Uppgift mätartavla

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bittämjaren

Re: Uppgift mätartavla

Inlägg av Bittämjaren »

Jag har själv "upplevt" en av nackdelarna med 4-ledarsystemet.
på grund av spänningsfallet i PEN-ledaren så kittlades det lite när man tog i kranarna när man badade. :o
När jag mätte upp spänningen så var den tillräcklig för att driva en transistorradio.
Kul va !?! :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Marvin, påstår du att jag bor i en fastighet med mycket ovanlig installation?
Installerat 1995, inkommande matning från gatan:
IMG_3738x.JPG
Jag är lite nyfiken av mig, så i alla källare jag installerat fiber där jag haft tillgång till elcentralen och inget varit plomberat (dvs äldre fastigheter) så har jag kollat runt lite, och jag har aldrig sett 5 ledare där.
Enda ställena jag sett det på är helt nybyggda höghus på 2000-talet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Det här med 5-ledarsystem från elleverantören är ett nytt påhitt, jag tror att det inte ens är 10år gammalt så du madModder får nog titta i en väldigt nybyggd fastighet för att hitta detta.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Att man har en inkommande servislednng som är typen 5-ledarsystem förekommer istortsett bara inom nybyggnationer där man drar fram ny servis
och det är endast en rekomendation och inget krav (som jag har förstått det ialafall, drar sällan servisledningar) att det görs så.
Beroende på nätets uppbyggnad så 'flyttar' man bara delningspunkten mellan 4-ledarsystem och 5-ledarsystem utanför fastigheten
tex till ett markskåp istället för i fastighetens central. Detta gäller vid 'ny' servisledning.
Anledningen till detta är för att minimera risken att man utsätts för fara då pen-ledare i en normal villa/fastighet är att
betrakta som spänningsförande och således äver centralsystem i plåt tex.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Nej, det menar jag inte.
Hur ser elsystemet ut efter inkopplingen? Dvs i centralen?
TN-C-S är just att inkommande matning är 4-led (TN-C), sedan delar man PEN till PE + N och därefter är det TN-S.
Därför blir det en kombination av topologierna.
Eller har du gamla semko trefasuttag? :)
http://www.voltimum.se/news/1721/cm/var ... donen.html
Det är ett TN-C system, då är det bara 4 kablar ut till maskinen.

Ursäkta om jag var oklar

Mvh
Kristoffer
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är 4-ledare ända upp till min central som sitter bredvid hatthyllan. Men därifrån, på "insidan" av JFB så är det ju skilda ledare ut till vägguttagen, så räknar man så blir det ju TN-C-S. :humm:
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Det var precis så jag menade :)
Jag tror vi börjar förstå varandra...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Marvin är du riktigt rätt ute?
SEMKO 17 donen finns både 3 och 4 poliga + skyddsjord

Ett trepoligt don till en maskin förutsatte en maskin som klarade sig utan nolla och och det blir då TN-S
I det fyrpoliga donet så får man med nollan.
Skyddsjorden är ett platt bleck på utsidan, inte ett av stiften.

Mid veterligt har det aldrig varit tillåtet att kombinera nolla och skyddsjord efter elcentralen, sedan att det gjordes gör det inte lagligt/att rekommendera.

Problemet med donet är att skruven till överfallet för skyddsjord rostar av och tråden lossnar.

Som fler skriver, hur vi än vrider och vänder det hela så är och kommer vi att ha ett TN-C till TN-S system, det är bara var delningen sker.
Någonstans mellan transformatorn och den sista elcentralen, efter sista elcentralen MÅSTE det vara TN-S.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... ok. Då har jag nog aldrig varit med om det nej.
Fast om man kopplar in en trefasmojäng med exempelvis en Y-kopplad motor som ska ha nollan i mitten, och så använder man jorden i en gammal 3-polig semkohandske som det, då blir det väl TN-C på ett tämligen farligt sätt? :mrgreen:
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Inser nu att jag missförstått hur semko-handskar fungerar.
Tack för upplysningen.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Man får aldrig gå från TN-S tillbaka till TN-C.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MadModder skrev:Hmm... ok. Då har jag nog aldrig varit med om det nej.
Fast om man kopplar in en trefasmojäng med exempelvis en Y-kopplad motor som ska ha nollan i mitten, och så använder man jorden i en gammal 3-polig semkohandske som det, då blir det väl TN-C på ett tämligen farligt sätt? :mrgreen:
Skyddsjord får aldrig aldrig aldrig användas till något annat än skyddsjord.

En Y kopplad motor behöver ingen nolla.
3 identiska lindningar balanserar hela tiden varandra så mittpunkten kommer att ligga ungefär i nollpunkten.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Självklart vet jag att man inte får göra så, men det finns väl alltid nån bonnlurk som gjort så. :D
Det kanske var ett dåligt exempel, men säg en spis ute i vedbon då? :p
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gammeldags spisar klarar sig också utan nolla i många fall
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bittämjaren skrev:Jag har själv "upplevt" en av nackdelarna med 4-ledarsystemet.
på grund av spänningsfallet i PEN-ledaren så kittlades det lite när man tog i kranarna när man badade. :o
När jag mätte upp spänningen så var den tillräcklig för att driva en transistorradio.
Kul va !?! :wink:
I en modern installation så ska det finnas dels en potentialutjämning i hela huset, som kopplar ihop elnätets skyddsjord med vatten+avloppsledningar och för den delen andra "jordade ledningar" (som t.ex. tv-antenn, åskledare o.s.v.), och dels så ska det finnas en lokal potentialutjämning mellan el och vattenrör i badrum.

De här reglerna gäller även i vissa fall vid renovering, minns inte exakt hur det ligger till där dock.

SEMKO-handskarna:
Det farligaste med att jordskruven rostade sönder var inte att jorden släppte utan att när den väl släppt kunde ledaren röra sig och komma åt en fas. AJ.
Det har nog dessutom antagligen fuskats enormt med adaptrar med trepinnars semko-hane och antingen 4-pinnars semko-hona eller röd 5-polig CEE-hona.

SEMKO-handskarna får inte hanteras av anställda, oavsett bransch. (Det gäller givetvis där ström är inbladat, det är såklart okej att en anställd tar en semko-handske och lämnar den till återvinningscentralen, eller t.ex. skruvar bort den och monterar en CEE-kontakt istället på kabeln). Det är dessutom förbjudet att sälja SEMKO-handskar, och mig veterligen finns det inget undantag för begagnatförsäljning mellan privatpersoner eller liknande.
Enda fortfarande tillåtna användningen av SEMKO-handskar är dels för privatpersoner och dels för egenföretagare. På grund av detta så dör tydligen ungefär en bonde per år fortfarande (åtminstone för ett par år sen) trots att försäljningsförbudet på handskarna infördes för typ 20 år sen.

Sorry om jag tjatar om sånt som skrivits förr, men det kan vara värt att tjata om det om det kan rädda nått liv.

P.S. om ni ser semko-handskar för några enstaka kronor per styck på loppis eller liknande så köp dem och kasta dem (eller betrakta dem som museiföremål), det kan hindra nån annan från att få tag på dem...
Skriv svar