Hjälp/tips till att skaka tablettask
Hjälp/tips till att skaka tablettask
Hej
Skall bygga en prototyp där jag vill kunna rotera/skaka en tablettask så innehållet rasslar, vill kunna göra det ganska precist. Någon som har en tanke på hur man smidigast löser det?
Min tanke är någon slags lösning med elektromagnet.
Alla tips tankar är välkommna
Skall bygga en prototyp där jag vill kunna rotera/skaka en tablettask så innehållet rasslar, vill kunna göra det ganska precist. Någon som har en tanke på hur man smidigast löser det?
Min tanke är någon slags lösning med elektromagnet.
Alla tips tankar är välkommna
Re: Hjälp/tips till projekt
Stegmotor, kanske?
Då kan du ju både rotera och skaka, och med varierande hastighet och acceleration.
Då kan du ju både rotera och skaka, och med varierande hastighet och acceleration.
Stegmotor är kanske en bra lösning.
Frågan är hur mycket låter de och hur snabbt kan man få dem att rotera ett kvartsvarv och tillbaka tex?
Frågan är hur mycket låter de och hur snabbt kan man få dem att rotera ett kvartsvarv och tillbaka tex?
Jag vet ju inte alls vad du vill göra, men rasslet verkar vara det viktiga...
Nu tänker jag långt utanför lådan, men kanske att skippa den fysiska asken och mekaniken, och bara spela upp samplade ljud istället kunde fungera?
Nu tänker jag långt utanför lådan, men kanske att skippa den fysiska asken och mekaniken, och bara spela upp samplade ljud istället kunde fungera?

Rasslet är viktigt, men det skall komma från asken inte från motorerna, men det kanske inte är ett problem, jag har ingen aning om hur högt de låter.
Kan bara läsa att ljudet är en nackdel med stegmotorer, men det är kanske med utgångspunkt att det annars är knäpptyst?
Om det ändå överröstas av asken så är det ju inget problem
Kan bara läsa att ljudet är en nackdel med stegmotorer, men det är kanske med utgångspunkt att det annars är knäpptyst?
Om det ändå överröstas av asken så är det ju inget problem
Alternativt, sätt stegmotorn i en liten ljudisolerad box med axeln stickande ut genom ett hål i boxen så blir du ju av med det problemet.
Snabbheten är nog inga problem, men det beror ju på hur fort du behöver att det ska gå
Snabbheten är nog inga problem, men det beror ju på hur fort du behöver att det ska gå

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Välkommen till forumet. 
En stegmotor blir onödigt komplicerat om asken bara ska kunna skakas.
Man måste ju isåfall ha driverkort och någon form av mjukvara....
En elektromagnet är bra mycket enklare och räcker troligen utmärkt.
Jag gjorde en skiss på hur jag tänker mig monteringen:

Jag tycker sånt här är kul, så jag blev förstås nyfiken:
Vad ska den användas till?

En stegmotor blir onödigt komplicerat om asken bara ska kunna skakas.
Man måste ju isåfall ha driverkort och någon form av mjukvara....
En elektromagnet är bra mycket enklare och räcker troligen utmärkt.
Jag gjorde en skiss på hur jag tänker mig monteringen:

Jag tycker sånt här är kul, så jag blev förstås nyfiken:
Vad ska den användas till?

Re: Hjälp/tips till att skaka tablettask
Snygg bild, JimmyAndersson! 
Jag har inte grejat så mycket med elektromagneter, bara nån enstaka gång, men spontant känns det som om den lösningen inte kommer att "låta rätt". Det blir en mer eller mindre snärtig kick på asken.
Tablettaskar skakar man med sinusrörelser eller näst intill

Jag har inte grejat så mycket med elektromagneter, bara nån enstaka gång, men spontant känns det som om den lösningen inte kommer att "låta rätt". Det blir en mer eller mindre snärtig kick på asken.
Tablettaskar skakar man med sinusrörelser eller näst intill

Ja en magnet lär väl "smälla" rätt bra när den drar?
Tack för skissen, men jag tror att som Wedge, att det är nog mer en sinnesrörelse jag vill efterlikna.
Projektet är en prototyp, kanske skall tillägga att jag behöver lösning till typ 500 askar som inte skall röra sig samtidigt.
Eftersom jag är mjukvarakille så kör jag fast lite när jag kommer till det "mekaniska", så tack för all hjälp
Projektet är en prototyp, kanske skall tillägga att jag behöver lösning till typ 500 askar som inte skall röra sig samtidigt.
Eftersom jag är mjukvarakille så kör jag fast lite när jag kommer till det "mekaniska", så tack för all hjälp
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Blanda inte ihop hur hjärnan tolkar resultatet av synen med ljudet när man skakar asken.
Ljuden från grejer man ser i filmer kommer oftast inte alls ifrån det man ser, utan helt andra grejer.
Det är inte ens alltid som själva rösterna ens kommer från skådespelarna.
Eller missförstod jag dig med "det är nog mer en sinnesrörelse jag vill efterlikna." ?
Berätta gärna mer.
Hur själva skakljudet blir beror inte bara på rörelsen,
så det går att "justera" lite om man inte blir nöjd. (Alla har ju sina referenser av hur saker låter.)
Hårdheten, vikten och mängden av innehållet avgör också hur det låter.
Än så länge är det inte sagt att det ens *måste* vara godis i.
Om 500 askar:
Hur många askar måste man skaka innan hjärnan tycker "ok, det där låter som 500" ?
Troligen inte exakt 500st. Då skulle man veta hur många bitar det är i en godispåse enbart genom att skaka den.
Sedan handlar det om miljön där det ska spelas upp. I en torr inomhusmiljö lär folk få nog av en tiondel askar.
Ute lär ljudet variera kraftigt pga vind och folk i rörelse. Ibland låter det massor. Ibland knastrar det knappt.
Jag har pysslat med sånt här sedan jag var 14 (är 38 nu) och fortfarande upptäcker man nya knep.
Man måste bara glömma den gamla tesen om att "ser det ut som en höna och låter som en höna så är det en höna".
Det gäller inte i såna här sammanhang.
Nerre:
'en magnet lär väl "smälla" rätt bra när den drar?'
Om man gör så att den smäller ja.
Det beror ju på vad den slår emot, så ljudet från elektromagneten bestämmer man själv.
Ska den låta: Sätt en plåtbit på asken.
Ska den vara tyst: Sätt en bit tätningslist eller nåt på asken.
Man behöver inte krångla till det i onödan.
Sedan finns ju små vibrator-element, dvs små klena motorer med snedbelastad axel.
Men sådana låter mer än en elektromagnet. Det gör för övrigt även en stegmotor.
Glöm inte att det kvittar hur mycket man isolerar motorn så länge stomljuden sprids genom axeln
och ut till resonanslådan (dvs asken) !
Ljuden från grejer man ser i filmer kommer oftast inte alls ifrån det man ser, utan helt andra grejer.
Det är inte ens alltid som själva rösterna ens kommer från skådespelarna.
Eller missförstod jag dig med "det är nog mer en sinnesrörelse jag vill efterlikna." ?
Berätta gärna mer.
Hur själva skakljudet blir beror inte bara på rörelsen,
så det går att "justera" lite om man inte blir nöjd. (Alla har ju sina referenser av hur saker låter.)
Hårdheten, vikten och mängden av innehållet avgör också hur det låter.
Än så länge är det inte sagt att det ens *måste* vara godis i.
Om 500 askar:
Hur många askar måste man skaka innan hjärnan tycker "ok, det där låter som 500" ?

Troligen inte exakt 500st. Då skulle man veta hur många bitar det är i en godispåse enbart genom att skaka den.
Sedan handlar det om miljön där det ska spelas upp. I en torr inomhusmiljö lär folk få nog av en tiondel askar.
Ute lär ljudet variera kraftigt pga vind och folk i rörelse. Ibland låter det massor. Ibland knastrar det knappt.
Jag har pysslat med sånt här sedan jag var 14 (är 38 nu) och fortfarande upptäcker man nya knep.
Man måste bara glömma den gamla tesen om att "ser det ut som en höna och låter som en höna så är det en höna".
Det gäller inte i såna här sammanhang.

Nerre:
'en magnet lär väl "smälla" rätt bra när den drar?'
Om man gör så att den smäller ja.

Det beror ju på vad den slår emot, så ljudet från elektromagneten bestämmer man själv.
Ska den låta: Sätt en plåtbit på asken.
Ska den vara tyst: Sätt en bit tätningslist eller nåt på asken.
Man behöver inte krångla till det i onödan.
Sedan finns ju små vibrator-element, dvs små klena motorer med snedbelastad axel.
Men sådana låter mer än en elektromagnet. Det gör för övrigt även en stegmotor.
Glöm inte att det kvittar hur mycket man isolerar motorn så länge stomljuden sprids genom axeln
och ut till resonanslådan (dvs asken) !

Jag menar ju att själva magneten låter. Alla magneter jag har sett har klickat rätt bra när de aktiveras (även om de inte är mekaniskt anslutna till nåt). Ska man få dem tysta så måste man på nåt sätt begränsa så de inte når sitt ändläge (och den begränsningen måste ju då bromsa mjukt annars låter den istället).
Jag tror mer på en vanlig motor (eventuellt med utväxling) och en excenterlösning (en arm med en "gaffel" som rörs av en pinne på en roterande platta).
Jag tror mer på en vanlig motor (eventuellt med utväxling) och en excenterlösning (en arm med en "gaffel" som rörs av en pinne på en roterande platta).
Jag tolkar inte alls det här som att få nånting att låta som 500 askar. Bara att få 500 askar att låta, inte ens alla samtidigt. Stor skillnad.
Som jag tolkade det ska man kunna "adressera" varje ask individuellt och skaka den. Fast det kanske var fel...?
Som jag tolkade det ska man kunna "adressera" varje ask individuellt och skaka den. Fast det kanske var fel...?
För att förenkla förklaringen
500 askar på rad, skall individuellt kunna styras. låt säga att de rör sig 30 i taget med 1 sek mellanrum.
utseende nästan viktigare än att det låter som 30 askar som skakas
500 askar på rad, skall individuellt kunna styras. låt säga att de rör sig 30 i taget med 1 sek mellanrum.
utseende nästan viktigare än att det låter som 30 askar som skakas
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om man tänker sig stötstänger till en kamaxel då!
Roterande eller horisontellt rörande!
Roterande eller horisontellt rörande!