Arduino, bra eller dåligt val?
- Mizzarrogh
Arduino, bra eller dåligt val?
Som rubriken lyder för en som är grön på sådanhär, är Arduino ett bra val eller finns det bättre grejer?
(tänkte mig mest för att översätta signaler, tex översätta och funktionstrimma digitala utsignaler till användbara analoga för att driva äldre typer av analoga enheter (samt tvärtom), servokontroll från in signaler av digital och/eller analog karraktär osv
(tänkte mig mest för att översätta signaler, tex översätta och funktionstrimma digitala utsignaler till användbara analoga för att driva äldre typer av analoga enheter (samt tvärtom), servokontroll från in signaler av digital och/eller analog karraktär osv
Re: Arduino, bra eller dåligt val?
Arduinon är inte så tokig att labba med men för ”fasta” (permanenta) applikationer blir det onödigt klumpigt.
Då ska du utgå från en (för applikationen) lämplig modell av PIC eller annan MCU.
Då ska du utgå från en (för applikationen) lämplig modell av PIC eller annan MCU.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Det finns bättre grejor.
Men grejen med Arduino är rörelsen ikring den, inte Arduino i sig själv.
Om du vill ha en leksak så finns det mycket som är mer användbart
Men grejen med Arduino är rörelsen ikring den, inte Arduino i sig själv.
Om du vill ha en leksak så finns det mycket som är mer användbart
Jag tycker att Arduino är förträffligt att leka med!
Det är nog det roligaste jag har på min labb bänk!
Sen att det är stort och klumpigt eller dyrt för den delen är inte sant! Eller jo om man envisas att köpa en Arduino Uno varje gång man skall göra ett bygge.
En Atmega328 med Arduino bootloader tar exakt lika mycket plats på bänken där hemma i labbet som en "blank" Atmega328.
Ett annat alternativ är en Arduino mini/nano, jättesmidig lösning då det "bara" är att koppla in.
Sen så har en mini redan en microUSB kontakt vilket gör det jätte enkelt vid programmerin (bara att stoppa i USB sladden)
Sen så tycker jag att dialekten/språket är lätt att förstå och arbeta med tack vare alla färdiga bibliotek, visst jag vet inte alltid vad som händer bakom kulliserna (fast jag brukar försöka läsa på) men det gör mig inte så mycket.
Har inte tänkt lägga ner hundratals timma på ett bygge när jag dåligt med tid att lägga på min hobby som det är.
Sen så är det lätt att tröttna om man inte får nått att funka inom en hygglig tidsram, vilket gör att det annars är lätt att det hamnar i byrålådan igen.
Har du tid att vänta så köp ett arduino från Ebay, kostar inte många kr där.
Det är nog det roligaste jag har på min labb bänk!
Sen att det är stort och klumpigt eller dyrt för den delen är inte sant! Eller jo om man envisas att köpa en Arduino Uno varje gång man skall göra ett bygge.
En Atmega328 med Arduino bootloader tar exakt lika mycket plats på bänken där hemma i labbet som en "blank" Atmega328.
Ett annat alternativ är en Arduino mini/nano, jättesmidig lösning då det "bara" är att koppla in.
Sen så har en mini redan en microUSB kontakt vilket gör det jätte enkelt vid programmerin (bara att stoppa i USB sladden)
Sen så tycker jag att dialekten/språket är lätt att förstå och arbeta med tack vare alla färdiga bibliotek, visst jag vet inte alltid vad som händer bakom kulliserna (fast jag brukar försöka läsa på) men det gör mig inte så mycket.
Har inte tänkt lägga ner hundratals timma på ett bygge när jag dåligt med tid att lägga på min hobby som det är.
Sen så är det lätt att tröttna om man inte får nått att funka inom en hygglig tidsram, vilket gör att det annars är lätt att det hamnar i byrålådan igen.
Har du tid att vänta så köp ett arduino från Ebay, kostar inte många kr där.
- Electricguy
Arduino MÅSTE inte vara klumpigt i fasta installationer. Skaffa en hög med ATMega328 och bränn in bootloader, eller köp med förbrännd bootloader, skaffa socklar, kristaller och kondignar, tryck in processorn i ett Arduino kort eller liknande för att programmera den, ryck ur den och sätt CPUn på det färdiga kortet.
Jag löste detta enkelt med en Arduino med ZIF sockel..
Jag löste detta enkelt med en Arduino med ZIF sockel..

Kul leksak, javisst.
Men om man på alvar ska bygga en ”apparat” (seriös applikation) av något slag blir det lite som att använda en komplett PC bara som termometer med ett NTC motstånd på en port d v s onödigt stort.
Men om man på alvar ska bygga en ”apparat” (seriös applikation) av något slag blir det lite som att använda en komplett PC bara som termometer med ett NTC motstånd på en port d v s onödigt stort.
Aurdino är vad jag förstått lämpligt om man inte
vill att det ska vara för komplicerat att lära sig.
Så det verkar bra på det sättet. Som 8052AH
BASIC ungefär fast den är ju rätt gammal nu.
vill att det ska vara för komplicerat att lära sig.
Så det verkar bra på det sättet. Som 8052AH
BASIC ungefär fast den är ju rätt gammal nu.
- Electricguy
Exakt vad är skillnaden mellan en ren mikroprocessor, och en med Arduino bootloader? Mer än att man sumpar några hundra bitar minne. Se Arduino kortet som en programmerare med labb I/O så är den inte alls så annorlunda från allt annat. Arduino använder ju inte direkt någon kustom CPU..
Bootloadern i sig är ju inte särskilt spännande (enligt min mening). Jag skulle nog snarare säga att det är mjukvaruramverket som man använder i IDE'n som gör det "lätt" att göra mycket med få rader kod. Samt även den ofantliga mängd shields och exempelkod (sketcher) som gör att det är lätt för folk att bygga prylar utan några speciella erfarenheter / kunskaper.
- Electricguy
Ja, och det är det som gör att det är kul för nybörjare.. Jag hade nog ärligt talat inte börjat att pilla med µC så mycket som jag gör om jag inte hade börjat med Arduino.
Andy: Inge problem med att använda en mindre processor, tex en Atmega328 finns som SMD också, sen om man vill så kan man bränna in booatloader på tex en attiny45 som är en 8-pins DIP.
Så man är inte låst till en 28-pins DIP procesor.
4kTRB: Min uppfattning om arduino är just att det är lätt att lära sig, har ett PICKit 2 och ett gäng olika 16F och 18F processorer och har testat både assembler och Hi-tec C och jag klurade inte ut det.
Men med mina Atmel processorer med Arduino booatloader så har jag lyckats skriva till en LCD display, mätt tempratur med en DS18s20, byggt en UV-box timer, byggt en voltmetare som snackar med en 7-seg display över SPI m.m
Så man är inte låst till en 28-pins DIP procesor.
4kTRB: Min uppfattning om arduino är just att det är lätt att lära sig, har ett PICKit 2 och ett gäng olika 16F och 18F processorer och har testat både assembler och Hi-tec C och jag klurade inte ut det.
Men med mina Atmel processorer med Arduino booatloader så har jag lyckats skriva till en LCD display, mätt tempratur med en DS18s20, byggt en UV-box timer, byggt en voltmetare som snackar med en 7-seg display över SPI m.m
Nä just det, vad ska man då med en Arduino? Hela konceptet är ju en leksak/labbsak och inget annat, den är dock ganska användbar till just det även om det finns andra alternativ.
Det är ju helt otroligt hur svårt detta ska vara. Nu använder inte jag ATMEL eller "Arduino" själv då jag är inkörd på Microchip PIC men i alla fall.....
Arduino ÄR INTE en mikrokontroller, det är helt "koncept" bestående en utvecklinsmlijö/IDE med kompilator, en hel del färdiga bibliotek etc, en bootloader för ett antal olika (helt vanliga, standard) ATMEL mikrocontrollers och en gigantisk community.
Sen finns det färdiga kort i "standardformat" som passar ihop med andra kort i samma "standardformat" - allt för att underlätta prototypande etc men det har ju INGET att göra med hurvida "Arduino" går att använda i "riktniga" projekt eller inte.
Det går PRECIS LIKA BRA att montera uC i ett eget system och använda Arduino IDE och bootloader för att programmera den. Vad exakt skulle skillnaden mellan det och att använda en annan kompilator vara? Jag hävdar ingen alls egentligen. Sen hur bra, effektiv, stabil själva kompilatorn och biblioteken har jag ingen uppfattning om men det är ju något man måste kolla upp och ta ställning till oavsett vilket kompilator man väljer...
Om du har en mikrovågsugn i vilket det sitter en ATMega328, hur vet du att det inte är vad som kallas för en leksak - alltså en "Arduino" ?
8052AH och BasicStamp som båda nämns här är ju helt andra saker. De har ju en inbyggd TOLK som exekverar "användarkoden" - inte alls att jämföra med "Arduino" som ju kör "native" maskinkod, kompilerad för den aktuella ATMEL-controllern.
Arduino ÄR INTE en mikrokontroller, det är helt "koncept" bestående en utvecklinsmlijö/IDE med kompilator, en hel del färdiga bibliotek etc, en bootloader för ett antal olika (helt vanliga, standard) ATMEL mikrocontrollers och en gigantisk community.
Sen finns det färdiga kort i "standardformat" som passar ihop med andra kort i samma "standardformat" - allt för att underlätta prototypande etc men det har ju INGET att göra med hurvida "Arduino" går att använda i "riktniga" projekt eller inte.
Det går PRECIS LIKA BRA att montera uC i ett eget system och använda Arduino IDE och bootloader för att programmera den. Vad exakt skulle skillnaden mellan det och att använda en annan kompilator vara? Jag hävdar ingen alls egentligen. Sen hur bra, effektiv, stabil själva kompilatorn och biblioteken har jag ingen uppfattning om men det är ju något man måste kolla upp och ta ställning till oavsett vilket kompilator man väljer...
Om du har en mikrovågsugn i vilket det sitter en ATMega328, hur vet du att det inte är vad som kallas för en leksak - alltså en "Arduino" ?
8052AH och BasicStamp som båda nämns här är ju helt andra saker. De har ju en inbyggd TOLK som exekverar "användarkoden" - inte alls att jämföra med "Arduino" som ju kör "native" maskinkod, kompilerad för den aktuella ATMEL-controllern.
Mizzarrogh skrev:Som rubriken lyder för en som är grön på sådanhär, är Arduino ett bra val eller finns det bättre grejer?
Jag tycker absolut den är värd en chans. Den kan nog upplevas som en leksak med alla dessa shields och för att det är så enkelt, men enkelt måste inte vara kasst. Och man måste inte köpa shields, dom köper man om man inte vill etsa och löda.
Jag tycker Arduino är superenkelt att komma igång med. Jag har i helgen gjort mitt första "riktiga" arduinoprojekt, en batteritestare som visar mAh för NiMh R6 batterier på en LCD-display. Tidigare har jag bara typ blinkat lite lysdioder på min ArduinoUno. Utan arduino hade jag inte klarat det på en helg. Jag programmerar vanligen min Atmel i assembler men har inte orkat lära mig C. Arduinos kodexempel är övertydliga och lätt debuggade via den inbyggda seriella monitorn.
Skulle jag nu vilja bygga 10000st av dessa så köper jag ju inte 10000 ArduinoUno-kort som bas, utan gör ett helt nytt kort och bränner ner koden direkt i Mega328 utan någon bootloader.
Ja den är ett bra val, men om det finns bättre kan jag inte svara på.