Mp3 projekt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sigma84

Mp3 projekt

Inlägg av sigma84 »

Tja jag håller på att bygga en mp3-spelare och jag använder atmels AT89C51SND1C-EL processor. Den ska ha intern bootloader som klarar att programmeras via USB. Programet jag försöker att programmera den med är Flip. När jag pluggar in processorn via usb i windows säger windows bara okänd enhet och det går inte att tvinga den att använda drivrutinerna som följde med flip, därav så går det ej att med flip ladda in nåt program till processorn.

Så i dagsläget vet jag inte ens om den startar upp bootloadern.
Nån som kan hjälpa eller tipsa om vad jag gjort för fel

Detta är kopplingsschemat
http://www.student.itn.liu.se/~johgu501 ... schema.pdf
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Konstiga pinnar? Vad i hela friden är det för ett namn? Och vad har dom för syfte?
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Tja konstiga pinnar är en kontaktlist för några compact flash ben som jag va osäker på vart dom skulle. Eftersom Compakt flash hållaren är ytmonterad och jag tillverka ett kretskort. Så valde jag att dra ut det som separata hål om det inte skulle funka, lättare att löda sladdar från dom hållen än från dom ytmonterade benen. 8)
Nu fick jag igång den verkar som det är oscillator kretsen som spökar och glappar.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kul att höra att 8051:orna fortfarande används! ;)
Lycka till med projektet!

Mvh
speakman
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jag har två st AT89C51SND1C liggandes hemma och jag funderar på att slänga ihop ett litet utvecklings kit till dom, så jag undrar vad man behöver koppla in för att det ska fungerar att flasha via USB, behöver man bara matning, usb, klockan och det för att det ska funka?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Kul att se andra som upptäckt Atmels usb-kretsar. Själv har jag några at89c5131 och at89c5132 som skall in i en digitalstyrd preamp med 3-vägs delningsfilter, men jag har inte kommit till skott med byggandet än, knåpar fortfarande på filtret...

Berätta gärna mer om flashningen, är det så enkelt som det verkar? Har inte programmerat uC förut så jag tyckte dom här kretsarna verkade vara ett bra sätt att börja på, man slipper ju programmeraren.

/Andreas
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

sigma84

Inlägg av sigma84 »

Det är skitenkelt att få igång flashningen, Jag behöver bara klocka, matning, ett filter, reset knapp samt en knapp att växla mellan interna bootloadern och vårat program.
Sen att vi köpte en skitkass sockel va väl vårat fel. vi mätte frekvensen från klockan på sockelns ben och sockeln hade inte kontakt med processorn, grrr :x
Sen använder jag sdcc för att kompilera koden och FLIP för att flasha in programet, båda två är gratis program
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Tack så mycket, då ska jag sätta igång och rita på ett enkelt utvecklingskort.
sigma84

Inlägg av sigma84 »

Jag håller på nu med att programera upp usb kommunikationen, jag tänkte använda mig av usb mass storage class. Nån som har nåt bra att komma med?
Jag har hittat en uppsjö av olika sidor som beskriver descriptorer, men ingen som beskriver hur och i vilken ordning jag ska skicka dessa.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Har för mig att det fanns någon app-note på atmels sajt, men inte säker på om den avhandlade just mass storage, det kanske bara var själva usb-initieringen. Kika på kretsens hemsida, skall finnas länkar till dokumentet där.

/Andreas
Skriv svar