VLC Ventilslip, nån som känner till dem? (Var borrslip)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

VLC Ventilslip, nån som känner till dem? (Var borrslip)

Inlägg av X-IL »

Fick tag på en Borrslip idag av märket VLC, gissningsvis femtiotal, kanske tidigare. Tungt åbäke i förhållande till storlek, mer bilder kommer senare. Är det någon som känner igen på denna korta beskrivning? Motor, remdrift till slipskiva som driver ett mellanhjul med en wire till borrfixturen. 47kg.

EDIT: Bild och bättre text
EDIT2: Rubrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 29 juni 2011, 08:13:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Re: VLC Borrslip, nån som känner till dem?

Inlägg av säter »

Nja, jag tycker det ser ut som en ventilslip.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med
drivning av sliprörelsen har jag inte sett på borrslipar men på ventilslipar

på den jag har hemma så matar man allt utom skivansrotation för hand
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja kanske är det en ventilslip, men jag bör nog kunna göra något roligt med den, slipa svarvstål eller liknande. Vet inte vad wiren driver riktigt, har dubbla slider (X,Y) med manuella rattar och vinkelinställning på hela hållaren. Sitter även vad jag tror är en diamantavrivare på en arm. Finns dock en del som talar emot ventilslip tycker jag, storleken på "spännhylsan" verkar vara för skaft från typ 10mm - 20mm vilket verkar lite stort för ventiler (iaf till personbilar och mindre fordon).´Det som talar emot borrslip är väl att jag inte kommit underfund med hur man skulle lyckas med släppet t ex. Nå, den skall göras rent, smörjas och testas nån dag. Om jag inte kan använda den så får den väl avyttras på lämpligt sätt, bojsänke kanske :) Kunde inte låta bli att köpa den för det priset bara.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja "valve grinder" eller "ventilslip" i Google gav ju lite bilder som liknar maskinen, så då är det väl en sån. Nåja, vad är väl en bal på slottet.... Då återstår att bestämma vad som ska göras med den, använda till "fel" användningsområde eller skrota/sälja.
Swemill

Re: VLC Ventilslip, nån som känner till dem? (Var borrslip)

Inlägg av Swemill »

Ja, nog är det allt en ventilslip! Har själv en liknande tung pjäs men då en "Malte Månsson".
Har själv också haft planerna på att bygga en borrslip av den men priserna man ser på dem talar emot det...
I vilket fall så är väl wiren för att driva runt ventilen och storleken på hylsan för att få plats med andra olika hylsor!?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det blev nog som sagt ett litet felköp detta, men ska se vad jag ska göra med den. Tycker det verkar vara en bra grund för att slipa sparstål om man bara kommer på något sätt att fästa dem. Nå, jag tror att själva slipskivan kostar ungefär vad jag betalade för maskinen så.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En bild till, lite bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är en ventilslipmaskin. Min pappa hade exakt en sådan i sin bilverkstad. När jag och min syster sålde pappas sommarstuga gav vi bort den till en bekant till pappa. Bygger du om den kan du använda den att slipa svarvstål med eller så renoverar du den och kletar på lite ny färg och säljer den på Tradera som ventilslipmaskin.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja, oavsett vad jag ska använda den till så vill jag nog få den i fungerande skick först, alltså funtionstesta motor och smörja upp allt samt byta wiren(vilket kan vara nog så svårt att hitta lämplig ersättare).

Tradera har slagit mig, samtidigt som att jag faktiskt håller på med VW-bussar och skulle kunna behöva slipa ventiler nån gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vire = liten skruvdragare är nog enklare att fixa
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja kanske. Men ska se vad jag kan åstadkomma. Jag har faktiskt lagat en hastighetsmätarwire med skarvhylsa för kabel, funkar fortfarande fint.

EDIt: Och på frågan hur en hastighetmätarwire kan gå av är svaret att mätaren skar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ventilslipmaskiner är ju väldigt användbara, så det verkar dumt att bygga om den till nåt annat.

Tror f.ö jag använt en identisk maskin som den där, väldigt lik iaf, fast den var i finare skick :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Eftersom jag redan har för mycket att göra så satte jag igång med ett litet projekt till idag. Jag började plocka isär ventilslipen, närmare bestämt den hållande delen. Delar ligger nu i lite T-röd i avsaknad av avfettning eller lacknafta. Jag tror att jag kan löda fast wiren igen(den gamla satt lödd in i snäckskruven), det fanns nog lite marginal på wirens längd. Det hör kommer dock inte att bli någon tokrenovering, utan bara för att få den att snurra, bokstavligen...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu har jag börjat snegla på denna igen. Jag tror att jag ska kolla om jag kan få fast min slipjigg av denna modell(lånad bild) på den utan att förstöra någonting. Skulle vara trevligt att ha X&Y-rörelse med rattar för fininställning i stället för att behöva lossa på hela jiggen. Annars finns det ett eller ett par byggen på nätet med ombyggda ventilslipar med kraftigare jiggar på. Kanske tar och kollar på detta i helgen.
Skriv svar