Koppla ihop en serialkontakt till en ATmega328 (arduino)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
cazz

Re: Koppla ihop en serialkontakt till en ATmega328 (arduino)

Inlägg av cazz »

ronnylov skrev:MAX232 omvandlar från 3,3 V eller 5 V till de spänningarna som RS232 (alltså vanlig serieport) kräver. MAX232 är liksom alternativet till FTDI-kretsen om man väljer serieport istället för USB. Är inte jättehaj på om det finns olika varianter på MAX232 beroende på om det är 3,3V eller 5 V, det kanske någon annan vet?

Och det här med att man ska välja mindre microkontroller än AtMega328 är väl i och för sig vettigt i teorin, men söker man på electrokit är ju ändå 328 en av de billigaste ATMega varianterna trots allt. Det är väl bara att låta bli att använda de ben man inte behöver? Fast det är klart, den tar ju plats så kretskorten blir väl dyrare istället.

Mm de var billiga tills jag hittade denna :)
http://www.lawicel-shop.se/prod/Mega328 ... 94/SWE/SEK

En P t.o.m. med Arduino bootloader installerad :)

Hmm vad men kommer att göra få se, jag är rätt så ny så Arduino och en del bibliotek gör det lättare för mig.

Priset är egentligen inte den största grejen men endå delvis för att köra med ett Leonardo eller UNO för 200 kr för att styra en LED ser jag som ett slöseri.
Jag testade först med en Sparkfun Pro Micro, tyvärr så hade den inte den benet inkopplat som jag behövde. annars var den liten och bra.
Fast även där var de lite dyr tyckte jag för mitt projekt, så den kommer jag ha till ett annat.

Tanken var ju först bygga en arduino på ett kort, sätta dit det som behövs och plugga in. men eftersom serial kör inte med 5v samt man vill inte sabba sin COM port så blir det en annan lösning.

Troligen blir det så att jag köper mig en billig och bra FTDI med USB som har 5v, hoppla den ihop med en ATMEGA328 och en IR-LED
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag är också nybörjare, så därför ska mina inlägg tas med viss nypa salt. Men en grej jag sett när jag undersökt möjligheterna att koppla ihop AVR med en serieport (om du nu ändå skulle välja detta alternativ någon gång) är att man måste tänka på klockfrekvensen för att få porten kompatibel med de hastigheter en PC använder på serieporten. Detta lärde jag mig när jag läste denna trevliga guide:

http://www.avrfreaks.net/index.php?name ... ic&t=45341

Så en multipel av 1,8432 MHz funkar perfekt. Då får du använda en annan kristall än den där 16 MHz som följer med i din länk. Det är inget fel att köra Arduino om man känner för detta. Huvudsaken är att man har roligt!

Men det där med frekvensen kanske inte är lika kritiskt när man kör FTDI och USB? Fast Arduino har väl redan USB för kommunikation? Men den kanske används till annat. Jag har aldrig testat Arduino, däremot kört litegrann med direkt C-programmering till AVR.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Hmm visste jag inte :)

Jo Arduino kortet har men tänkte att kanske kan slippa använda det utan på ett experimentkort.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där med klockfrekvensen känns en aning överdrivet IMO.

Har aldrig haft några problem med kommunikation trots att det felat någon procent hit och dit.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Enligt min länk till guiden så ansågs <2% fel i klockfrekvens vara acceptabelt om man körde på något annat än "magiska frekvenser" så det ska ju gå att få det att funka ändå om man hittar någon kombination som bara ligger lite fel. Nu har jag inte testat i praktiken ännu så därför sa jag det där om saltet. I vilket fall så tyckte jag det var en intressant guide att läsa.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Oj jag glömde bort denna tråd men råkade hitta den när jag har en annan RS232 fråga :)

Kan säga att det förra projektet fungerade perfekt. Hittade en väldigt billig Leonardo kort som var färdigt så jag behöver bara löda på de anslutningar jag behövde samt USB till datorn.

Nu till min "nya" fråga

Jag har byggt ett antal fjärrkontroller som styr projektorer och det med Arduino ATmega328 och IR
Det fungerar riktigt bra.

Nu är det så att jag har fått tillgång till ett antal Epson projektorer och visst jag kan köra IR på dom med men dom har ju RS232 och det känns mer tillförlitligt.

Hittade denna intressanta länk
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoSoftwareRS232

Frågan är bara om någon har skickat signal från arduino till en Projektor??
Är det samma sätt som att skicka till datorn i exemplet??
Fast man måste så klart köra med andra koder.

Hittade denna som jag försöker tyda :D
http://files.support.epson.com/Epson_Ha ... 21_e_P.pdf
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, man gör precis likadant som till en dator.

Bara se till att det blir rätt med korsad/rak kabel beroende på hur du kopplar in det på Arduinon.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

ok ska se vad jag kan få tag i en MAX3323 här i sverige
Skriv svar