Arduino, IR och USB
Re: Arduino, IR och USB
Skumt, IR lyser inte?
När jag kör mobilen mot en som jag har gjort i UNO så blinkar den men inte i Pro Micro?
Enligt en person så måste han modda dena kort för att få IR biblioteket att fungera
https://www.sparkfun.com/products/10998
När jag kör mobilen mot en som jag har gjort i UNO så blinkar den men inte i Pro Micro?
Enligt en person så måste han modda dena kort för att få IR biblioteket att fungera
https://www.sparkfun.com/products/10998
Senast redigerad av cazz 13 mars 2013, 08:19:44, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kolla kopplingen noga. Koppla in en vanlig led och se om den blinkar. Har du tillgång till oscilloskop?
Ser inget fast jag kör med en vanlig LED
Men kopplingen är hel för jag körde med exemplet "Blink LED" på samma anslutning och då blinkar dioden.
Nej inget sådant, jag skull endå inte fatta hur den fungera
Men kopplingen är hel för jag körde med exemplet "Blink LED" på samma anslutning och då blinkar dioden.
Nej inget sådant, jag skull endå inte fatta hur den fungera

HAHA, galet
Blev lite tjurig så jag testade följande
Jag har ju en ATMEGA328 som jag programmerade på UNO.
Sedan istället för knappar så körde jag en Optokopplare
Till den så kopplade jag till Pro Micro.
och det fungerar
Fast lite galet är det att ha två chip för att styra IR.
Blev lite tjurig så jag testade följande
Jag har ju en ATMEGA328 som jag programmerade på UNO.
Sedan istället för knappar så körde jag en Optokopplare
Till den så kopplade jag till Pro Micro.
och det fungerar

Fast lite galet är det att ha två chip för att styra IR.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Då måste du ha kopplat knapparna fel, glömt pull-up eller nått? Min konstruktion fungerar utmärkt med vanliga knappar och intern pull-up.
Vilka knappar?
Det riktiga projektet kommer inte ha några knappar alls (Förutom den på VB.NET)
Det jag vill att den ska fungera är ju en extremt liten koppling.
Kanske biblioteket "IRremote.h" inte klarar av det chippet som Pro Micro har??
Kör man med UNO så ska den sitta i stift 3, det står så i biblioteket. När det gäller Pro Micro så borde det vara i samma stift men jag ska erkänna jag är inte säker
För varken IR eller LED vill visa något fast man kör en loop som skickar signaler hela tiden.
Det jag testade nu var bara en galen grej.
För jag vet ju det fungerar på en ATMEGA328 chip eftersom jag bygger fjärrkontroller (Ska bygga 80 st) så jag testade bara att istället för att köra med en knapp så körde jag med en optokopplare som var kopplad till min Pro Micro.
Denna lösning är absolut den sista för det är ju inte lite galet att köra med två kretsar när det ska räcka med en
Det riktiga projektet kommer inte ha några knappar alls (Förutom den på VB.NET)
Det jag vill att den ska fungera är ju en extremt liten koppling.
Så hur man ska koppla fel där tror jag nästan är omöjligt, IR fungerar i alla fall och den är rätt pol.Pro Micro - Motstånd - IR LED - GND
Kanske biblioteket "IRremote.h" inte klarar av det chippet som Pro Micro har??
Kör man med UNO så ska den sitta i stift 3, det står så i biblioteket. När det gäller Pro Micro så borde det vara i samma stift men jag ska erkänna jag är inte säker
För varken IR eller LED vill visa något fast man kör en loop som skickar signaler hela tiden.
Det jag testade nu var bara en galen grej.
För jag vet ju det fungerar på en ATMEGA328 chip eftersom jag bygger fjärrkontroller (Ska bygga 80 st) så jag testade bara att istället för att köra med en knapp så körde jag med en optokopplare som var kopplad till min Pro Micro.
Denna lösning är absolut den sista för det är ju inte lite galet att köra med två kretsar när det ska räcka med en

Hittar ingen information om att det ska vara problem med atmega32u4 och IR.
/Update
Har läst lite på Micro Pro, den kör ju atmega2u4 med Arduino Leonardo.
Kollar man svaret på denna sida så säger dom att de har lagt in för Leoardo i den senaste koden och den är satt på pin 13.
Men atmega32u4 har ju bara 12 Digitala I/O.
https://github.com/shirriff/Arduino-IRremote/issues/12
Jag gick in i koden och ändrade om 13 till ex 3 men tyvärr vill den endå inte vara med och leka.
Ställde en fråga där och se vad man får för svar, man kanske måste ändra mer än det som jag har gjort.
/Update
Har läst lite på Micro Pro, den kör ju atmega2u4 med Arduino Leonardo.
Kollar man svaret på denna sida så säger dom att de har lagt in för Leoardo i den senaste koden och den är satt på pin 13.
Men atmega32u4 har ju bara 12 Digitala I/O.
https://github.com/shirriff/Arduino-IRremote/issues/12
Jag gick in i koden och ändrade om 13 till ex 3 men tyvärr vill den endå inte vara med och leka.
Ställde en fråga där och se vad man får för svar, man kanske måste ändra mer än det som jag har gjort.
Hmm en dum fråga kanske
Men om jag ändrar i IRremoteInt.h, används det då i projektet.
Projekter anropar ju IRremote.h så man undrar om man måste kompilera?
/Update
Verkar som det inte går.
Jag kan ha fel (Mycket troligt) men denna model har de inte anslutit IC7 där IR biblioteket använder.
Men om jag ändrar i IRremoteInt.h, används det då i projektet.
Projekter anropar ju IRremote.h så man undrar om man måste kompilera?
/Update
Verkar som det inte går.
Jag kan ha fel (Mycket troligt) men denna model har de inte anslutit IC7 där IR biblioteket använder.