VLC Ventilslip, nån som känner till dem? (Var borrslip)
Re: VLC Ventilslip, nån som känner till dem? (Var borrslip)
Halloj X-IL
Fixturen som du visar tycker jag personligen inte är nåt vidare att slipa borrar i, det är svårt att få det 100%.
Om du nu kan i ventilslipen,vinkla t.ex en borr mot slipskivan så tycker jag att det är bättre.
Upp till 15 mm borr kan du köra med 7 graders lutning på 1 skäret sedan ca 13 grader på baklutningen.
Men det är förutsättningen att du kan luta den mot skivan.
Finns det låsning 0 och 180 grader så är det ju kanon, då har du möjligheter till att bygga om den utan att du förstör maskin.
Du kan ju slipa släppningen för hand (den bakersta) bara att man har bra stöd, det undderlättar.
Fixturen som du visar tycker jag personligen inte är nåt vidare att slipa borrar i, det är svårt att få det 100%.
Om du nu kan i ventilslipen,vinkla t.ex en borr mot slipskivan så tycker jag att det är bättre.
Upp till 15 mm borr kan du köra med 7 graders lutning på 1 skäret sedan ca 13 grader på baklutningen.
Men det är förutsättningen att du kan luta den mot skivan.
Finns det låsning 0 och 180 grader så är det ju kanon, då har du möjligheter till att bygga om den utan att du förstör maskin.
Du kan ju slipa släppningen för hand (den bakersta) bara att man har bra stöd, det undderlättar.
Nej den är inte ultimat på något vis den fixturen, men om man är försiktig så går det hyfsat. Ett stort problem är att den är så vek så att den flexar i alla möjliga riktningar om man lägger på något slags tryck.
Ventilslipen kan tyvärr inte vinkla ventilhållaren runt mer än en axel. Jag tänkte sätta dit en fixtur för att det ju finns ett XY-bord på den som skulle göra det lite snabbare och enklare att komma rätt med fixturen mot slipskivan. Jag borde även som jag nog noterade tidigare kunna slipa ändskären på en pinnfräs med den med nuvarande ventilhållaren, om jag bara kan låsa rotationen hyfsat, om det ens behövs, snäckväxeln är rätt så självhämmande. Ett tredje användningsområde jag tänkt på är att slipa spetsar på olika axlar de gånger man behöver det, till exempel vill jag göra en "wiggler" till svarven för att underlätta centreringsjobbet.
Varför hittar jag på en massa småprojekt nu när jag är så nära att ha en färdig CNC? Brist på disciplin antar jag. Men det är ju så roligt att pyssla med grejerna.
Hur hamnade jag på den här maskinen igen då?:
Den där 5C-hållaren har dock en liten vinkel. Men en sopslut fräs blir nog bättre med nollvinkel än att inte slipa alls. Tror vinkeln bara är någon grad på riktigt slipade fräsar.
EDIT2: Här är ett bygge av en norrman: http://bbs.homeshopmachinist.net/showpo ... stcount=40
EDIT3: Mer info om bygget i EDIT2: http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=27117
Ventilslipen kan tyvärr inte vinkla ventilhållaren runt mer än en axel. Jag tänkte sätta dit en fixtur för att det ju finns ett XY-bord på den som skulle göra det lite snabbare och enklare att komma rätt med fixturen mot slipskivan. Jag borde även som jag nog noterade tidigare kunna slipa ändskären på en pinnfräs med den med nuvarande ventilhållaren, om jag bara kan låsa rotationen hyfsat, om det ens behövs, snäckväxeln är rätt så självhämmande. Ett tredje användningsområde jag tänkt på är att slipa spetsar på olika axlar de gånger man behöver det, till exempel vill jag göra en "wiggler" till svarven för att underlätta centreringsjobbet.
Varför hittar jag på en massa småprojekt nu när jag är så nära att ha en färdig CNC? Brist på disciplin antar jag. Men det är ju så roligt att pyssla med grejerna.
Hur hamnade jag på den här maskinen igen då?:
- Skulle borra plattor till CNC-fräsen
- Behövde få bra hålbilder
- Alltså montera digitala skjutmått på Julafräsen
- Slet ut några borr på härdat stål i skjutmåttet och avbruten HM-borr
- Behöver slipa borr
- Men vänta nu, jag har ju den här jag släpade hem...
Den där 5C-hållaren har dock en liten vinkel. Men en sopslut fräs blir nog bättre med nollvinkel än att inte slipa alls. Tror vinkeln bara är någon grad på riktigt slipade fräsar.
EDIT2: Här är ett bygge av en norrman: http://bbs.homeshopmachinist.net/showpo ... stcount=40
EDIT3: Mer info om bygget i EDIT2: http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=27117
Jaha så började jag riva mer i det. Saker och ting sitter fast... En remskiva till slipskivan som är omöjlig att få loss med avdragare och värme. Nå jag har dränkt med 5-56 och ska på med värmen igen, kanske snabb avkylning sen också. Gammalt fett i drivhjulet till wiren, dränkte med 5-56 för att få isär och komma åt att göra rent. Bara det hjälpte att få lagret att gå lätt, så sen var det bara att pressa i nytt fett. Ska nog fortfarande försöka dela på den.
Förstörd, "lagad" och provkörd enligt tråden om "omöjligt" remhjul.
Nu behöver jag ha tag i slipsten och ny drivwire(finns det speciella sådana, eller duger vanlig stållina?). Diametern på wiren var 4,8mm och det finns på t ex biltema, och så länge man vrider den åt rätt håll lär det väl funka som drivwire?
Nu behöver jag ha tag i slipsten och ny drivwire(finns det speciella sådana, eller duger vanlig stållina?). Diametern på wiren var 4,8mm och det finns på t ex biltema, och så länge man vrider den åt rätt håll lär det väl funka som drivwire?
Vad är det för längd på wiren?
Det kanske kan funka med wiren från en slangkläms-mejsel?
Det kanske kan funka med wiren från en slangkläms-mejsel?
Ja något sånt kanske, längden är väl ca 25cm. Men eftersom wiren alltid kommer att rotera åt rätt håll gåller det ju bara att sätta den rätt innan man löder fast ändarna i drivningen resp snäckhjulet. Den wire som satt där nu verkar bestå av två lager liksom(kanske spunna åt olika håll?), dessutom ett tomrum i mitten. Hur som helst, får väl testa att köpa en bit 4,8mm wire nånstans (helst kortare än 20m eller vad nu biltema hade).
Snarare hitta en wire som är lindad åt rätt håll för är den fellindad blir det samma sak oavsett hur du vänder den. 

Det har du ju fullständigt rätt i!
Jag kan nog dock byta rotationsriktning på eländet så det löser sig hur som helst.

Annars kanske du kan hitta någon billig böjlig axel till en borrmaskin som du kan slakta, dom brukar väl vara minst en halvmeter lång.
Annat alternativ är en hastighetmätarwire från en skrotbil, dom brukar vara ganska grova och är gjorda för att överföra rotation.
Annat alternativ är en hastighetmätarwire från en skrotbil, dom brukar vara ganska grova och är gjorda för att överföra rotation.
Ja, samma tankar som jag haft. Har ett par wires till VW-buss, men de är bra mycket klenare, kanske räcker till dock. Flexskaft ska jag kolla hur grova de är, till dremeln är det nog bara 2mm eller så.
Fördelen med en flexskafts-wire är att varje lager är lindad i motsatt håll vad det föregående lagret var lindat, för att den skall kunna överföra kraft i båda rotationsriktningarna utan att linda upp sig.
/// Marcus
/// Marcus
Har idag provkört med drivning, lite svårt att få wiren att lödas fast ordentligt i snäckskurv resp drivtapp, men annars verkar det funka hyfsat.
Ikväll har jag äntligen fått användning för maskinen!
Jag slipade grunden till ett invändigt gängstål med utgång i 8mm HSS rundstång. Det funkade rätt bra, men den är ju inte byggd för såna jobb så man fick trixa lite. Använde en förminskningshylsa från en Boforschuck jag har också.
Gängstålet blev inte så snyggt (mitt fel, inte maskinens), men det funkade KANON, nu har jag gjort min första snygga invändiga gänga.
Det är en liten grej men jag känner för att starta en tråd: "Jag är så jävla nöjd/glad för att..."
Det blev en mycket trevlig flerstegsraket i garaget.

Jag slipade grunden till ett invändigt gängstål med utgång i 8mm HSS rundstång. Det funkade rätt bra, men den är ju inte byggd för såna jobb så man fick trixa lite. Använde en förminskningshylsa från en Boforschuck jag har också.
Gängstålet blev inte så snyggt (mitt fel, inte maskinens), men det funkade KANON, nu har jag gjort min första snygga invändiga gänga.

Det är en liten grej men jag känner för att starta en tråd: "Jag är så jävla nöjd/glad för att..."
Det blev en mycket trevlig flerstegsraket i garaget.