hejsan håller på att bygga vattenkylning till datorn och vet att här ska man fråga om det gäller el , iaf min fråga är jag får ut 12v ju från nätaggregatet men behöver 24 v till pumpen hur gör jag vill gärna ha reglerbart transformatorn ska gå på datorns nättagg... så gärna en sorts stegad transformator går bra att göra sj om det blir lättare ...
Allt som står på pumpen är 26 V
859 642-01
3f3542
Senast redigerad av guldis 10 december 2005, 15:22:49, redigerad totalt 1 gång.
Det går ej att transformera likspänning så om du inte vill bygga ett switchat nätagg (eller stepup) så kan du utesluta transformator
-12 volten från vanliga datoragg klarar inte så höga strömmar så det går nog tyvärr inte heller..
Är nog enklast att skaffa en separat 230/24 trafo och bygga en egen nätdel eller köpa en helt färdig lösning.
Senast redigerad av Fritzell 8 december 2005, 22:30:46, redigerad totalt 1 gång.
men då så hur skulle jag få till det då efter som jag vill ha burken på en elsladd annars kommer jag garanterat att glömma att koppla in pumpen o det är verkligen inget vidare
Är pumpen DC eller AC?
Monitor utgången brukar inte vara kopplad till om datorn är på eller av. Det var de på AT burkarna. Men jag gisssar att det inte är det det handlar om.
En lösnig skulle ju vara att sätta ett relä på 12V matningen. Eller kanske på 5V från USB.
Köp en 24V transformator. Koppla ett relä som drar när datorn går igång (alltså koppla det till 12V i nätagget) Koppla relät till transformatorn och strömförsörj det hela via 230V kontakten som går in i näragget. Mycket enklare kan det väl inte bli?