och låt den sen svänga själv.
Det är väl också betydligt enklare att få tag på motorer än elektromagneter?
Sen nåt som jag inte tror har framgått i tråden är ju hur länge askarna ska rassla. Ska de bara rassla till eller ska de kunna rassla i flera minuter?
Tanken med min lösning som jag beskrev tidigare så används inte elektromagneterna för att skapa själva rörelsen, utan enbart för att välja vilka askar som ska "kopplas in" på rörelsen. Det blir alltså inga klick eller så på grund av tillslaget av elektromagneterna. Den lösningen kan byggas ut "hur mycket som helst" genom att skarva på "balken" som magneterna sitter på. Jag kan rita en skiss ikväll, om det är oklart hur jag menar.
Ah, du menar i princip att man har en magnetisk kraftöverföring bara? Ungefär som magnetkoppling till en ROV-propeller, fast linjär istället för roterande rörelse och elektromagnet istället för permanentmagneter?
Jag tror på att bygga några prototyper av själva "armen" och sen för hand prova sig fram till vilken typ av rörelse om ger vettigast skakljud. Stum eller fjädrande arm, räcker det med kraft åt ena hållet och återfjädring åt andra eller behövs det aktiv kraft i bägge riktningarna etc?
Jag tror på att bygga några prototyper av själva "armen" och sen för hand prova sig fram till vilken typ av rörelse om ger vettigast skakljud. Stum eller fjädrande arm, räcker det med kraft åt ena hållet och återfjädring åt andra eller behövs det aktiv kraft i bägge riktningarna etc?