på grund av spänningsfallet i PEN-ledaren så kittlades det lite när man tog i kranarna när man badade.

När jag mätte upp spänningen så var den tillräcklig för att driva en transistorradio.
Kul va !?!

Skyddsjord får aldrig aldrig aldrig användas till något annat än skyddsjord.MadModder skrev:Hmm... ok. Då har jag nog aldrig varit med om det nej.
Fast om man kopplar in en trefasmojäng med exempelvis en Y-kopplad motor som ska ha nollan i mitten, och så använder man jorden i en gammal 3-polig semkohandske som det, då blir det väl TN-C på ett tämligen farligt sätt?
I en modern installation så ska det finnas dels en potentialutjämning i hela huset, som kopplar ihop elnätets skyddsjord med vatten+avloppsledningar och för den delen andra "jordade ledningar" (som t.ex. tv-antenn, åskledare o.s.v.), och dels så ska det finnas en lokal potentialutjämning mellan el och vattenrör i badrum.Bittämjaren skrev:Jag har själv "upplevt" en av nackdelarna med 4-ledarsystemet.
på grund av spänningsfallet i PEN-ledaren så kittlades det lite när man tog i kranarna när man badade.![]()
När jag mätte upp spänningen så var den tillräcklig för att driva en transistorradio.
Kul va !?!