Hur många vårtor har du?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Re: Hur många vårtor har du?

Inlägg av el34 »

Jag räknade dom som jag har sitter i väggen hela tiden. Tyckte när vi flyttade in i huset för ett år sedan att gud vad bra här finns det väguttag över allt det ska ju räcka till. Tjena! Nu sitter det grenuttag lite var stans för att det ska täcka upp.Visst kan det bli jobbigt med kabeldragning. I mitt exempel tänkte jag på fyra vårtor brevid varandra. Man skulle ju nästan behöva en separat lågvoltselsystem hemma för att få bort alla vårtor. Nackdelen är ju att det flesta har olika spänning ut så att bygga ett elsystem kommer blir mycket invecklat med en massa dc/dc konvertrar som oxå drar energi.
En annan sak är ju även kabelarea m.m som blir ganska grov vid lågvolt och flera ampere.
Hur är det med swichade vårtor m.m. Slits dom inte av att alltid sitta och ibland obelastade?
Nerre

Inlägg av Nerre »

En switchad vårta som inte lastas alls drar väl i princip ingenting mer än den eventuellt läckström som går genom X-kondensatorer som sitter pol-pol?

De vårtor som lastas gör det ju eftersom de driver något, men där man kan ju rätt enkelt kolla om det är vårtan eller det som drivs som drar mest energi: Vilket blir varmast?

Så mobilladdare som inte har nån mobil kopplad till sig är det nog inte nån större vinst att hålla på och dra ur.

Till våra TV-apparater har jag satt sånt här master/slave-uttag som stänger av såna saker som aktiva högtalare så de inte ska vara på när TVn är avstängd. I standby drar TVn 3 W och det tycker jag det är värt att inte behöva gå fram och manuellt slå på ett grenuttag när det ska kollas på TV. De kostar typ 20 spänn om året (räknat på 18 timmar standby om dygnet).
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ska skaffa i en sån där master/slave grunka jag med. Man inser ganska snabbt att det är ju inga stora pengar att tjäna in på ett år utan att det blir en massa jobb med att dra ur stänga av saker för att minska energiförbrukningen. Fast åt andra sidan,många bäckar små... Man får väl ser det som att man tänker på miljön om inte annat.
Ska man spara in Kwh så får man sikta in sig på dom stora förbrukarna. Bara att sänka värmen inne 1-2 grader gör ju ganska mycket på ett år.
Mycket intressant att läsa om solcellsanläggningarna här på forumet,en sån anläggning vill jag oxå ha. Synd bara att det är så mycket jobb och utgifter m.m :( Har funderingar på att bygga en anläggning i miniskala för att driva utomhusbelysningen runt om på tomten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, vi gör av med runt 35000 kWh på ett år så att spara in 50 kWh på att springa och stänga av grejer stup i kvarten känns som att sila mygg och svälja kameler.

Vi har ju haft 100koll från Eon så jag har ju kunnat titta på årsförbrukningen på en hel del grejer hemma.

Inte ens såna grejer som frysen bidrar till så mycket.

Så här ser min uppskattade årsförbrukning ut för några grejer:

Frys 800 kWh
Kyl 208 kWh
Switch, accesspunkt och DECT-bas (de sitter på samma grenuttag) 53 kWh
Sonens dator (speldator) 286 kWh (det var innan vi slog på energisparfunktioner tror jag)
TV+HTPC (inklusive två par aktiva högtalare och en subwoofer) 234 kWh

De stora kostnaderna är värme och varmvatten (jag har inte mätt VV-beredaren eftersom den är fast installerad men när vi slår av den när vi åker bort verkar förbrukningen sjunka med ungefär 10 kWh om dygnet).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"vi gör av med runt 35000 kWh på ett år så att spara in 50 kWh"

"Vi" alltså ditt hushåll? Jag får inte ihop meningen riktigt. :)

För 5 år sedan (2008) så var det iallafall 10% av Sveriges elförbrukning som kom från apparater i standby.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det är jag och familjen alltså. Jag, sambo och två ungar:)

Vi har ju vattenburen el som huvudsaklig värme (vi har en värmepump i FTX-systemet som räcker ner till nollgradigt) och då står elen för största delen av värmen.

Folk som bor i lägenhet med fjärrvärme har ju en hela annan elförbrukning.

Men den där siffran på 10% var kommer den ifrån? Det måste ju vara en uppskattning?

Sen innebär ju inte standby alltid att det är bortkastad energi. För vår del, som värmer med el, så bidrar ju all förbrukning inomhus under den kalla årstiden till uppvärmningen. Stänger vi av de elektriska apparaterna så drar pannan mer. Det är ju bara läckaget ut från huset som är förluster.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

10% låter som en väldig överdrift... mer 1%.
Den tunga industrin drar långt mer än vad hushållen gör.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

JimmyAndersson skrev:För 5 år sedan (2008) så var det iallafall 10% av Sveriges elförbrukning som kom från apparater i standby.
Låter ju helt vansinnigt, men...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/standb ... 000-villor

Dock handlar det om 10% av hushållselen. Detta motsvarar ca 2% av Sveriges totala elförbrukning enligt;

http://goodbye-standby.se/
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

När vi ändå är inne på detta med elsparning. Eon har ju den fina idén om att om man sänker sin varmvattenberedare med 10 grader så kommer man spara massor av pengar.

Här är sidan
Sänk till 60° så kan ni spara 17 000 kr per år. Till höger ser ni hur vi räknar.
Så här räknar vi:
För att värma en liter vatten en grad (1° C) får man tillföra 1,16 Wh. Har man en tank på 1000 liter betyder det 1,16 kWh per grad och alltså ca 12 kWh för 10 grader varje gång tankarna ska värmas. Värms tankarna fyra gånger per dag blir besparingen 17 000 kWh eller 17 000 kr per år (elpris 1,00 kr/kWh) bara genom att sänka varmvattnet 10° C.
Om tankarna värms 4 gånger om dagen så blir det besparing. det som inte står är ju att om de värms 4 gånger om dagen vid 70 grader, så kanske de kommer att behövas värmas 6-7 gånger om dagen istället om det är 60 grader i tankarna. gör man åt med 5kWh i duschen så ska vattnet värmas upp med 5kWh någon annanstans.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Tittade lite på Eons lista och funderade kring det dom skriver om att sätta tidstyrning på vv-beredaren så att den är avstängd när den inte behövs.
Som jag fattar det så ska tidstyrningen då slå ifrån beredaren säg kl23.00 och gå i gång kl 06.00 (exempeltider från mig).
När då beredaren stått strömlös över natt så lär det ju dra mer energi att åter värma upp vattnet som svalnat under natten än att låta värmepatronen hålla tempen som den normalt i viloläge? Fungerar nog om man har en väldigt välisolerad tank.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nerre:
Ja om man ändå värmer med el så kvittar det ju om man minskar på standby-spänningen. :)
Jag kan hålla labrummer till 23°C bara med två datorer, taklampa och mig själv.

Vattenburen el.. ja då förstår jag hur du menade tidigare. :D

"Men den där siffran på 10% var kommer den ifrån? Det måste ju vara en uppskattning?"

Jag läste rapporten i april 2008 efter att SVT's text-tv skrivit om det.
Har en kopia någonstans, men det var i samband med flytten till huset,
så jag är väldigt osäker på var i arkivet som den finns...

Jag vet att det stod just 10% eftersom jag skrev om det i den här tråden (första inlägget) direkt efter att jag hade skrivit ut det.

Om man tänker på att man har många väggvårtor (tråden ger bra indikationer på det) och att de som bäst har ca 90% effektivitet, så är det inte en orimlig siffra med just 10%.
salle

Inlägg av salle »

OT: hur många av er har en VVB tank på 1000 liter ?

Salle
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

JimmyAndersson skrev:Om man tänker på att man har många väggvårtor (tråden ger bra indikationer på det) och att de som bäst har ca 90% effektivitet, så är det inte en orimlig siffra med just 10%.
Nu blandar du väl ihop det. Effektiviteten säger hur bra den är under drift, att den kan omvandla 90% av energin och resten blir till värme. I ditt tidigare inlägg pratade du om elförbrukningen av apparater i Stand-by. Då är det typ "läckströmmar" som drar, det har ingen med vårtans effektivitet att göra.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

De flesta blandar ihop det och skriver effektivitet när de menar verkningsgrad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektivitet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men varken effektivitet eller verkningsgrad har något direkt att göra med standbyförbrukningen...

Visserligen kommer en nätdel med lägre verkningsgrad att ge en högre standbyförbrukning, men de grejer som man brukar titta på när det gäller standbyförbrukning är ju inte främst såna som drivs av väggvårtor utan TV-apparater, datorer och sånt som dra onödigt hög ström när de inte används.

Men numera så är det ju lagkrav (via EG-direktiv) på att prylar inte får ha för hög standbyförbrukning.

Enligt EUP så får prylar sen 2010 dra max 1 W i standby, från i år gäller max 0.5 W.
Skriv svar