fas och nolla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag har fattat för att man inte ska citera överhuvudtaget om man relaterar till det senaste skrivna inlägget?
dock tycker jag det inte är nått fel med att dra ett urdrag av inlägget om man bara vill kommentera ett särskilt uttalande.
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

janne66 skrev: I elcentralen delas sedan denna jord upp på "Jord" och "Neutral".
Jordledare är gul/grön och går till alla jordade uttag.
Är det så? Är inte nollan i ett trefassystem summan av de tre faserna?

/Fredde
"augile"

Inlägg av "augile" »

Summan av de tre faserna blir kortslutning :shock: ...sen blir det säkert noll :lol:

Skämtåsido.. om man lägger en symetrisk last över varge fas och kortsluter (läs Y-koppling) så har jag för mig att spänningen hamnar kring 150V.
Senast redigerad av "augile" 2 december 2005, 10:35:12, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nja, "nollan" är väll den gemensamma referensen, inte summan av någonting.
Mellan två valfria faser är det (ca) 380V, mellan valfri fas och nollan är det (ca) 230V. Plockar man ut en fas av de tre samt nollan, så har man ett vanligt en-fas system. Den momentana spänningen på varje fas varierar naturligtsvis med fasen, men va' fasen ! :-)
Senast redigerad av sodjan 2 december 2005, 10:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

U*(sin(wt)+sin(wt +120°)+sin(wt-120°))=0!
I en trefasmotor kopplar du bara in de tre faserna och ingen jord förutom skyddsjorden. Från ett kraftverk kommer det ingen nolla...

Men jag vet inte hur det fungerar i ett hus!

/Undrande Fredde
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du Y kopplar tre symetriska laster så får du noll i mitten. Ett hus är inte så symetrisk så nollan måste anslutas för att det ska bli noll. Och det vanliga är att det är samma som jordledaren. Det kan vara separata på nya hus det vet jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns väl två olika "system"...

Inkommande 4-ledar (L1,L2,L3 och PEN) gemensam neutralledare och skyddsjord, heter TN-C.

Sen så finns det:

Inkommande 5-ledare (L1,L2,L3 PE och N) heter TN-S och har separat skyddsgjord och neutralledare
Senast redigerad av gOry 2 december 2005, 16:00:02, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja precis. Men jag vet inte vad som är standard idag.
"augile"

Inlägg av "augile" »

Oki..dags att reda ut det hela.
I en Y-kopplad trefas ansykron motor har man 150V mellan kortslutningen och den induktiva lasten på varge fas.

I en distributionstrafo som oxå är Y-kopplad så är kortslutningen ansluten till jord eller PEN vilket blir noll referensen i ett distrubitionssystem.

Rätta mig om jag har fel :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Det är ingen kortslutning. Jissar att du paratar om mittanslutningen. Där fins ingan spänning. Över lindningarna finns det 230V om det är ett 400V system. Men var du tror att det finns 150V fattar jag inte alls.
"augile"

Inlägg av "augile" »

Nu blev jag så osäker så att jag blir helt enkelt tvungen att ge mig ut i driften och mäta på en motor :oops:

Edit:

"Att mäta är att veta".. som en vis man sa.

Rätt värde ska va 230V.

Jag får nog köra scandisc på huvudkontoret innan jag går och lägger mig i kväll :wall:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Detta blir lite OT, men angående citatet jag gjorde på förra sidan:

Det är bäst att undvika citat av föregående inlägg, men när inlägget handlar om flera saker och man bara vill kommentera ena saken var detta bästa lösningen jag hittade på.

Handlar däremot inlägget om bara en sak kan man lägga "skribentens namn: blablabla" istället om man vill rikta sitt inlägg åt just denna skribent.

Citerar man en rad från föregående inlägg är det väl okej, men blir det stora textmassor börjar det gå över gränsen. Speciellt med quote-funktionen som tar upp mycket utrymme.
"augile"

Inlägg av "augile" »

gOry skrev:Finns väl två olika "system"...

Inkommande 4-ledar (L1,L2,L3 och PEN) gemensam neutralledare och skyddsjord, heter på TN-C.

Sen så finns det:

Inkommande 5-ledare (L1,L2,L3 PE och N) heter TN-S och har separat skyddsgjord och neutralledare
Nu ska jag leka besservisse igen...hoppas det går bättre än förra gången :pray:

(L1,L2,L3 och PEN) matar centralen, och i centralen så sitter en nollskruv som separerar PEN till PE och N.

Alltså (L1,L2,L3 PE och N) från cenralen till uttag och belysning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad gOry menade är att det finns system med fem ledare till centralen också. Men när det är fyra så är det som du beskev.

Är vi överens om att det är 0V i mitt punkten på en Y-koppling?
"augile"

Inlägg av "augile" »

Om det går in en femledare så är det till en undercentral. Då måste det väl finnas en huvudcentral före den.....eller.

Vi är nog överens angående Y:et.
Skriv svar