CAN-bus störning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lörrpass

CAN-bus störning

Inlägg av Lörrpass »

Hej

Jag försöker att få ordning på en CAN bus. Har testat både med 125 kbit/s och 250 kbit/s. långa stunder är bussen ok men ibland kommer det error frames vilket till och med har fått ECUer att gå i bus off. Har gjort oscilloskpsmätningar och hittar följande. Efter att bussen försöker gå från recessive till dominant blir det som en "bulle". Differensen mellan CAN_H och CAN_L i "bullen är ca 1 volt. Förstår inte vart störningen kommer ifrån. Hade det varit kapacitansen i kabeln hade det väl varit en mer fallande kurva. Den här går ju ihop till dominant först men sen stiger differensen igen. Minns inte exakt vad lång bullen är men den är kortare än 1 bit längd. Så bilden är inte korrekt. Men jag tror inte att det är någon som försöker sända. Får mig att fundera på om det är mer som en spole. Att transceivern försöker att ändra på spänningsnivån lyckas men någon spole gör motstånd och därför ökar differansen igen tills spolen slutligen ger upp. Är det någon därute som har haft motsvarande störning och kunnat identifiera vad för typ av störning det är?

Bild

Mvh Peter
Senast redigerad av Lörrpass 4 mars 2013, 13:45:11, redigerad totalt 1 gång.
eqlazer

Re: CAN bus störning

Inlägg av eqlazer »

Tvinnat CAN-H/L? Termineringar? Stubbar? Buslängd? Vad sitter mellan transceiver och kablage i varje ECU?
Testat att bara köra med två noder och sedan kopplat på fler?
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Tvinnat, skärmat kablage. Mätt slingan till 60 ohm. Testat med 2 ECUer. Samma status. Testat att koppla in fler ECUer men ser ingen avsevärd skillnad förrän en av de längre kablarna kopplas in. ECUerna på den kabeln har jag provat att koppla ur utan skillnad så jag misstänker kabeln. Men kabelns längd ligger inom vad som sägs (inte över 200 meter). Har inte öppnat ECU och kollat vad som sitter på PCB. Jag håller just nu på att byta ut den kablen får vi se om det ger något.
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Fick just se att det skall vara tvärtom emot vad jag skrivit i bilden. Recessive är när differansen mellan CAN_H och CAN_L är nära noll och dominant är när differensen är över 0.9V.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Gemensam jord på alla noder?
Men bra iaf, du har ju lyckats komma en bit på vägen genom att identifiera en av kablarna som problem.
Men det låter som du har väldigt långa stubbar? Alltså kopplat som ett stjärnnät istället för en "rak" buss.
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Gemensam jord är det. Skulle säga att det är en rak buss men att de flesta ECuerna sitter tätt tillsammans men 3 st sitter en bit bort, kanske 60 m.

Topologi

Bild
Senast redigerad av Lörrpass 5 mars 2013, 11:48:50, redigerad totalt 1 gång.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Kan du göra en enkel ritning hur det är kopplat? Avstånd och var termineringarna sitter. Allt är inte så enkelt att beskriva i ord...
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Skall rita bild på topologi senare.

Här är bättre oscilloskopsbilder på hur det ser ut.

Bild

Bild

Undrar om det är kabeln som inte är bra. M a o inte en karakteristisk impedans på 120 ohm.

Så här ser det ut i databladet för kabeln.

Bild

Hur räknar man ut frekvensen på CAN bussen?
Senast redigerad av Lörrpass 4 mars 2013, 13:46:32, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: CAN-bus störning

Inlägg av blueint »

Dina bilder syns ej..
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Ser detta. Syntes på min dator men i telefonen ser jag dem ej. Får kolla på vad det kan bero på.
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Hoppas bilderna syns nu

/Peter
DanG

Inlägg av DanG »

Skall rita bild på topologi senare.
Tips.
Ange också var skärmen är ansluten relativt de olika enheterna på bussen ..

M.v.h DanG
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vilken ledartjocklek är det på kabeln? Det fanns ju några olika alternativ.

Om du kör 125kbit/s så innebär det att du har minst 125kHz, hade det varit en ideal fyrkantsvåg hade du haft oändligt med övertoner. Men du har troligen iaf över 1MHz.
ISO 11898-2 specar kabeln till minst 95 och högst 140 Ohm. Du ligger en del i underkant på det.
Så 120 Ohm terminering i ändarna blir inte riktigt rätt.

Testa lite lägre resistans på termineringarna om "bullen" blir mindre (reflektion?).
Lörrpass

Inlägg av Lörrpass »

Ledartjockleken är 0.5 mm2.

Så du menar att med CAN blir det kolumnen längst till höger och i så fall 70 ohm?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du vet väl att du måste ha tre ledare mellan dina enheter. CAN-H, CAN-L och GND annars funkar det inte, mitt första CAN misstag...
Skriv svar