Andax 3D-skrivarprojekttråd

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Re: Andax 3D-skrivarprojekttråd

Inlägg av Andax »

Här är en liten teaser ( där de använder TinyG-kortet för att driva en Ultimaker. Ganska imponerande hastigheter. Fast det är inte hastigheten i sig som är största fördelen, utan att accelerationsändringarna är kontrollerade och att man då får mindre skakningar i maskinen, vilket förhoppningsvis ska ge bättre kvalitet på utskrifterna.

maxl, du skrev:
"Den montering av QU-BD som du beskriver är precis vad vi (Jag och Korken här på forumet) just konstruerat för hans MendelMax där vi ska testa extrudern förhoppningsvis lite senare i veckan. (Där har vi placerat x-axelns två rundsänger ovanför för andra, det som brukar kallas vertikal x-axel även om det ordet bli lite missvissande)"

Det är inte riktigt så jag menade. Jag tänte mig fortfarande ha x-axelns två rundstänger sida vid sida (inte över varandra) men ha tillräckligt med plats (ca 50 mm) så att jag får rum med extrudern emellan (och kan då ligga lite lägre).
Fast nu när du nämner det så är det kanske ingen dum ide och ha de över varandra och ha en extruder på varje sida. Blir lite längre avstånd mellan hotends då kanske, vilket minskar den effektiva skrivytan.

Sneaky, tack för infon. Det är alltså inte en exakt vetenskap och det finns lite förlåtande i temperatursettings verkar det som. Jag lägger någon/ett par kvällar till och få till temperatur regleringen så bra som möjlig och sedan får jag gå vidare med de andra bitarna och eventuellt återvända till regleringen om det skulle behövas.

Liten kommentar om antal stegmotorer med TinyG. Den har en RS-485 buss gör att man kan daisy-chain flera kort om man behöver fler än 4 stegmotorer.
Jag ska kanske lugna mig att ge ett fullständigt utlåtande om kortet innan jag faktiskt testat det. :D
Fick hem det förra veckan.
malx

Inlägg av malx »

Hastigheterna som filmen visar upp är imponerande men utan att se hur det där ser ut med orginalelektroniken och "marlin" så är det svårt att jämföra. Ultimaker är ju rätt bra konstruerad just för hastighet. Uppenbarligen verkar det fungera att köra med TinyG iallafall, ska bli intressant att följa ditt projekt och se hur det går.

För övrigt Jag menade att den veckade plåten som sticker ner var lika, det övriga var inom parantes :).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

malx, det kommer bli ett snyggt bygge av dig och Korken! :tumupp:

Lite uppdateringar: Jag tryckte dit min stepstick på mitt testkort (se bild i första inlägget i tråden) och kopplade in stegmotorn.
Efter att lagt in lite testkod (AccelStepper library för arduino) så gjorde jag så att jag läste av en potentiometer som jag har på kortet som testfunktion, och lät det värdet styra hastighet och riktning på stegmotorn.
Koden blev i princip

Kod: Markera allt

value = analogRead(PotPin);
stepper.setSpeed(value-300);
På så vis kan jag ställa hastighet och köra filamentet i båda riktningarna.

La upp en liten film på youtube där man ser extruder-kugghjulet snurra:

När jag fixat färdigt temperaturregleringen så blir det att testa med plast!! :)

En snabb fråga. Ungefär vilken matningshastighet körs extruderns stegmotor för 1.75 mm filament? Mitt munstycke har 0.4 mm utgångsdiameter.
Givetvis är matningshastigheten en funktion av många parametrar, men det är mer att ha något att starta labba med.
Rent spontant så om man vill mata ut 100 mm/s 0.4 mm diameter så borde man mata in filament (1.75/0.4)^2 = ca 19 ggr långsammare, dvs ca 5 mm/s. Har inte mätt diametern på extruder-matningshjulet, men säg ca 25 mm omkrets. Räknar jag rätt så borde man alltså snurra 0.2 varv/sekund => 320 steg/sekund (har 1600 steg/varv). Ligger det i samma härad som ni invigda får fram?
malx

Inlägg av malx »

Man behöver normalt sett inte räkna ut hastigheten ut från nozzlen utan bara trådhastigheten vid inmatningen till extrudern.
(G-koden ska alltså motsvara inmatningshastigheten)

Man ställer man in plasttrådens tjocklek och nozzlediamenter i slicer-programmet som tar hand om uträkningen.
Så du ska bara kalibrera extruderns inmatningshastighet.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Här kommer en liten uppdatering av vad som hänt. Jag har byggt en låda (fick fräshjälp av Bobbox här på forumet. Tack!) i 7 mm plywood som jag sedan fogat samman med en speciell aluminiumprofil som är gjord för 7 mm plywood. Profilen köpte jag på Clas Ohlson (art nr 41-2691).

Bild

Profilerna snedsågades 45 grader så att de möttes fint i hörnen.

Resultatet so far:
Låda.png
Påminner om Ultimaker som också är gjord i plywood. Profilerna gör att hela lådan blir väldigt styv och rigid.

Tanken är att bygga en H-bot gantry, dvs jag har motorerna still och har en rem som går som ett H och driver vagnen som extrudern sitter på i X och Y led. Det är de två motorerna ytterst som ska sköta den rörelsen. Sedan är tanken att man har den mittersta motorn att driva Z-axeln för bordet som man skriver ut på.

Jag har redan axlar och linjärlager (LM8UU) och hållare för dessa axlar. Som ni ser finns det lite förborrade hål för dessa axelhållare i plywooden.
Vad som är kvar är bitarna som ska fästa in axlar etc mot linjärlager etc, samt lite löphjul som drivremmen skall runda, och själva vagnen för extrudern.

Vad tror ni om det?
malx

Inlägg av malx »

Ser snyggt ut!
Tror du Z klarar sig på en motor ute på kanten? Själv fundrat lite i banorna men inte vågat då jag är rädd att den drar "snett" och får bordet att luta/köra fast. (Beror givetvis på vilket linjärlager som används)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det tror jag ska funka fint. Titta på Ultimaker. De kör precis så. Jag kommer troligtvis ha två linjärlager på varje axel och sedan har jag en trapetsgängad stång för drivning.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Liten uppdatering till. Har fräst ner axel-hållarna lite för att kunna köra med kortare bult, och att muttrarna inte är ivägen så mycket.
shaftholder.JPG
Sedan har jag moddat några remhjul så att jag kan använda dem som passiva idlers. Har i princip svarvat ner och flyttat ena remhjulsväggen så att det är anpassat för 6 mm rem istället för 10 mm. och sedan svarvat net så att jag kan montera på ett kullager.
Vad som är kvar att göra är biten som sedan kullagret sitter på så att man kan montera hela paketet i taket av lådan.
ilderpulley.JPG
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Fräste ut hållare för de kullagrade idler-hjulen (se föregående post).
I princip bara ett press-passnings hål på 22 mm för lagret och två gängade M6 hål för att fästa hela paketet i chassit på 3D skrivaren. Tror det blir bra.
Jag ska fräsa ut en extra som jag kommer sätta ett kullager för lagring av gängstången som driver Z-axeln.
bearing_holder.JPG
idler_pulley.JPG
82ankan

Inlägg av 82ankan »

Det ser mycket bra ut, följer med spänning!
Skriv svar