Arduino, bra eller dåligt val?
- Krille Krokodil
Re: Arduino, bra eller dåligt val?
AVR Studio är det lite längre startsträcka på men är bättre om man är intresserad av vad som händer inne i uC:n.
Atmels lågbudget-programmerare AVR Dragon kostar $49 och är även en in-system-debugger så att man kan stega igenom sin kod med uC:n inkopplad i kretsen, mycket trevligt verktyg när det inte fungerar som man har tänkt...
Atmels lågbudget-programmerare AVR Dragon kostar $49 och är även en in-system-debugger så att man kan stega igenom sin kod med uC:n inkopplad i kretsen, mycket trevligt verktyg när det inte fungerar som man har tänkt...
- Mizzarrogh
Intressant diskusion som läses mycket noga, även om jag nog för närvarande inte kan bidra så mycket själv i den ännu.
Jo, AVR konceptet har jag funderat över, PIC vs AVR verkar ju också vara en ganska het pära här vad det verkar...
Även andra alternativ vore intressant att veta litet mer om.
Det är för närvarande mest prototyp byggen jag tänkte i inlednings skedet för att lära men tänkte mig att några saker skulle bli permanenta installationer i litet enklare sammanhang (som enstaka byggen med grejer till datorer, bilar mm främst att översätta signaler mellan olika typer av instrument mm (hoppades det skulle vara relativt enkelt att börja med saker som tex att få en mycket gammal analog mätare att fatta signaler ut från en minidator under sätet tex eller kunna ta in signaler från äldre analoga givare och översätta till digitalspråk av något slag osv (sagt för att försöka illustrera hur jag tänkt) och gärna om det går kunna dechiffrera signaler från äldre typer av sensorer osv mest för att det var vad jag kom på av funktioner jag länge önskat (tex kunna behålla originalgivare mm (för utseendet och känslan) eller kunna driva dekorativa original instrument eller sparka igång extremt gamla grejer säkert och ge dem en praktisk funktion utan att demolera dem osv men det kanske bara är som jag inbillar mig att det skulle vara bra nybörjar projekt som känns lagom svåra..
))) Dvs mest för att lära och komma igång. 

Jo, AVR konceptet har jag funderat över, PIC vs AVR verkar ju också vara en ganska het pära här vad det verkar...

Även andra alternativ vore intressant att veta litet mer om.
Det är för närvarande mest prototyp byggen jag tänkte i inlednings skedet för att lära men tänkte mig att några saker skulle bli permanenta installationer i litet enklare sammanhang (som enstaka byggen med grejer till datorer, bilar mm främst att översätta signaler mellan olika typer av instrument mm (hoppades det skulle vara relativt enkelt att börja med saker som tex att få en mycket gammal analog mätare att fatta signaler ut från en minidator under sätet tex eller kunna ta in signaler från äldre analoga givare och översätta till digitalspråk av något slag osv (sagt för att försöka illustrera hur jag tänkt) och gärna om det går kunna dechiffrera signaler från äldre typer av sensorer osv mest för att det var vad jag kom på av funktioner jag länge önskat (tex kunna behålla originalgivare mm (för utseendet och känslan) eller kunna driva dekorativa original instrument eller sparka igång extremt gamla grejer säkert och ge dem en praktisk funktion utan att demolera dem osv men det kanske bara är som jag inbillar mig att det skulle vara bra nybörjar projekt som känns lagom svåra..

Exakt. Jag tycker att Arduino verkar vara en väldigt bra invetsering om man vill hålla på att labba med en massa olika analoga och digitala saker.Andy skrev:Nä just det, vad ska man då med en Arduino? Hela konceptet är ju en leksak/labbsak och inget annat, den är dock ganska användbar till just det även om det finns andra alternativ.
När man är nybörjare brukar man ju inte börja med att bygga proffessionella apparater - man testar olika funktioner - och då är en sån här labb-grej helt rätt. Att klaga över att den skulle vara klumpig som termometer är inte relevant. Tvärt om så är den ju ett perfekt utvecklingsinstrument till din termometer. När du väl labbat färdigt med din Arduino och ditt NTC-motstånd så vet du exakt hur du ska bygga din termometer sedan (Med hjälp av en liten AVR). Sparar massor av tid, ger massor av kunskaper, går snabbt och enkelt och är kul.

Satsa på den! Även om det finns "fräckare grejer" så är dom antagligen specialserade med vissa funktioner och då har du kanske betalt för grejer du aldrig kommer att använda.
Till en Arduino borde du skaffa en lämplig display (En alfanumerisk kan vara enklast i början. Gillar man grafik får man skaffa en grafisk senare), lite lysdioder och motstånd , några transistorer och kanske ett par relä:n så att du lätt kan komma igång med att styra och mäta. Köp även någon "fräck" sensor av något slag: Temperatur, tryck, ljus.... ett par potentiometrar osv... Kanske ett externt flashminne (kan lagra massor av data, musik, bilder med mera.). Jag gillar att koppla in en summer på någon av utgångarna för att spela upp ljud med.
>(OBS!: jag har aldrig använt en Arduino själv - jag kör med "ren" AVR. Det går lika bra och är egentligen samma sak, men är inte lika enkelt och praktiskt då du själv måste tillverka ett kretskort med alla funktioner. Arduino är ju egentligen just det: en AVR med färdigt kretskort för labbning. Man köper inte en ny Arduino varje gång man ska bygga en ny grej - nej, man kopplar upp funktionen på en Arduino. Sedan när man testat så alllt fungerar så bygger man en liten pryl på eget kretskort med en separat AVR, om man vill ha en permanent pryl. Arduinin bör vara själva labbplattan - inte som en del i produkten.
Alla medaljer har en baksida...
Det finns flera trådar där någon har kört fast just därför att den förenklade
utvecklingsmiljön har tagit en del genvägar som gör att man får tänka om
när man har nått en viss komplexitet. Programvarubaserade delayer, läsningar
från I/O enheter som låser upp processorn, timers som används av olika
biblioteksfunktioner "under täcket" utan att det är ordentligt dokumenterat.
Vid all utveckling med mikrokontrollers kommer det en punkt där man faktiskt
måste anstränga sig lite, vid användning av "nakna" AVR eller PIC så ligger
denna punkt ganska tidigt, kanske redan vid första projektet, men Arduino
kommer det lite senare, men kommer till den punkten gör man alltid.
Det finns flera trådar där någon har kört fast just därför att den förenklade
utvecklingsmiljön har tagit en del genvägar som gör att man får tänka om
när man har nått en viss komplexitet. Programvarubaserade delayer, läsningar
från I/O enheter som låser upp processorn, timers som används av olika
biblioteksfunktioner "under täcket" utan att det är ordentligt dokumenterat.
Vid all utveckling med mikrokontrollers kommer det en punkt där man faktiskt
måste anstränga sig lite, vid användning av "nakna" AVR eller PIC så ligger
denna punkt ganska tidigt, kanske redan vid första projektet, men Arduino
kommer det lite senare, men kommer till den punkten gör man alltid.
- Electricguy
Arduino funkar fint till "seriösa" grejer också..
Styrkortet som styrde dom interaktiva sakerna på postens "Julkort i farten" projekt förra julen var baserat på just en Arduino...
Det är ju precis som vilket µC kort som helst.. Vad är problemet?
Styrkortet som styrde dom interaktiva sakerna på postens "Julkort i farten" projekt förra julen var baserat på just en Arduino...
Det är ju precis som vilket µC kort som helst.. Vad är problemet?
- Klas-Kenny
Jag ser överlag ett par problem med Arduino.
För det första, programmeringen är på relativt hög nivå (Alltså, högnivåspråk), och det gör att det är väldigt lätt att göra rätt mycket. MEN, problemet är att om man börjar med högnivåspråk så missar man en stor del i det hela, hur saker och ting egentligen fungerar. Och visst är det smidigt att programmera i högnivåspråk - fram tills någonting inte fungerar och man inte har en aning om vad som pågår. Exempel på detta: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=64425
När man skriver program som exekveras i realtid, så kan högnivåspråk lura till det lite.
Nästa problem jag ser hos många som börjar med Arduino är att man aldrig riktigt inser hur mycket man kan göra själv. Istället låser man in sig kring allt som redan finns färdigt och tappar helt allt tänkande "Outside the box". Eftersom att det finns så väldigt mycket färdigt, både i hårdvara och mjukvara så ser man ju till en början ingen anledning att göra så mycket själv, men plötsligt kommer man fram till den nivån på sina projekt då det finns stora fördelar med att fixa grejer på egen hand istället, men det glömmer man gärna helt bort.
Jag säger inte att det alltid är så, eller måste vara så, men vad jag sett, så är det oerhört vanligt och lätt.
Men så länge man använder det som det är meningen i grunden, som ett utvecklingskort (Som man sedan går ifrån) och trevligt programspråk, så finns det absolut många fördelar, men även en del nackdelar.
Förstår dock inte poängen med alla möjliga olika "Den här är jätteliten och lätt att bygga in här och var, är jättebillig så du kan ha en till varje bygge etc etc etc.", ska något byggas in och göras många av så gör man det med en "lös" MCU på ett eget mönsterkort.
För det första, programmeringen är på relativt hög nivå (Alltså, högnivåspråk), och det gör att det är väldigt lätt att göra rätt mycket. MEN, problemet är att om man börjar med högnivåspråk så missar man en stor del i det hela, hur saker och ting egentligen fungerar. Och visst är det smidigt att programmera i högnivåspråk - fram tills någonting inte fungerar och man inte har en aning om vad som pågår. Exempel på detta: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=64425
När man skriver program som exekveras i realtid, så kan högnivåspråk lura till det lite.
Nästa problem jag ser hos många som börjar med Arduino är att man aldrig riktigt inser hur mycket man kan göra själv. Istället låser man in sig kring allt som redan finns färdigt och tappar helt allt tänkande "Outside the box". Eftersom att det finns så väldigt mycket färdigt, både i hårdvara och mjukvara så ser man ju till en början ingen anledning att göra så mycket själv, men plötsligt kommer man fram till den nivån på sina projekt då det finns stora fördelar med att fixa grejer på egen hand istället, men det glömmer man gärna helt bort.
Jag säger inte att det alltid är så, eller måste vara så, men vad jag sett, så är det oerhört vanligt och lätt.
Men så länge man använder det som det är meningen i grunden, som ett utvecklingskort (Som man sedan går ifrån) och trevligt programspråk, så finns det absolut många fördelar, men även en del nackdelar.
Förstår dock inte poängen med alla möjliga olika "Den här är jätteliten och lätt att bygga in här och var, är jättebillig så du kan ha en till varje bygge etc etc etc.", ska något byggas in och göras många av så gör man det med en "lös" MCU på ett eget mönsterkort.
> Arduino funkar fint till "seriösa" grejer också..
Självklart! Det är ju "bara" en AVR på ett kort med lite krafs runtomkring...
> Det är ju precis som vilket µC kort som helst.. Vad är problemet?
Det är inget problem med *kortet* som sådant !
Det är hela miljön som har båda för- och nackdelar och det är "problem"
med användarna eftersom det ofta är en kategori användare som har
en något lägre förståelse för hur det fungerar "i verkligheten" och
därmed snabbare kör fast.
Det finns ju massor av trådar kring det. Så snart det bli lite
mer komplext än enbart en en-funktions applikation så blir det exakt
samma problem som om man hade kört en "naken" AVR eller PIC direkt.
D.v.s när interrupt, (hårdvaru-) timers o.s.v kommer in i bilden lite mer.
För många (jag skulle nog säga de flesta) Arduino användarna så tar det
tvärnit så snart de inbygda funktionerna inte räcker till längre. Dessa är
ju inte hjälpa av att det rent *tekniskt* inte finns några begränsningar
att göra vad som helst när de ändå inte klarar av det.
Men samtidigt så löser man många *enkla* uppgifter snabbare, vilket
så klart är Arduinos stora fördel!
För den som har lite "i bagaget" så är det ju enkelt att se hela bilden, men
för nybörjaren på mikrokontrollers och Arduino så ser man kanske inte detta.
Självklart! Det är ju "bara" en AVR på ett kort med lite krafs runtomkring...
> Det är ju precis som vilket µC kort som helst.. Vad är problemet?
Det är inget problem med *kortet* som sådant !
Det är hela miljön som har båda för- och nackdelar och det är "problem"
med användarna eftersom det ofta är en kategori användare som har
en något lägre förståelse för hur det fungerar "i verkligheten" och
därmed snabbare kör fast.
Det finns ju massor av trådar kring det. Så snart det bli lite
mer komplext än enbart en en-funktions applikation så blir det exakt
samma problem som om man hade kört en "naken" AVR eller PIC direkt.
D.v.s när interrupt, (hårdvaru-) timers o.s.v kommer in i bilden lite mer.
För många (jag skulle nog säga de flesta) Arduino användarna så tar det
tvärnit så snart de inbygda funktionerna inte räcker till längre. Dessa är
ju inte hjälpa av att det rent *tekniskt* inte finns några begränsningar
att göra vad som helst när de ändå inte klarar av det.
Men samtidigt så löser man många *enkla* uppgifter snabbare, vilket
så klart är Arduinos stora fördel!
För den som har lite "i bagaget" så är det ju enkelt att se hela bilden, men
för nybörjaren på mikrokontrollers och Arduino så ser man kanske inte detta.
- Mizzarrogh
Mmm... Följer diskusionen...
Sodjan, joo, har också tidigare funderat en heldel kring detdär du sade, inte helt oviktig frågeställning om man så säger (skulle nog också vilja påstå att det är en av de absolut tyngsta posterna om man vill gå in mer seriöst).
Mycket intressant läsning här som sagt.
Sodjan, joo, har också tidigare funderat en heldel kring detdär du sade, inte helt oviktig frågeställning om man så säger (skulle nog också vilja påstå att det är en av de absolut tyngsta posterna om man vill gå in mer seriöst).

Mycket intressant läsning här som sagt.

- Krille Krokodil
Inte mycket att fundera på tycker jag, 200 spänn så har du en Arduino med USB i brevlådan på någon dag och sedan är det bara att testa och se om du gillar det. Märker du att du vill programmera mer hårvarunära slänger du in ett program för att göra den till programmerare, laddar ner AVR Studio och så kan du knacka ASM eller C och bränna in i lösa AVR:er.
För att förtydliga lite...
Jag skrev:
> Men samtidigt så löser man många *enkla* uppgifter snabbare, vilket
> så klart är Arduinos stora fördel!
Och det kanske är 80-90% av alla Aduino användare och applikationer, vilket
ju inte alls är dåligt på något sätt...
Och helt oavsett alla teknikska frågor så är ju den stora "communityn"
kring Arduino en av de riktigt stora fördelarna.
Krille har en bra poäng, testa själv så får du se!
Dock så gör Krille just det misstag som jag har försökt peka på, att bara "knacka
lite ASM eller C" är ett rellativt stort steg för många typiska Arduino användare.
För många av dessa är det inte så enkelt som Krille får det att låta.
Jag skrev:
> Men samtidigt så löser man många *enkla* uppgifter snabbare, vilket
> så klart är Arduinos stora fördel!
Och det kanske är 80-90% av alla Aduino användare och applikationer, vilket
ju inte alls är dåligt på något sätt...

Och helt oavsett alla teknikska frågor så är ju den stora "communityn"
kring Arduino en av de riktigt stora fördelarna.
Krille har en bra poäng, testa själv så får du se!
Dock så gör Krille just det misstag som jag har försökt peka på, att bara "knacka
lite ASM eller C" är ett rellativt stort steg för många typiska Arduino användare.
För många av dessa är det inte så enkelt som Krille får det att låta.
- Krille Krokodil
Korrekt Sodjan, runt 1000 sidor informationstät text är det man behöver klämma om man vill få ett bra grepp om hårdvarunära programmering av AVR i ASM och C.
Men hur många gånger ska vi behöva höra hur hemskt det är att få saker gjorda snabbt utan att planera in en affärsplan för att starta en egen fabrik för serieproduktion av sin idé??
Har det sagts nånting nytt i den här tråden, jämfört med alla andra Är-Arduino-bra-trådar?
Har det sagts nånting nytt i den här tråden, jämfört med alla andra Är-Arduino-bra-trådar?
> Har det sagts nånting nytt i den här tråden...
Nej. Dålig research av den som startade tråden.
> Men hur många gånger ska vi behöva höra hur hemskt det är att få saker gjorda snabbt...
Det ska man inte behöva höra och det har inte sagts i den här tråden. Tvärtom så
är det just *det* som är fördelen med Arduino. Och det har också sagts i tråden...
Nej. Dålig research av den som startade tråden.

> Men hur många gånger ska vi behöva höra hur hemskt det är att få saker gjorda snabbt...
Det ska man inte behöva höra och det har inte sagts i den här tråden. Tvärtom så
är det just *det* som är fördelen med Arduino. Och det har också sagts i tråden...
- Mizzarrogh
Jo, för visso men det är ju alltid bättre att höra med folk från fler skolor och som faktiskt har olika erfarenhet, annars hör man ju mest de redan frälsta menar jag. 

Får man slänga in en följdfråga från en som inte kan C.
Om man använder en C-kompilator istället för arduino, har man då full koll på alla interupts, timers, pwm och så vidare? eller finns det även där en risk att man kör fast i färdiga funktionsblock som man inte vet exakt hur denna hanterar hårdvaran?. För visst använder man väl normalt motsvarande LCD drivrutiner m.m. i C-kompilatorerna som i Arduino?.
Om man använder en C-kompilator istället för arduino, har man då full koll på alla interupts, timers, pwm och så vidare? eller finns det även där en risk att man kör fast i färdiga funktionsblock som man inte vet exakt hur denna hanterar hårdvaran?. För visst använder man väl normalt motsvarande LCD drivrutiner m.m. i C-kompilatorerna som i Arduino?.