Hur många vårtor har du?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Re: Hur många vårtor har du?

Inlägg av Volvo245GLT »

Nöjer mig med att lista de som alltid sitter i väggen, annars så pratar vi nog om ett 50-tal väggvårtor till TV-spel, digitalboxar, stereoprylar, routar, skivare, högtalare, laddare, ljuslister... :roll:

Men i alla fall:
Två iPhone-laddare som ingen orkar krångla med och dra ur. De blir inte ett dugg varma så standbyförbrukningen lär vara försumbar.

En till routern/LTE-modemet från Telenor.

En till larmanläggningen, för övrigt av den gamla typen som brummar mysigt och blir ljummen.

That's it.. Fyra stycken totalt då!

Pratar vi standby i övrigt så får vi väl ta med bergvärmepumpens styr och de LED-lampor som brukar lysa i källare och utebelysningen. Har även ett par 9 W CFL i därnere som vi brukar kunna glömma bort..
Även kylskåpet som är ett sådant där modernt med elektronisk styrning lär väl tugga i sig någon watt. Alla övriga vitvaror har mekaniska brytare och inga displayer om står och lyser.

Har mätt, och runt 70 W standby totalt brukar vi ligga på.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

23 st vårtor + 16 Nexa + 3st tandbortladdare

Vi har nyligen rensat upp lite så det har väl försvunnit 5st vårtor denna månad.

Sen sitter det ju en del större nätdelar typ laptops, tv-spel, TV och liknande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

el34 skrev:Min enerigmätare visar ca 0.7-0.9 Kw när alla dom stora enerigbovarna (typ varmvatten/Luftvärmepump) är frånslagna och ingen belysning är på.
Jag har inte ens orkat kolla detta i min stuga. Jag borde kanske bygga en "mätarblinklogger" som så många verkar ha gjort.

När hela sommarens elförbrukning ligger i samma storleksordning som EN kall vintermånad så har inte riktigt "tomgångsförbrukningen" på sommaren varit prio ett att ha koll på.
el34 skrev:Så är det bara jag som har många vårtor :wink:
Oj, lätt att missa nåt här. Två mobilladdare (varav en har tung trafo...). två nätadaptrar till fasta telefoner (högtalartelefoner) varav en telefon inte ens ansluten till telenätet just nu (!). en nätadater till fast trådlös telefon, nätadapter till ADSL-modem. två nätadaptrar till switchar (varav en eg. är en värdelös router där routerfunktionen är bortlobotomerad genom att dhcp-servern är avstängd och den har getts "konstig" ip). En lös nätadapter till en digitalbox. En lös f.d. mobilladdare fick ersätta den trasiga tunga nättrafon till standbyspänningen för fjärrkontrollmottagaren på en stereo. En tung adapter till den bärbara cd-spelaren i badrummet ( :wink: ). En nätadapter till universalbatteriladdaren som just nu inte laddat något batteri på nån månad eller två.

Den stora "nöjeselektronik"-strömboven vad gäller kontinuerlig ström här är serverdatorn som står på konstant. Annars är det några få elektronikprylar som står i standbyläge, t.ex. TV, ett antal datorer med ATX-agg, ett par skärmar med elektronisk on/off. I övrigt har jag rätt många burkar som faktiskt har riktig 230V-nätströmbrytare eller är kopplade via annan 230V-strömbrytare (t.ex. radion i ett förråd som är kopplad på samma strömbrytare som belysningen).
rjl11 skrev:Fast monterat men ändå är transformatorn till dörrklockan.
Det där är nog en grej många inte tänker på. Min sån som (förutom strömavbrott och korta avbrott p.g.a. micklande med elsystemet) lär ha varit igång sen slutet av 60-talet är ljummen...
MarcusUmeå skrev:Det som däremot drar mycket ström här hemma är min übergamla frys som till råga på allt är full med is och frost.
Har den synliga "galler" eller släta väggar invändigt? Frysboxar har halvofta släta väggar, då verkar det gå bra att "avfrosta" genom att bara hugga loss frosten från de släta väggarna och kasta bort isen. Highscore på en sån avfrostning av min frys var fem kilo is. :)
frownlayer skrev:
Så här räknar vi:
För att värma en liter vatten en grad (1° C) får man tillföra 1,16 Wh. Har man en tank på 1000 liter
Vem har en varmvattenberedare på en hel kubikmeter? :shock: (ser att det redan reagerats på det i tråden)

Man ska ju också komma ihåg att kallare varmvattenberedare måste kompenseras med större beredare förutsatt att man under en icke försumbar momentan tid tar ut mer värme än vad elpatronen klarar att värma. Om man t.ex. vill ha 37 grader i duschen och har 80 grader i varmvattenberedaren och kallvattnet håller 5 grader så kommer 43% av vattnet från varmvattenberedaren. (37-5) / (80-5) = 0,426666... Om man istället har 60 grader i varmvattenbererdaren så kommer 58% av vattnet från varmvattenberedaren. (37-5) / (60-5) = 0,5818181... Det gör att varmvattnet bara räcker drygt 2/3 så lång tid (0,42.... / 0,58.... = 0,733333....).

Frågan är då vilket som kostar mest, att hålla 80 grader i en beredare på 200 liter eller 60 grader i en beredare på 300 liter, speciellt om man räknar in att den på 200 redan är befintlig medan den på 300 behöver köpas in?

För att göra frågan ytterligare mer komplicerad kan man räkna på vad det kostar att öka huvudsäkringarna till huset och köra en genomströmningsberedare som är tillräckligt fet för att orka all varmvattenförbrukning. Det kanske blir billigast?

För att ytterligare röra till det så kanske man har ytterligare någon värmekälla som kan värma vattnet en del men som inte orkar ge full temperatur, till exempel solvärme, värmepump eller kanske återvinning av värmen från avloppsvattnet. Då kan man åtminstone i vissa fall klara sig på klenare beredare. Med en sådan lösning bör man dessutom koppla så att kallvattnet till duschblandare och ev. till handfat matas av förvärmt vatten, men då behövs dessutom en termostatventil som ser till att kallvattnet inte är för varmt för handtvätt/dusch, och i handfatet lär man dessutom ha en separat kran för tandborstning...

Jag antar att det inte finns blandare för handfat/dusch som har ingång för tre vattenkällor (kallt, ljummet, varmt)?

(Däremot finns det "fyrvägsshunt", med tre in och en ut, som är riktigt bra om man t.ex. har solvärme för att värma botten och annan dyrare värme för att värma toppen av en ackumulatortank (eller för att värma separata tankar), då ansluter man elementretur till en ingång, "solvärmt vatten" till nästa ingång och "dyrare värmt vatten" till sista ingången på shunten).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Frosta av frysen och dammsuga bakom den gav ingen märkbar skillnad på vår frys. Tvärtom verkade den dra lite MER el efter att den var avfrostad.... Jag antar att en viss mängd is fungerar som en liten kylbuffert...

Jag mätte såklart inte direkt efter avfrostningen, jag mätte under ett par veckor först, frostade av och mätte sen under ett par veckor efteråt. Det dygn som avfrostningen gjordes var inte med i nån av mätningarna, men antagligen drog den mer det dygnet än övriga dygn.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken spänning och ström går det åt på de väggvårter som finns i samma rum?
Det borde ju ge om en samordnad omvandlning lönar sig effektmässigt iaf.

Mindre kylbuffert = mer energi att starta kompressorn => större energiåtgång.

Och beräkningar från energibolag och lågenergiflummet ger jag inte mycket för. Eneriprincipengäller oavsett. Men man kan säkert indoktrinera folk att slösa sin tid på adapter in- och urpluggning..
(som då slits snabbare så att man måste köpa en ny vilket utraderar vinsten..)
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Började tänka efter och räknade.. tappade bort mig ideligen och konstaterade att de var på tok för många! >30st.
I studion ska jag göra EN nätdel med olika utspänningar som delar ut till alla förbrukare, samma till labbets pryttlar.
Skriv svar