Säkring på kretskort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Säkring på kretskort.

Inlägg av JimmyAndersson »

Wedge:
Han har ju provat att byta säkringen mot en sladd och det startade ändå inte.
Så troligen är det något annat som är fel, men visst det kan ju vara säkringen *också* förstås. :)
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

För bövelen var försiktig när du pillar med starkström.
Inga fingrar där när sladden är inkopplad.
Risken finns ju faktiskt att du fastnar och blir grillad.

Och säkringar skall aldrig byglas med en kabel om man absolut inte vill elda upp sakerna då man inte vet varför den har löst ut
elkungen

Inlägg av elkungen »

JimmyAndersson skrev:Var köpte du det? Hur gammalt är det?
Jag har för mig att jam.se lagar grejer även om de inte är köpta där.
Annars kanske de kan tipsa om något ställe.

"Då har jag lärt mig att man inte ska bypassa en möjligtvis trasig säkring"

Du har aldrig reflekterat över varför man har säkringar? :D
En ledtråd: En säkring är billigare än ett ljudkort.

:)
Jag köpte det på 4sound i Sundsvall. Är nästan 2 år gammalt!
Då ska jag kolla på jam.se. Skulle vara glad om det gick på under 1500 :- att laga det.
Visst har jag reflekterat över det! :D Ville dock "bara" göra så för att kolla om säkringen var trasig då jag inte äger något mätintstrument!
superx skrev:Det lönar sig antagligen inte att skicka kortet till någon riktig verkstad, men om du hittar någon entusiast kanske han/hon kan fixa det. Var bor du?
Det har varit det bästa. Vet dock inte vart jag ska hitta någon sådan. Jag bor i Sundsvall. Känns som att det ska finnas någon lite mer kunnig här någonstans.. :roll:
Wedge skrev:Men återigen: Har du mätt upp att din säkring är trasig? Det enda jag kan se nu är att du läst att någon på nätet TROR att det kan vara säkringen som är fel.

Ingen kontakt som trillat ur, avslagen förstärkare/högtalare, datorfel som försvinner vid omstart eller annat enkelt "idiotfel" (inget illa menat!)?
Jag har inte mätt upp säkringen, men har ju "bypassat" den! Har kollat alla kontakter i ljudkortet och allt sitter fast! Det är inget datorfel heller. Ljudkortet har en strömkabel och en kabel som går till datorn! Ljudkortet ska starta med bara strömkabeln.
adent skrev:Koppla ur strömsladden och mät med en multimeter över säkringen, har du ca 0 ohm är säkringen hel.

En kondensator är de ganska stora runda burkarna med ett kryss på toppen, om toppen buktar upp (svullen) (jämför med de andra kondensatorerna på kortet) så är den troligen inte glad och bör bytas.

Med switchad omvandlare syftas det på att nätdelen troligen inte använder sig av en transformator och likriktare för att få ner spänningen utan använder sig av en annan princip: http://sv.wikipedia.org/wiki/Switching_ ... wer_Supply Ett sådant switchat nätaggregat är beroende av sina kondensatorer så är några sådana ledsna kanske det helt enkelt inte går igång.
Då ska jag kolla kondensatorerna och se hur dom ser ut!
Okej, om detta hade varit felet. Är det dyrt att få fixat?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Är det kondensatorer som är trasiga så är det inte många kr de kostar oftast.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Lite sent svar men...
att den switchade omvandlaren inte vill starta
, som jag sa tidigare i tråden,... jag menade att PWM kretsen inte kom igång p.g.a. någon felaktighet nånstans, eftersom du har Kondensatorn upladdad (c:a 340V) så är det fungerande fram dit åtminstone:
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Servicecentralen i Nacksta kan kanske titta på den. Men dom kommer att behöva ett schema eller ännu hellre en servicemanual. Du kan spara pengar genom att ta fram det själv.

Jag har inte tid f.n. men brukar annars fixa stärkare mm. .
Skriv svar