sMkr skrev:det funkar som så här:
När du trycker in sändarknappen så kopplas micen in och högtalaren ur, i andra ändan sitter en lika dan telefon och där är högtalaren inkopplad och micken urkopplad, eftersom inte sändarknappen är intryckt där.
Detta är väl den enklaste varianten.
Sedan om man vill sända via fasen i vägguttaget så måste man ha en trafo och några kondingar.
Nej så är det inte för det gick att prata precis som i en vanlig telefon (åt båda hållen samtidigt) Men vet inte hur det fungerar. Är inte hemma nu så jag kan inte kolla inuti men om jag kommer ihåg det kan jag göra det imorrn..
Det är inte så himla krångligt egentligen. Två mikrofonförstärkare och två högtalare. Alltihop parallellkopplat. Båda sänder ut och tar emot ljud från samma ledningar. Man hör alltså i sin egen högtalare det man säger i mikronfonen. Och drivspänningen kan man ju dra i samma ledare. Som i en vanlig telefon.
Finns ytterligare en tvåtrådsvariant. Den typ som sitter i många enkla snabbtelefoner från Classe, Hobbex eller liknande. En huvudapparat med en liten förstärkare plus högtalare och talväxlingsknapp. Biapparaterna har bara högtalare, anropsknapp och en liten konding för att genera anrop.
Funktionen är den att man har simplex, d.v.s bara ljud åt ett håll åt gången. Personen vid huvudapparaten sköter talväxlingen och båda apparaterna är högtalande. Tricket för att få det så enkelt är att även använda högtalarna som mikrofoner. En stor fördel med denna, förutom enkelheten, är att den som står vid biapparaten aldrig behöver röra apparaten vid anrop från huvudapparaten. Det innebär att om man har den i t.ex hobbyrummet och står "mitt i någonting" så kan man svara ändå utan att flytta sig till apparaten.
Största nackdelen är väl att ljudkvalitén aldrig blir riktigt lika bra som med en riktig mikrofon, men ändå klart användbart.