Aktiv baslåda som inte spelar full volym
Re: Aktiv baslåda som inte spelar full volym
Du får väl kolla så alla kablar är exakt lika kopplade...
Nån i närheten av Umeå som kan tänka sig att kika på ett steg?
Även om jag nu köper nya / fler så vill jag gärna få tillbaka effekten i dessa!
Även om jag nu köper nya / fler så vill jag gärna få tillbaka effekten i dessa!
Vad har du för signalkälla? Är det balanserade utångar på den? Om man matar in en obalanserad signal på en balanserad ingång blir det ju i teorin så att man tappar 6dB. I praktiken sägs det kunna variera lite. Det jag tänker mig är att signalen in är obalanserad och de olika förstärkarna beter sig lite annorlunda. På billigare PA/studiorejer har jag vart med om att de beter sig lite olika, även fast det är två likadana maskiner.
Nu till det skumma, har 2 PA anläggningar ute ikväll. Och nu helt plötsligt så låter alla basar likadant på 2 olika ställen. Det enda jag växlar mellan bokningar är kablar då dom är inte alltid kopplas mellan samma högtalare.
Nu fick jag sänka input på alla för att de inte skulle spela för hårt, medans ibland så får jag maxa för att få ut volym.
Hur ser jag bäst om kablar är balanserade eller inte?
Nu fick jag sänka input på alla för att de inte skulle spela för hårt, medans ibland så får jag maxa för att få ut volym.
Hur ser jag bäst om kablar är balanserade eller inte?
En balanserad kontakt är ju antingen XLR eller TRS (Tip Ring Sleeve, 6.3mm tele med 3 poler). Kabeln ska vara tre-ledad. Två ledare med en skärm runtom. Om du har kontakt mellan alla tre stiften i vardera ände och oändlig resistans när du mäter mellan stiften i rätt kontakt så är det en balanserad kabel. Kolla även så att stiften går till samma stift på den andra kontakten, altså så man inte har blandat ihop tip/ring på TRS eller hot/cold på XLR.
Det kan inte vara så att det är fasfel som gör att du får lägre volym? Hur är högtalarna placerade och hur är de kopplade när du har problem? Basarna ska stå så nära varandra som möjligt och inte heller förskjuta i djupled. Man bör också köra basen i mono och lite beroende på lokal placera dem lite förskjutet från mitten.
Det kan inte vara så att det är fasfel som gör att du får lägre volym? Hur är högtalarna placerade och hur är de kopplade när du har problem? Basarna ska stå så nära varandra som möjligt och inte heller förskjuta i djupled. Man bör också köra basen i mono och lite beroende på lokal placera dem lite förskjutet från mitten.
Alla basare har fasvändarknapp så ingen risk att det är det, man hör det så tydligt att volymen på tex 1 eller 2 bas är mycket lägre.
Ska mäta upp alla kablar, isåfall är det min leverantör som skickat fel XLR då jag alltid beställt balanserade men i omgångar.
Ska mäta upp alla kablar, isåfall är det min leverantör som skickat fel XLR då jag alltid beställt balanserade men i omgångar.
Jag antar att du har placerat alla basarna likadant och provspelat dem en och en med samma kablar? Om det är gjort kan man utesluta fasfel. Tänk på att det kan räcka med att flytta baslådan en meter för att flytta en nod, och då kan det bli rejäl skillnad på ljudvolymen. Dock borde man få full ljudvolym vid någon annan plats.
Har du testat att spela efter att alla fungerade som dom skulle?
Tja har inte hunnit testa mellan högtalarna, däremot har jag kollat upp alla kablar.
3st XLR hona / hane hade alla separat kontakt melllan stift 1 / 2 / 3, och även själva höljet gick till stift 3.
I övrigt ingen kontakt mellan stift.
10st XLR hona / hane hade alla kontakt med separata stift dv.s 1 till 1, 2 till 2 etc etc
Däremot var höljet ej kopplat till någon av stiften.
Mina TELE / XLR var obalanserade, 2stift + hölje fick till den längre delen av telekontaken, medans 1 stift gick till själva toppen på telekontakten längst ut.
Så har svårt att se hur kablarna skulle kunna orsaka problem mer än att jag måste byta ut tele / xlr kablarna till balanserade.
Kopplar alltså mixerbord - tele/xlr - topphögtalare - xlr - bashögtalare1 - xlr - bashögtalare2 etc etc
3st XLR hona / hane hade alla separat kontakt melllan stift 1 / 2 / 3, och även själva höljet gick till stift 3.
I övrigt ingen kontakt mellan stift.
10st XLR hona / hane hade alla kontakt med separata stift dv.s 1 till 1, 2 till 2 etc etc
Däremot var höljet ej kopplat till någon av stiften.
Mina TELE / XLR var obalanserade, 2stift + hölje fick till den längre delen av telekontaken, medans 1 stift gick till själva toppen på telekontakten längst ut.
Så har svårt att se hur kablarna skulle kunna orsaka problem mer än att jag måste byta ut tele / xlr kablarna till balanserade.
Kopplar alltså mixerbord - tele/xlr - topphögtalare - xlr - bashögtalare1 - xlr - bashögtalare2 etc etc
Jag lägger en röst på kablarna
Eller är det tänkbart att de två som spelar lägre har en annan design på sitt kretskort? Någon komponent som är utbytt eller så? Jag gissar att detta är lite "billigare" högtalare. Och då skulle det väl inte vara helt omöjligt att man bytt design?
Oavsett, lycka till i ditt felsökande.
Eller är det tänkbart att de två som spelar lägre har en annan design på sitt kretskort? Någon komponent som är utbytt eller så? Jag gissar att detta är lite "billigare" högtalare. Och då skulle det väl inte vara helt omöjligt att man bytt design?
Oavsett, lycka till i ditt felsökande.
Skulle ju kunna vara GAIN-pottarna som spökar på de två som är konstiga, om det nu är så att felet kommer och går (intermitent).
Nu helt plötsligt verkar alla funka som de ska?
Köpte dessutom balanserad tele/xlr och ljudet låter mycket renare.
Har jämfört ljudet i alla och hör ingen skillnad mellan alla kablar, så ska kika på pottarna!
Köpte dessutom balanserad tele/xlr och ljudet låter mycket renare.
Har jämfört ljudet i alla och hör ingen skillnad mellan alla kablar, så ska kika på pottarna!