Blanda infälld installation med utanpåliggande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Blanda infälld installation med utanpåliggande?

Inlägg av MadModder »

Nu vet jag inte om ni menar någon annan kabeltyp och bara säger kulo om alla stela installationskablar, men EKK är vanligast nuförtiden.

Iofs är ju EKRK benämnt som kulo... Nåja. Den är ju enklare att köra med om man ska dra i lustiga vinklar och så, eftersom det finns en metallmantel inuti. Och går att få skottrak utan att hänga ner sig efter ett tag. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skrev "kulo" inom citationstecken just eftersom jag inte kom på nåt enkelt och bra samlingsbegrepp för utanpåliggande installationskabel:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I vilket fall tror jag det är ok att blanda. Elektriker hade fixat lite åt dem som bodde här innan mig, och det fanns utdragna ledare från baksidan av infällda uttag genom snedborrade hål, och sen vidare längs golvlisten till ett par utanpåliggande uttag. Även ett utanpåliggande draget från dosan ovanför, och ett näslock på det. I förra lägenheten var det borrat rakt genom väggen in i en dosa, och kabel draget den vägen. Vet dock inte om det var en elektriker som gjort just så, men det var inte hon som bodde där innan mig iaf som gjort det själv. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns några få infällda uttag där tillverkaren lovar att det är okej att göra ett jack i locket och föra in en "kulo" snyggt.

Annars verkar det där att borra in sig i dosan vara praxis.

Det ser ut som om du redan har två ledare i varje anslutning på uttaget, det vore nog en bra idé att skaffa två "fyra-håls" wago eller liknande kopplingsplint och först koppla ihop allt bakom uttaget, och dra korta snuttar fram till uttaget. En anledning till detta är att det är enkardeliga ledare i "kulo" medan flerkardeliga i dina befintliga infällda kablar. Det blir sällan bra och är kanske inte ens tillåtet att blanda enkardeligt och flerkardeligt i samma skruvklämma på ditt uttag.

Om det är i ett "snyggare" rum än källare, garage o.s.v. så rekomenderar jag EKRK. I "källaren" duger EKK.

Tommy_Naseem's råd är bra. Montera aldrig jordade uttag om det inte finns jord anslutet.

Ett tips kan dock vara att inte klippa bort jordledaren (och biledaren, den som är kopplad till metallmanteln på EKRK) utan bara vika undan dem, så går det att koppla in dem senare om installationen ändras till jordat. Det är ju halvlätt att trä in en jordledare i infällda installationer, men skitjobbigt att byta utanpåliggande ledare för att nån fåntratt klippt av den gulgröna + biledaren på de utanpåliggande kablarna.
Skriv svar