Har jag förstört solcellsregulatorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
solguden

Har jag förstört solcellsregulatorn?

Inlägg av solguden »

Hej!

Är nybörjare när det gäller solceller och verkligen inget proffs när det gäller el. Min fråga gäller ett problem som uppstått med min solcellsregulator av modell CMP-12.

Allt funkade bra tills jag skulle mäta kortslutningsströmmen över solcellspolerna på regulatorn. Det blixtrade till och "load"-lampan slutade lysa på regulatorn. Load indikerar att batterispänningen är tillräckligt hög för att kunna belasta det. Batterispänningen var vid tillfället på dryga 13 V, så det är nåt som inte stämmer.

Har jag skadat regulatorn när jag mätte kortslutningsströmmen från solcellerna? Det kan tilläggas att reulatorn, paneler och batteri är anslutet via en säkringscentral med 35 A-säkringar som alla är intakta.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Har jag förstört solcellsregulatorn?

Inlägg av Swech »

Hur mätte du då?
Kortslöt du hela rasket?

Swech
solguden

Inlägg av solguden »

Är det möjligt att göra det om det är uppsäkrat?

Regulatorn verkar för övrigt funka förutom att load-lampan inte lyser (och att den därmed inte går att försörja några laster).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Självklart kan man ta sönder saker trots att där sitter säkringar.
De är enbart till för att förhindra brand och liknande, inte för att skydda elektroniken i sig.
solguden

Inlägg av solguden »

Ok, men borde inte en säkring ha rykt om jag kortslutit något
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

På vilket ställe mätte du kortslutningsströmmen?

Om du mätte direkt på anslutningen mellan solceller och regulator så borde väl inte så mycket farligt ha hänt.

Om du däremot mätte på en "load"-utgång så kortslöt du batterispänningen via load av/på-brytfunktionen. Typiskt dåligt.
solguden

Inlägg av solguden »

Jag mätte på regulatorn där solcellen ansluts... Hade mätt där tidigare dessutom. Kan liksom inte komma på vad som kan ha gått snett!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vad fick du för mätvärde?
solguden

Inlägg av solguden »

Kom inte ihåg. Det sprakade till och multimetern blev lite varm...
Shargo

Inlägg av Shargo »

Det är inte så att du tidigare mätte spänning (V) men nu mätte ström (A)?
solguden

Inlägg av solguden »

Det finns väl en liten risk att så kan ha varit fallet.

Om vi antar att det är så, dvs att jag t ex inte flyttade sladden på mulitmetern, kan det verkligen ha skadat regulatorn när den är uppsäkrad?

Är det bara att köpa en ny?
Shargo

Inlägg av Shargo »

OM du mätte på samma punkter som vid volt och hade multimetern korrekt för strömmätning kortslöt du regulatorn rakt av vilket kan leda till skador både på regulator och multimeter beroende på dess kapacitet (jag har i alla fall aldrig varit med om att multimetern blir varm).
Säkringar är som sagt till för att främst skydda mot brand och andra följder, en vanlig smältsäkring hinner inte skydda mot en transient.

Räkna lite på Ohms lag: vad händer när resistansen går mot noll... Då får du lite grepp om vilken ström som går genom kretsarna i en kortslutningssituation även om säkringen brinner av på bråkdelen av en sekund.
solguden

Inlägg av solguden »

Tack för bra svar, Shargo!

Då är det väl bara acceptera att jag klantat till det och slanta upp till en ny regulator. Tur CMP:n är billig i alla fall!

Lite litteratur om grundläggande ellära är nog en bra investering också...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Shargo skrev: Räkna lite på Ohms lag: vad händer när resistansen går mot noll... Då får du lite grepp om vilken ström som går genom kretsarna i en kortslutningssituation även om säkringen brinner av på bråkdelen av en sekund.
Det är väl solcellens inre resistans som bestämmer kortslutningsströmmen och den går väl aldrig mot noll? Så vad har man för nytta av att räkna på det?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Solcellen fungerar som en strömgenerator och driver inte ut mer ström än vad den orkar leverera pga solinstrålningen. Så där har du inte några större kortslutningsströmmar om det inte är en bautaanläggning.

Är det däremot mät efter regulatorn så kan batteriet leverera en hel del i kortslutningsström. Självklart så inverkar både inre resistansen i batteriet och inre resistansen i ampermetern. Med ett bra batteri och låg inre resistans i kablar och amperemeter så kan man nog komma upp i ett par hundra ampere.
Skriv svar