Hur många vårtor har du?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Hur många vårtor har du?

Inlägg av el34 »

Som jag skrev lite om i en annan tråd så håller jag på att försöka få ner min enerigförbrukning genom att se över antalet väggvårtor (transformatorer) som sitter anslutna till elnätet. Efter en snabb genomgång av rummen i huset så kom jag fram till att jag har hela 33 stycken!!
Fan vad jag hatar dessa små förbrukare som inte går att stänga av utan att dra ur dom ur väggen. 60% av dessa måste sitta i dygnet runt för att internet,larm,klockor m.m skall fungera normalt. Resten sitter i av ren bekvämlighet,för vem orkar böja sig ner och dra ur t.ex vårtan till dekodern bakom TV möbeln varje gång man har sett klart på TVn. Sen har man säkert ett antal inbyggda nätdelar i div hushållsmaskiner och dyl som ligger och drar energi. Har inte många apparater som har en riktig till/från brytare :?
Skulle vara intressant att veta vad enbart alla dessa väggvårtor drar tillsammans.
Min enerigmätare visar ca 0.7-0.9 Kw när alla dom stora enerigbovarna (typ varmvatten/Luftvärmepump) är frånslagna och ingen belysning är på.
Ska en dag när det passar stänga av allt och se vad belstningen blir med enbart väggvårtorna.

Så är det bara jag som har många vårtor :wink:
Corpze

Re: Hur många vårtor har du?

Inlägg av Corpze »

9st i en tvåa på 60m2.
Router, tellstick, hifiprylar, datorladdare, skrivare mm
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vild gissning. Större hus med kameror, mobilladdare samt massor av datordelar så har jag nog en 20-25st. Slipper undan lite då mina switchar sitter med 230 direkt. Samt jag har samkört några saker på samma vårta.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

1st till adsl modemet som inte dras ur på det åskfria halvåret.
Fast monterat men ändå är transformatorn till dörrklockan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Mobil x2.
Fiberomvandlare.
Modem.
LED-belysning x2.

Inte så farligt på mina 56m2.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag kommer faktiskt bara på 4 stycken. Två fasta telefoner, en router, en mobilladdare.
Teven och alla dess tillbehör är kopplade på en grendosa med brytare så den stänger jag oftast av när jag går och lägger mig. Mobilladdaren skulle jag kunan dra ur med det är jag lite för lat för.
Jag bor i en 2:a på 70kvm.
Mycket av min belysning går för övrigt på timer. Så när spegeln i hallen slocknar är klockan 23 och då borde jag gå och sova. Det gör jag dock väldigt sällan...

Det som däremot drar mycket ström här hemma är min übergamla frys som till råga på allt är full med is och frost.

Förresten så kom jag på en till sak som står igång konstant. Den här laptopen som jag skriver på nu. Den har inte varit avstängd på...vänta lite...84 dagar och knappt 15 timmar. :vissla:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag har 10st. Men har har satt en brytare på sladden på golvet, så det är bara att stänga av tv, htpc, dvd, tvspel, och homeplug med ett enkelt tryck med foten. Jag vet inte hur mycket watt dem drar. men i det stora så gör det nog varken till eller från i mitt ca 250m^2 hus, med direktel, från början av 1900-talet. :tumupp:

Men om du räknar lite lätt på det så brukar om vi säger att man har en vårta som drar 5watt i driftläge.
då blir det 43830 Wh/år alltså ca 44kWh på ett år. alltså ca 70kr/år/vårta. i fullt driftläge.
Nu vet jag att jag tog till i överkant men det är alltså en skitsumma. skulle jag ha 100st som drog så mycket så skulle de komma upp i ca 15% av min totala användning/år :)

Sen har jag en raspberry pi med en uptime på 295 dagar 20 timmar och 10 minuter :)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Om man har t.ex fyra stycken vårtor med samma spänning ut,tjänar man något på att koppla samman kablarna till en anpassad gemensam vårta? Eller blir det så att den ensamma drar mer energi pga att den då får jobba med en tyngre last?

Ex,fyra st 12V/500mA. En st 12V 2500mA.

Om inte annat så får man ju lite lediga uttag och mer plats.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det beror på effektiviteten på vårtorna. det enda sättet att få reda på är genom att mäta dig fram, alltså på 230v-sidan. köp en wattmätare som man sätter i vägguttaget och sätt i alla 4 efter den, kör mätningen över 24 timmar eller mer, sedan samma med bara en vårta.

Men summan av det hela så kommer du troligtvis inte spara tillräckligt mycket på detta på ett helt år för att spara ihop till vad en wattmätare kostar. Men det är ju alltid roligt att labba lite.
salle

Inlägg av salle »

Bor ibland på hotell och konstaterade att det nästan alltid är för få vägguttag i ett hotellrum, för jag har med mig: Mobil, bluetooth headset, liten dator som används som fältdator vid mätningar, mätinstrument, vanliga mobila jobbdatorn, laddare till tandborsten och laddare till rakapparaten.
Kan även tillägga att det krävs olika laddare/anslutningar till alla dessa saker.

Salle

(Väldigt OT, någon som vet om det går att driva ett 12V elstängselaggregat med en väggvårta, ex 12V 4A finns hos Classe, det står 12V 250mA på aggregatet)
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Runt 10 men endast ett som är på 24/7 - åskväder, nämligen modemet.

Salle: Vi hadde ett som drevs på solceller och ett bilbatteri vill jag minnas :)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Jag har funderat på att skaffa mig en wattmätare länge men har inte kommit mig för. Nu har jag ytterligare en anledning till att inhandla en :wink: . Tror inte heller att det blir några stor summor att spara in på men det kan ju vara kul att testa. Har av någon underlig anledning en jävla massa olika vårtor att testa med.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

salle skrev:...nästan alltid är för få vägguttag i ett hotellrum...
Jag har åkt en hel del långfärdsbuss och av någon obotligt korkad anledning finns det i många bussar bara ett uttag per två säten. Eller ännu värre, bara ett uttag var fjärde sätespar. Numera har jag med mig en grendosa när jag åker buss. En sån där rund sak som man kan rulla ut ett par meter kabel ur. Då kan jag ta en plats med uttag och sen dela med mig till mina medresenärer så slipper folk vara utan ström i 8-10 timmar. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Totalt eller inkopplade?
Totalt sett så har jag massor. Garanterat över 50st.

Vi har inte så värst många inkopplade. ..trodde jag, men så gjorde jag en lista nu.
15st kom jag upp till:

Router, modem, liten skärm till servern, lampa vid servern, tv-box, laptop-laddare, laptop-laddare,
dörrklockan. (Behövs inte egentligen, men jag moddade dit den när vi hade slut på batteri.)
mobil-laddare. (Sambons. Dras ibland ur av någon av oss eftersom den sitter så synligt.)
mobil-laddare. (Min i lab-rummet. Sitter under bordet och är "därför" alltid inkopplad.),
trådlös telefonstation nere, trådlös telefonstation uppe, skrivar-server, skrivare, ett mixerbord.

Switchade nätdelar har en verkningsgrad på 70-90%. (De flesta är närmare 90%.)
Det innebär att 10-30% slösas bort av nätdelen...
Alla utom två nätdelar i min lista är switchade.
De två andra har transformatorer med linjär reglering, som har ännu lägre verkningsgrad.

Sedan får man förstås inte glömma alla apparater med intern nätdel!

Av denna orsak så håller jag på att göra om lite.
Allt vid servern ska få samsas om 1st nätdel.
Några grejer ska få spänning via kablarna för hemautomationsnätverket.
Till musikprylarna har jag haft grendosor med brytare sedan jag var liten.
Till ena skrivaren har jag byggt en grej som bryter strömmen när datorn är avstängd.

"Watt-mätare" är bra. Jag har två.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

el34 skrev:Om man har t.ex fyra stycken vårtor med samma spänning ut,tjänar man något på att koppla samman kablarna till en anpassad gemensam vårta? Eller blir det så att den ensamma drar mer energi pga att den då får jobba med en tyngre last?

Ex,fyra st 12V/500mA. En st 12V 2500mA.

Om inte annat så får man ju lite lediga uttag och mer plats.
En vårta som belastas väldigt lite jobbar inte effektivt och verkningsgraden blir låg. Om vårtorna belastas vettigt och jobbar inom det område där verkningsgraden är bäst är det nog ingen större skillnad på förbrukningen. Givetvis förutsatt att kvaliten på vårtorna är likvärdiga, ju bättre vårtor dessto mindre skillnad.

Kabeldragningen kan ju bli mera komplicerad, speciellt om grejorna är utspridda.
Skriv svar