Säkring på kretskort.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elkungen

Säkring på kretskort.

Inlägg av elkungen »

Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd. Men jag hoppas att det blir rätt.

Det är så att jag har ett externt ljudkort till datorn som har lagt av helt.
Har fungerat hur bra som helst tills för någon dag sedan. Sätter in strömsladden som vanligt och trycker på start-knappen, men ingenting händer.

Har läst runt lite på internet och sett att några tippar på att det är säkringen på kretskortet som har gått sönder. Jag har tagit bort säkringen på kortet nu som ser ut såhär: Bild

På säkringen står det 2A 250V.

Jag har testat att sätta en liten kabel emellan polerna men ingenting händer ändå.
Det har inte luktat bränt, det har bara lagt av.
Var det det dummast jag kunde ha gjort att sätta en kabel emellan istället för en ny säkring direkt?

Lägger upp 2 bilder här på säkringen jag har tagit bort. Både på ovansidan och undersidan. Inringat i rött.

Bild
Bild

Går det att lämna in ett kretskort någonstans och få det fixat under 1000 kr? Har kollat runt på internet men inte hittat någonting.

Skulle det fungera med en annan typ av säkring att löda dit?

Känns inte så kul att behöva köpa ett nytt ljudkort för 4000 kr.

/Per
Bittämjaren

Re: Säkring på kretskort.

Inlägg av Bittämjaren »

Jaha du
Du kan byta till en annan typ av säkring om du vill, bara den har samma ström och tröghet, den skall även kunna bryta max spänning också men det är väl inget problem här.
På bilden tycker jag det står F 5A 250V på säkringen, du skriver 2A 250V. Nåväl sätt dit det du hittar så länge det får plats som har samma specifikation på de elektriska datavärdena.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Eller så är problemet något helt annat än säkringen. Har du kollat (mätt) om säkringen brunnit av?
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Ooooops :oops: jag läste lite slarvigt första gången.

Det är ju säkringen till 230V in på strömförsörjningen
och ingenting hände !?! När du byglade med en tråd, oooops igen. Nätdelen har pajat (antagligen). Normalt brukar det hända mera saker av mer pyroteknisk karatär än ingenting när man bypassar en trasig säkring.
Inser du hur mycke flax du hade !?! :shock:
elkungen

Inlägg av elkungen »

Ingenting alls hände. Satt för övrigt fingret vid nätdelen och fick en jävla kyss! Skulle jag fått en stöt om nätdelen varit trasig?

Då har jag lärt mig att man inte ska bypassa en möjligtvis trasig säkring eller röra med fingrarna vid nätdelen när strömkabeln sitter i! :lol:

Det bästa för mig hade nog varit att lämna det till någon som kunde! Men såhär går det när man tror att man kan laga allting själv!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

elkungen Funderat på att köpa trisslotter? Med din tur lär du vinna på alla lotter. :wink:
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Jaaha eftersom inget hände och du även fick en "kyss" av kortet då vill jag nog hålla med wedge som säger att det är "helt något annat", t.ex. att den switchade omvandlaren inte vill starta.
superx

Inlägg av superx »

Vad är det för ljudkort?

Jag gissar också på att det har med nätdelen att göra, men eftersom den verkar ha 230V in är det ju lite farligt att felsöka om man inte vet vad man håller på med.
Skogen

Inlägg av Skogen »

Kan det vara svullna kondensatorer, kanske?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Annars säljer elfa sådana där säkringar, gjorde förr iaf. På förra jobbet sålde vi faxar som hade tre sådana där i nätdelen, satt jävligt bökigt till och jag fick byta rätt många efterssom andra inte vågade sej på att löda i dom..

..Men har du redan bryggat den och det inte funkade så är det ju ingen ide att du köper en ny..
elkungen

Inlägg av elkungen »

MicaelKarlsson skrev:MicaelKarlsson
Vad menar du med det? Kunde det gått illa med det jag gjorde? :doh:
Bittämjaren skrev:Jaaha eftersom inget hände och du även fick en "kyss" av kortet då vill jag nog hålla med wedge som säger att det är "helt något annat", t.ex. att den switchade omvandlaren inte vill starta.
Menar du då att startknappen kan vara problemet?
superx skrev:Vad är det för ljudkort?

Jag gissar också på att det har med nätdelen att göra, men eftersom den verkar ha 230V in är det ju lite farligt att felsöka om man inte vet vad man håller på med.
Ljudkortet är ett Line-6 UX8.
Jag har bestämt mig för att inte försöka felsöka kortet mer när jag inte har en aning om vad jag gör. Ska istället försöka hitta någon som kan felsöka det och laga det åt mig för någon summa pengar. Något tips på någon firma/person som kan felsöka/laga?
Skogen skrev:Kan det vara svullna kondensatorer, kanske?
Går det se om dessa kondensatorer är trasiga utan att mäta någonting?

Det finns inte någon som har något tips på vart man ska vända sig för att få det fixat? Eller är det lättast och billigast att "bara" köpa ett nytt ljudkort för flera tusen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var köpte du det? Hur gammalt är det?
Jag har för mig att jam.se lagar grejer även om de inte är köpta där.
Annars kanske de kan tipsa om något ställe.

"Då har jag lärt mig att man inte ska bypassa en möjligtvis trasig säkring"

Du har aldrig reflekterat över varför man har säkringar? :D
En ledtråd: En säkring är billigare än ett ljudkort.

:)
superx

Inlägg av superx »

Det lönar sig antagligen inte att skicka kortet till någon riktig verkstad, men om du hittar någon entusiast kanske han/hon kan fixa det. Var bor du?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Men återigen: Har du mätt upp att din säkring är trasig? Det enda jag kan se nu är att du läst att någon på nätet TROR att det kan vara säkringen som är fel.

Ingen kontakt som trillat ur, avslagen förstärkare/högtalare, datorfel som försvinner vid omstart eller annat enkelt "idiotfel" (inget illa menat!)?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Koppla ur strömsladden och mät med en multimeter över säkringen, har du ca 0 ohm är säkringen hel.

En kondensator är de ganska stora runda burkarna med ett kryss på toppen, om toppen buktar upp (svullen) (jämför med de andra kondensatorerna på kortet) så är den troligen inte glad och bör bytas.

Med switchad omvandlare syftas det på att nätdelen troligen inte använder sig av en transformator och likriktare för att få ner spänningen utan använder sig av en annan princip: http://sv.wikipedia.org/wiki/Switching_ ... wer_Supply Ett sådant switchat nätaggregat är beroende av sina kondensatorer så är några sådana ledsna kanske det helt enkelt inte går igång.
Skriv svar