"Jag uppfattar det som att du har fått tag på något ferrofluid och vill leka. Denna lek kan bestå i att ha elektromagneter som styrs på olika sätt i olika mönster. Har jag rätt i detta?"
Ja, precis så (jag ska försöka vara tydlig). Jag vill endast kunna 'styra'/'påverka' magneterna ( de som jag köpt) med ljud (antog att vad som ska fästas på magneterna är oväsentligt).
Jag vlill kunna spela upp en låt på min mp3-spelare — koppla in min mp3-spelare till en/någon elektronik (ljusorgel !?). När ljud spelas upp från min mp3-spelare via hörlurs-utgången till 'elektroniken' reagerar magneterna på pulserna som skapas av ljudet/musiken som spelas.
That's it. Någon idé om slutresultat finns inte. Inte ÄN. Jag vill undersöka vad som händer — vilket också är del av processen för att förstå när 'projektet är klart'. Men för att kunna göra det måste jag börja någonstans. Därför frågade jag hur jag kan styra elektromagneter med pulser från ljud (läs ljusorgel). Resultatet nu är inte viktigt. Som sagt jag vill endast driva magneterna i takt med uppspelat ljud.
Mvh
ljusorgel som 'skickar ut' likström (för att syra magneter)
Re: ljusorgel som 'skickar ut' likström (för att syra magnet
Men då behöver du ungefär detta:
1. Givetvis behövs någon slags nätdel. Eftersom det är 12V på solenoiderna så är väl enklast att driva hela bygget med ett färdigt nätagg på 12V.
Med enkelspänning så behövs något som skapar en "mittnolla" för ingångsförstärkaren och filtren, fixas enklast med två motstånd och en konding, lyxmodellen är att också ha med en OP.
2. En ingångsbuffert, kanske med förstärkning.
Exempel:
http://www.eecs.tufts.edu/~dsculley/tut ... amps5.html
3. Ett (aktivt) delningsfilter av enklare modell, byggs lämpligsvis med någon OP-koppling.
Exempelvis "Inverting Band Pass Filter Circuit" här, bygg en per kanal:
http://www.electronics-tutorials.ws/fil ... ter_7.html
4. Likriktning av signalen.
Enklast är att likrikta med bara en diod (som drivs av op-utgången på en kanal på delningsfiltret), kondensator och ett motstånd som "drar" ur kondingen och övervinner diodens spänningsfall. Om du sätter diodens anod mot filtrets utgång så kan du sätta diodens katod dels mot pluspolen på en konding och dels mot ett motstånd, där andra änden av motståndet och kondensatorns minuspol går till minusmatningen. För att kunna reglera "trögheten" så kan motståndet seriekopplas med en pot som ställer urladdningstiden.
5. Nån slags nivåreglering, kanske kan vara en del av punkt 4.
Kan också vara en pot precis mellan del 4 och 6.
6. Ett drivsteg som gör att den klena strömmen som finns tillgänglig vid kodensatorn i punkt 2 orkar driva elektromagneten.
Punkt 5 och 6 kan kanske lösas med en OP som driver en NPN-drivtransistor som i sin tur driver en PNP-transistor.
Kopplas t.ex. med OP'ns utgång via motstånd och ev. zenerdiod till NPN-transistorns bas, NPN-transistorns emitter till minusmatningen, NPN-transistorns kollektorn vidare via ett motstånd till PNP-transistorns bas, PNP-transistorns emitter till plusmatningen, och PNP-transistorns kollektor till elektromagneten. En diod över elektromagneten skyddar mot backspänning. Utgången som går till elektromagneten matas också via ett seriemotstånd tillbaka till OP'ns minusingång. Ett annat motstånd från minusingången till "mittnollan" (från punkt 1) ställer förstärkningen på kopplingen. OP'ns plusingång kopplas till korsningen motstånd-kondensator-diod i punkt 4, eventuellt med en pot som nivåreglerade emellan.
Om man vill så kan man lyxa till med en massa automatiska nivåregleringar, men det är överkurs.
1. Givetvis behövs någon slags nätdel. Eftersom det är 12V på solenoiderna så är väl enklast att driva hela bygget med ett färdigt nätagg på 12V.
Med enkelspänning så behövs något som skapar en "mittnolla" för ingångsförstärkaren och filtren, fixas enklast med två motstånd och en konding, lyxmodellen är att också ha med en OP.
2. En ingångsbuffert, kanske med förstärkning.
Exempel:
http://www.eecs.tufts.edu/~dsculley/tut ... amps5.html
3. Ett (aktivt) delningsfilter av enklare modell, byggs lämpligsvis med någon OP-koppling.
Exempelvis "Inverting Band Pass Filter Circuit" här, bygg en per kanal:
http://www.electronics-tutorials.ws/fil ... ter_7.html
4. Likriktning av signalen.
Enklast är att likrikta med bara en diod (som drivs av op-utgången på en kanal på delningsfiltret), kondensator och ett motstånd som "drar" ur kondingen och övervinner diodens spänningsfall. Om du sätter diodens anod mot filtrets utgång så kan du sätta diodens katod dels mot pluspolen på en konding och dels mot ett motstånd, där andra änden av motståndet och kondensatorns minuspol går till minusmatningen. För att kunna reglera "trögheten" så kan motståndet seriekopplas med en pot som ställer urladdningstiden.
5. Nån slags nivåreglering, kanske kan vara en del av punkt 4.
Kan också vara en pot precis mellan del 4 och 6.
6. Ett drivsteg som gör att den klena strömmen som finns tillgänglig vid kodensatorn i punkt 2 orkar driva elektromagneten.
Punkt 5 och 6 kan kanske lösas med en OP som driver en NPN-drivtransistor som i sin tur driver en PNP-transistor.
Kopplas t.ex. med OP'ns utgång via motstånd och ev. zenerdiod till NPN-transistorns bas, NPN-transistorns emitter till minusmatningen, NPN-transistorns kollektorn vidare via ett motstånd till PNP-transistorns bas, PNP-transistorns emitter till plusmatningen, och PNP-transistorns kollektor till elektromagneten. En diod över elektromagneten skyddar mot backspänning. Utgången som går till elektromagneten matas också via ett seriemotstånd tillbaka till OP'ns minusingång. Ett annat motstånd från minusingången till "mittnollan" (från punkt 1) ställer förstärkningen på kopplingen. OP'ns plusingång kopplas till korsningen motstånd-kondensator-diod i punkt 4, eventuellt med en pot som nivåreglerade emellan.
Om man vill så kan man lyxa till med en massa automatiska nivåregleringar, men det är överkurs.