Ny medlem här på elektronikforumet, kan inte förstå hur jag ha varit utan ett sånt fint forum så länge

Jag behöver lite hjälp, ska bygga en liten sak men har dålig koll på om det finns sånna komponenter jag vill ha eller om det går att lösa på något annat sätt.
Tänk er 2 led-dioder och 2 tryckknappar, återfjädrande.
Jag vill att när jag trycker på "min" knapp så ska min lampa tändas och den andra ska slockna, men oavsett om jag trycker fler ggr på min knapp så ska bara min lysa.
När jag sedan trycker på den andra knappen så ska min lampa slockna och "den andra" tändas, och samma där, trycker jag på "den andra" knappen så ska den lampan fortsätta lysa.
Jag ska alltså kunna "ta ljuset" från den tända lampan men min knapp, men inte kunna kasta över ljuset till den andra från "min" knapp. Hänger ni med ?
Och jag vill helst inte ha en klassisk "på/av" brytare, utan bara en tryckknapp, som på en dator typ.
Har ett schema i huvudet men till det krävs ett impulsrelä som man kan aktivera med en puls och stänga av med en annan puls, finns det sånna eller kan man göra på något annat sätt.
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Mats