Radiosändare/mottagare (sökes för 1 km räckvidd)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Radiosändare/mottagare (sökes för 1 km räckvidd)

Inlägg av Wedge »

Walle skrev:Nu är ju inte radarvarnare lagliga att använda i Sverige, tydligen anser man att det är bättre att folk åker fast för fortkörning än att de sänker hastigheten...
Ska vi ha idioter på vägarna som bara kör lagligt när de vet att de riskerar att åka fast? Ynkliga ögontjänare som köper sig fri från risken att bli upptäckt vid enstaka kontroller och sen fortsätter riskera livet på andra större delen av tiden?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev:Återigen en tråd, som oftast besvaras negativt!
Det blir lätt så när folk kommer in och vill att nån ska uppfinna nåt som i princip är omöjligt...

"Jag vill ha en bil som går i minst 100 km/h som man inte behöver ha körkort för."

"Jag vill ha ett vapen som kan träffa en ölburk på 400 m håll men som man inte behöver licens för."

"Jag vill ha en sändare som når 1 km på ett frekvensband där man inte får sända med mer än 1 mW."
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Wedge skrev:
Walle skrev:Nu är ju inte radarvarnare lagliga att använda i Sverige, tydligen anser man att det är bättre att folk åker fast för fortkörning än att de sänker hastigheten...
Ska vi ha idioter på vägarna som bara kör lagligt när de vet att de riskerar att åka fast? Ynkliga ögontjänare som köper sig fri från risken att bli upptäckt vid enstaka kontroller och sen fortsätter riskera livet på andra större delen av tiden?
Well, min åsikt är att idioterna inte är de som kör 10-20 för fort (på 70-väg och uppåt) utan de som ligger långt under hastighetsgränsen när det är obefogat (d.v.s. fint väglag, bra sikt osv). Jag har kört ett antal tusen mil per år de senaste 13 åren, och det är mycket sällan som fortkörarna ställer till med problem, de allra flesta "incidenter" och "nära att smälla" jag har sett och upplevt har varit på grund av osäkra förare som kör under hastighetsgränsen. Så vi kan väl kallt konstatera att vi har helt olika åsikt i frågan.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Precis! Det finns säkert många åsikter om detta. Som t.ex. då man kör max-hastighet på en 100-väg med 2+1 filer.
Man blir på den smala delen upphunnen av en som vill köra fortare än 100 och som lägger sig med tre meters avstånd till framförvarande.
Varför gör han/hon detta?
Jo, för han/hon inser inte att det kan komma t.ex ett rådjur eller vildsvin och springa över vägen när som helst!
Varningsskyltarna har han/hon inte heller uppmärksammat!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Då småbromsar man så att denne förstår situationen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Walle skrev: Well, min åsikt är att idioterna inte är de som kör 10-20 för fort (på 70-väg och uppåt) utan de som ligger långt under hastighetsgränsen när det är obefogat (d.v.s. fint väglag, bra sikt osv). Jag har kört ett antal tusen mil per år de senaste 13 åren, och det är mycket sällan som fortkörarna ställer till med problem, de allra flesta "incidenter" och "nära att smälla" jag har sett och upplevt har varit på grund av osäkra förare som kör under hastighetsgränsen. Så vi kan väl kallt konstatera att vi har helt olika åsikt i frågan.
Nu är det ju så att våra körkortsregler är sådana att det är fullt tillåtet att vara en osäker förare. Det finns massor med gamlingar ute på vägarna som är osäkra (jag kan bara titta på min egen mamma, hon vågar knappt köra på motorväg när hon ska till sommarstugan uppe vid Gävle, hon kör via Österbybruk och Tierp istället). Du vet ju inte vad de som kör sakta har för anledning att köra sakta.

Som förare ska man anpassa hastigheten efter trafiken och kunna stanna före varje förutsebart hinder. En förare som inte kan hanterar att en annat fordon kör "onödigt sakta" har inte anpassat hastigheten. Så enkelt är det.

Då är jag betydligt mer irriterad på de som inte fattar i vilken fil man ska ligga på motorvägen eller de som inte har velat köpa den här tilläggsutrustningen "körriktningsvisare" utan tror att andra trafikanter är tankeläsare.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

blueint skrev:Då småbromsar man så att denne förstår situationen?
Det gjorde jag en gång åt en lastbil som låg för nära.
Det skulle jag inte gjort. Efteråt var det bara kylargrillen på hans Scania som syntes i backspegeln.
Det var mitt straff...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Håller helt med Walle. För att ta ett exempel så minst en gång i veckan när jag är ute och kör så är det folk som åker väldigt långsamt ut på motorvägspåfarterna så det blir kö bakom. Vilket gör att samtliga bakom har VÄLDIGT svårt att ta sig ut på motorvägen. Vissa stannar t.o.m och står still ett tag för att vänta på att det blir fritt en bra bit bakåt. Det är ju fullkomligt livsfarligt! Man ska vara uppe i trafikens hastighet innan påfarten är slut så att man enkelt kan glida in.
Eller nån jeppe som ligger i 50 på 90-väg, och helt plötsligt efter en sväng så dyker denna upp mitt framför näsan så man måste stå på bromsen! Det kan INTE vara meningen att man ska sakta ner till 50 i varje skymd kurva på en 90-väg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Håller fullständigt med dig i det fallet MadModder, men det är en annan variant!

Själv går jag ut till vänster då det finns folk som skall ut på motorvägen.
Senast redigerad av SM7CZR 13 april 2013, 18:02:44, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev:Det kan INTE vara meningen att man ska sakta ner till 50 i varje skymd kurva på en 90-väg.
Nej, för om det råkar stå en älg bakom kurvan behöver man ju inte stanna?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Älgar borde bli bötfällda för bristande trafikvett! :vissla:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Efteråt var det bara kylargrillen på hans Scania som syntes i backspegeln.

OK, kanske inte en Scania, men jäkla bra film i alla fall... :-)

Bild
Senast redigerad av MadModder 13 april 2013, 23:07:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade ny länk. länkade imdb-bilder funkar inte för andra
sa0azs

Inlägg av sa0azs »

Zkronk skrev:Kraftigaste XBee-transcievern med RP-SMA anslutning till en extern riktantenn kanske kan fixa biffen om man kan få upp antennerna en bit från marken så att det inte är för mycket träd osv. i vägen..

EDIT: Läste att 63mW-modellen enligt specifikationerna ska klara 3.2 km vid fri sikt så det kanske kan fungera med 1 km i verkligheten då :)
(Även här finns det visst en laglig begränsning, man måste strypa de till 10mW för Europa tydligen?)
I undantaget för tillståndsplikt för 433 MHz medges en maxeffekt på 15 mW e.r.p.
Ger sändaren 15 mW ut, får du således inte använda en antenn med förstärkning, som en riktantenn.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fast om det ska fungera som varningsutsändning i alla riktningar så blir det per automatik ingen riktantenn?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Togge skrev:Jag vill ha en liten S/M monterad i alla fordon som kan agera varnare åt andra fordon, typ varningstriangel som "syns" i dimma och skymd sikt.
Räckvidd är resultat av hur väl en radio är konstuerad, protokoll, modulationstyp, bandbredd, uteffekt, antenneffektivitet, antennvinst, hur miljön ser ut mellan mottagare och sändare (störningar, stad eller landbygd t.ex.), slutligen ska mottagarsidan helst vara optimerad mot samma parametrar. Beräkna räckvidd är därför lite komplicerat utan teknisk info. Först när man vet alla omständigheter så kan man räkna ut en länkbudget som talar om hur stor sannolikheten är att man lyckas upprätthålla kommunikation på ett givet avstånd.

Ett rent larm-system kan vara smalbandigt om det bara ska skicka en numerisk funktions-kod och om man kan tillåta några sekunders sändtid per meddelande. Antag radio-utrustning av god kvalitet, särskilt avsedd för smalbands-kommunikation med bandbredd under 1 kHz. Då handlar räckvidden mer om vad smalbandigheten får kosta. Sändareffekten 1mW i smal-bands kommunikation kan utan vidare räcka betydligt längre än några kilometer under i övrigt rimliga omständigheter. Sträckdämpningen för 10 km öppen terräng är under 110 dB vid 433 MHz. Här är några radio-kretsar som klarar betydligt mer utan att överskrida max tillåten sändareffekt:
http://www.texim-europe.com/?item=news&id=730
http://www.semtech.com/wireless-rf/rf-t ... rs/sx1276/
Till och med ett standardchip TI CC1100 klarar kommunikation på en km om det optimeras för detta och det total radiosystemet designas väl.
Det förutsätter då bl.a. en bra antenn, rundstrålande, vilken ger horisontalt ca 2 dB gain. En sådan antenn är kanppt 20 cm lång och bör sättas mitt på biltaket för bästa funktion och rundstrålning. Tyvärr sitter den då utsatt när en bil voltar. Risken finns att när antennen skulle gjort sin funktion, är den underst i ett vägdike.

Det finns ett flertal bilbaserad larmsystem, lite olika avancerade.
Många standardbilar utrustas från fabrik med automatiska positions och olycks-larm. Somliga med dubbla larm, varav en med antenn på bilens undersida just för att klara om den andra antennen är bortsliten eller intryckt i en annan bil.
Larmen kan vara kopplade till en mängd sido-funktioner såsom motorstatus, alkolås, eller om bilförsäkringen är betald.
De flesta större åkerier kör egna slutna positions-system med olika automatlarmsfunktioner, likaså blåljus-bilar och taxi.

Ett system som specialicerat sej på incidenter:
I princip kan varje smartphone få denna funktionalitet via en app då hårdvaran finns.
Det som möjligen saknas är automatiska aktiveringsfunktionen från bilens krocksensorer. Borde gå fixa mha BT och något som kan kommunicera med CAN-bussen.
Sedan måste naturligtvis övriga trafikanter också vara anslutna till samma system för att det ska bli någon funktion.

Ett sådant system kan öka faran om det invaggar andra förare i falsk säkerhet om att man ska bli varnade i god tid för eventuella väghinder.
Gamla gubbar körandes i 50 km/tim på landsvägen, i dimman, i en nästan lika gammal bil, deras enda telefonen är trådbunden, och är således inte synlig i något trådlöst system.
Likaså lär det dröja innan det blir obligatoriskt för vildsvin och rådjur att ha GPS. Många älgar och björn har däremot GPS, men är inte anslutna till något öppet system. Man är väl rädd för att jägare ska missuppfatta avsikten med öppet system.
Har på mörka skogsvägar mött både tamdjur och nedsläckta grållar (traktor från 50-talet, alltid totalt matt i lacken, om lacken finns kvar). Dessa medtrafikanter kan man inte räkna med att de har GPS och en grålle är mer osynlig och reflexfri än värsta stealth-plan.
Syns knappt i billyse även om traktorns bakhjul river i egna motorhuven.

Problemet är likartat med kollisionsradar kopplad till auto-broms. Den är ännu inte helt idiot-säker, har det demonstrerats någon gång, och det är inte troligt att vidare-utveckling kan göra sådana system säkrare än en bilförare som ägnar sej helt och fullt åt bilkörning.
Frågan är om faran ökar eller minskar när olika haltande varningssystem förleder föraren att släppa antikollisons-uppmärksamheten till förmån för andra sysslor.
Risken finns att mindre funktions-kritiska förare väljer att låta vänsterfoten stampa takten till en trevlig musik i stället för att ha foten i högsta beredskap. Det är de som blir både offer och förövare när systemen haltar.
Skriv svar