Blanda infälld installation med utanpåliggande?
Blanda infälld installation med utanpåliggande?
Får man blanda en infälld installation med utanpåliggande i en villa?
Om vi säger att jag har ett vägguttag som är infällt, får jag då dra en stickpropp från det vägguttaget vidare till en trappomkopplare för en ny armatur?
Om vi säger att jag har ett vägguttag som är infällt, får jag då dra en stickpropp från det vägguttaget vidare till en trappomkopplare för en ny armatur?
Senast redigerad av solid 22 mars 2013, 11:50:34, redigerad totalt 1 gång.
- ochkl0620
- Kontakt:
Re: Blanda infälld installation med utanpåliggande?
Nej skulle jag vilja säga, dock inte helt säker...
Sen har du ingen dragavlastning i strömbrytare avsedd för fast montering och jag antar att du ska ha en lös kabel mellan stickpropp och brytare.
Sen har du ingen dragavlastning i strömbrytare avsedd för fast montering och jag antar att du ska ha en lös kabel mellan stickpropp och brytare.
Det är väl inget problem att blanda infällt och utanpåliggande, men det får ju inte anslutas med stickpropp!
Men har du ett uttag så kan man väl dra ut "kulo" från det fram till en utanpåliggande brytare och vidare till en ny armartur.
Så har vi i köket, det kommer ut ett rör ur väggen precis i underkant av överskåpen, där sitter det ett uttag, sen går det vidare utanpåliggande kabel längs skåpens underkant och vidare bort till två till uttag (ett på mitten och ett i andra änden av köksbänken).
Men har du ett uttag så kan man väl dra ut "kulo" från det fram till en utanpåliggande brytare och vidare till en ny armartur.
Så har vi i köket, det kommer ut ett rör ur väggen precis i underkant av överskåpen, där sitter det ett uttag, sen går det vidare utanpåliggande kabel längs skåpens underkant och vidare bort till två till uttag (ett på mitten och ett i andra änden av köksbänken).
Det var en bra idé, jag kör med kulo från uttaget till en utanpåliggande brytare istället. Tack.
Men funkar det att dra kulo från ett infällt vägguttag då, eller måste det vara ett speciellt vägguttag för detta?
Jag antar att detta inte funkar
http://imageshack.us/photo/my-images/194/91913456.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/820/37572419.jpg/
Men funkar det att dra kulo från ett infällt vägguttag då, eller måste det vara ett speciellt vägguttag för detta?
Jag antar att detta inte funkar
http://imageshack.us/photo/my-images/194/91913456.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/820/37572419.jpg/
Senast redigerad av solid 22 mars 2013, 12:15:55, redigerad totalt 2 gånger.
Ah, nej, så långt tänkte jag inte... Våra uttag är ju utanpåliggande även om de får matningen via vp-rör.
Man kanske kan skruva ett utanpåliggande utanpå dosan? Eller måste det vara infällt?
Man kanske kan skruva ett utanpåliggande utanpå dosan? Eller måste det vara infällt?
- ochkl0620
- Kontakt:
Har du ingen kopplingsdosa i närheten?
Det finns doslock med utgång för kulo
Det finns doslock med utgång för kulo
Nej, jag hittar tyvärr ingen kopplingsdosa.
Hittar inget näslock heller. Jag tar och avbryter det här lilla projektet. Tack i alla fall.
- FormerMazda
- Klas-Kenny
Lite beroende på modell, men på en del infällda uttag går det fint att göra ett jack och dra ut en kulo-ledning.
Sen gällande vad man *får* göra, så gissar jag att du inte får göra några fasta installationer alls.
Sen gällande vad man *får* göra, så gissar jag att du inte får göra några fasta installationer alls.
- FormerMazda
Om TS i fråga får gör själv eller inte, det har vi alla diskuterat till leda.
På bilden av den lösa delen av uttaget ser det onekligen lite tight ut för att få plats med en notch för en kabel.
En annan lösning som elektrikern gjorde till en av nödskyltarna i vår lokal är att borra snett in i dosan så kabeln kommer ut ur väggen strax ovanför uttaget.
Huruvida det är rätt eller fel vet jag inte, men om en elektriker gör det så lär det väl inte bli mer fel om en annan gör det.
Bara man har lite finess såklart.
På bilden av den lösa delen av uttaget ser det onekligen lite tight ut för att få plats med en notch för en kabel.
En annan lösning som elektrikern gjorde till en av nödskyltarna i vår lokal är att borra snett in i dosan så kabeln kommer ut ur väggen strax ovanför uttaget.
Huruvida det är rätt eller fel vet jag inte, men om en elektriker gör det så lär det väl inte bli mer fel om en annan gör det.
Bara man har lite finess såklart.
Det finns förhöjningsramar till infällda uttag, en klassiker att fixa till sådant här med.
/ Tompa
/ Tompa
- prototypen
Borra snett lösningen är en bra metod. Man får från en dosa dra ett rör som kommer bara rakt ut. Att det nu inte blir något rör är inte hela världen, ledningar dras utan rör genom tjockare väggar än det här.
MEN det är redan fullt under skruvarna så man måste in med en kopplingsplint bakom uttaget för att förgrena ledarna åt flera håll
Protte
MEN det är redan fullt under skruvarna så man måste in med en kopplingsplint bakom uttaget för att förgrena ledarna åt flera håll
Protte
-
Tommy_Naseem
Som föregående talare skrev borra snett underifrån. Så gör vi alltid.
Men byt uttaget till tillexempel ett ELKO RS så slipper du ha kopplingar bakom uttaget.
Men ett litet påpekande. montera för fan inte upp ett jordat uttag om du inte har jord!!!
Men byt uttaget till tillexempel ett ELKO RS så slipper du ha kopplingar bakom uttaget.
Men ett litet påpekande. montera för fan inte upp ett jordat uttag om du inte har jord!!!