Var hittar man en liten elektrisk pump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LM1973

Re: Var hittar man en liten elektrisk pump?

Inlägg av LM1973 »

Lysande Chrille :-) Detta måste jag prova. Lite lödning borde jag klara av :-)
LM1973

Inlägg av LM1973 »

Förlåt, Chille ska det vara och inget annat :-)
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Får man vara nyfiken och fråga vad syftet med pumpanordningen är? :)

En vanlig spolarpump från en bil borde få jobbet gjort? Finns på skroten eller Biltema.
Sådana pumpar trycker ur sig betydlig mer än 20 ml/minuten eller vilken mängd du nu var ute efter, men det löses med en strypning eller munstycke som justeras in till korrekt mängd.

Handlar det om att styra detta över dygnet så kan du antagligen använda en nätansluten digital timer, bara den har tillräcklig upplösning och kan slå till i en minut och sen stänga av.
Den här borde funka fint: http://www.clasohlson.com/se/Digitalt-k ... r328618000

Vanliga mekaniska ur brukar bara gå att ställa för som minst tillslag i 15-30 minuter, och en spolarpump tycker inte om att behöva gå så länge.
Max någon eller ett par minuter skulle jag vilja säga.

Alternativet kanske är att använda en vattenpump för akvarium (Eheim 1046 eller liknande) som förses med lämpligt munstycke.
De är dock lite dyrare i inköp.
Om du bara låter vätskan droppa fram i lämplig takt så kan faktiskt en sådan pump köras dygnet runt, ev. med en avledning tillbaka till behållaren så att pumpen inte behöver jobba mot mer eller mindre stopp hela tiden.
LM1973

Inlägg av LM1973 »

Volvo245GLT:
Jag håller på att bygga ny avloppsanläggning och i stället för att ha en fosforfälla, sist i anläggningen, har jag valt att fälla ut fosfor i trekammarbrunnen i stället. Kemikalien (som fäller ut fosforn, Kemiras Pax 21 eller liknande) ska doseras ml/km3 avloppsvatten. Ca 1 ml/10 l vatten vid "normal" nersmutsning. Eftersom jag använder ca 80 l/dygn så ska jag "pytsa ut" max 10 ml kemikalie/dygn.

Det finns färdiga tekniska lösningar att köpa men dels så styrs dessa /person och eftersom jag är rädd om mitt vatten och förbrukar mindre än genomsnittet så kommer jag att överdosera :( , dels kostar de ca 5 000 kr :!:

Min lösning är (efter att ha fått en massa fina tips i den här tråden. Tack alla :) ) en digital minuttimer (inköpt och testad, ca 200 kr), en 12V transformator (inköpt för ca 70 kr), en dimmer (byggsats från Kjell&CO, 129 kr) och sist dospumpen (inköpt från Kina, ca 150 kr inkl. frakt. Ca 600 kr allt som allt :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Du får gärna hålla oss uppdaterade sen hur projektet går. För något år sedan letade jag runt efter små vettiga pumpar till en drinkblandare. Jag gav upp då jag inte hittade några bra pumpar att använda. Men den där ser ju helt klart intressant ut.
kimachren

Inlägg av kimachren »

Trots att jag är sent ute tänkte jag ändå föreslå en doseringspump för webasto-värmare. T.ex.: denna:
http://www.ebay.de/itm/Webasto-Dosierpu ... 500wt_1156

De till Thermo Top C doserar 70 ml per 1000 slag.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Spännande projekt, tack för redogörelsen! Verkar ju finnas en hel del slantar att spara på en egen lösning som det låter. :)

En peristaltisk pump som den du har är antagligen den bästa och mest exakta lösningen, sen hänger resten på hur väl styrningen fungerar.
Med en strypt centrifugalpump (vindrutespolare, akvarie etc..) blir det ganska många faktorer som spelar in för en exakt dosering.

Doserpump från Webasto och liknande värmare fungerar utmärkt till oljehaltiga vätskor (bensin,diesel), men kan få problem om de måste pumpa vatten och liknande.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag var inne på samma bana som prototypen; en kolvpump. Driver man den med t.ex. en stegmotor som går ett varv på ett dygn så får man ju väldigt exakt dosering. Alternativt en lämpligt utväxlad DC-motor och en timer.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

I stället för en PWM modul hade jag nog satsat på ett tidsrelä som triggas av din klocka och sedan kör pumpen på 12V i en ställbar tid.

Ev. skulle en sådan här fungera:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation

Bara att koppla in och sedan ställa tiden mellan 2sek och 10 minuter.
Med brasklappen att ingen info finns om modulen, så den kanske inte funkar som jag tror....men någon annan kanske vet?

Edit, det fanns visst lite info, dock står det inte vad som händer om START-knappen hålls inne längre än den inställda tiden. Det BORDE inte spela någon roll kan man tycka, men det står inte beskrivet.
Skriv svar