PHermansson skrev:Använder 433MHz.
Jo 2400 grader och 8,1% luftfuktighet, inte den bästa arbetsmiljön
Men 24 grader kan stämma. 8,1% däremot... mätaren på övervåningen visar mer rimliga dryga 20%, och jag är tveksam till om 8,1% stämmer. Men jag har räknar fram och tlllbaka, upp och ned och hit och dit på olika sätt, men ändå blir det 8,1. Och andas jag på sensorn ökar det. Men jag undrar nästan om det är fel på min sensor, kanske ska köpa en till att jämföra med.
Du får ta och kalibrera sensorn - koksalt fuktad med vatten har 75% Rh över saltet (75.3% Rh om man skall vara mer exakt) och måste göras i en tät behållare/glasburk med tät lock och utan att det är någon luftväxling med omgivningen under mätningen
Kan du få tag på kaliumkarbonat (inte natriumkarbonat tyvärr då målasoda är mycket lättare att hitta) och fukta denna så är fukthalten ca 43% Rh. kan du få tag på ren magnesiumklorid så är halten ca 33% Rh.
Ha inte bråttom vid kalibreringen utan det kommer ta ganska lång tid innan det är i balans efter man öppnat och stängt behållaren - timmar och kanske heldag innan avläsning...
Om man vet att sensorn är kapabel att nå 0% Rh (vilket många fuktsensorer inte når utan stannar på ca 20% Rh) då kan man prova med en halvliter kattsand av den ljusa, lätta och halvgenomskinliga sorten (dvs. silikagel) och torka den uthälld på en tallrik i ugn vid ca 200 grader C och liten glipa några timmar och därefter i en glasburk med _tät_ plåtlock eller glaslock med tätring, den måste verkligen sluta tätt vid långtidsförvaring - sticker du ned sensorn i silikagel-högen efter torkning och vid rumstemperatur i burken och försluter tätt så kan du approximera fukthalten mellan 0-1 % Rh.
Stannar sensorn vid 20% så är det bara salter man kan kalibrera med.