Driva en lysdiod från 230Volt
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
>> JimmyAndersson
Den kondensatorn lär inte bli så liten...
All uppfattar inte flimmer lika starkt. T.ex. blir jag irriterad av flimret från en CRT som scannar saktare än 85 Hz, medans vissa inte fattar vad man pratar om även om skärmen går på 60 Hz
Om man vill dimma en glödis så kan man lika gärna bygga en faskontroll med en triac eller diac, sådana kretsar är rätt enkla ändå.
Den kondensatorn lär inte bli så liten...
All uppfattar inte flimmer lika starkt. T.ex. blir jag irriterad av flimret från en CRT som scannar saktare än 85 Hz, medans vissa inte fattar vad man pratar om även om skärmen går på 60 Hz

Om man vill dimma en glödis så kan man lika gärna bygga en faskontroll med en triac eller diac, sådana kretsar är rätt enkla ändå.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det med skärmarna har jag också märkt. Det är nog en vanesak.
Jag har gjort ett liknande bygge som med dioden jag beskrev tidigare, men i detta fallet kunde jag stänga av/på två st 100w-lampor med enbart en kabel (två ledare). Där räckte det med 32µF på kondensatorn. Jag hade även ett motstånd på 1Mohm parallellt med kondensatorn och lampan. Dioden satt i serie. Fungerade riktigt bra.
Formeln för val av kondensator i det fallet var:
C = (W/100)*32
C = kondensatorn (µF)
W = Lampans watt
Har för mig att 100 stod för "perioden". Vad 32 var har jag glömt.

Jag har gjort ett liknande bygge som med dioden jag beskrev tidigare, men i detta fallet kunde jag stänga av/på två st 100w-lampor med enbart en kabel (två ledare). Där räckte det med 32µF på kondensatorn. Jag hade även ett motstånd på 1Mohm parallellt med kondensatorn och lampan. Dioden satt i serie. Fungerade riktigt bra.
Formeln för val av kondensator i det fallet var:
C = (W/100)*32
C = kondensatorn (µF)
W = Lampans watt
Har för mig att 100 stod för "perioden". Vad 32 var har jag glömt.
- JimmyAndersson
- Kontakt: