Reglertekniken slår tillbaka!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

Re: Reglertekniken slår tillbaka!

Inlägg av Oltronix »

Jag tror inte heller att en tempgivare är linjär av typ y=kx+l. Varför anger man ström utan Ri? Pröva att "ställa" in 120C och se vilken strömstyrka du får? Ta även några fler mätpunkter när du ändå håller på.

Om du skulle vilja aproximera med att det är linjärt så är k=16/100 och l=-12 vilket ger 7,2mA vid 120C om jag räknat rätt.

I praktiken använder man nog linjarisering. Det verkar vara en smart teknik.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Inte bara i praktiken vill man ha linjära ekvationer utan även i teorin för att kunna använda fler verktyg som t.ex Laplace. Behövs bättre noggrannhet än enkel linjärisering får man ta till taylorserier.
monstrum

Inlägg av monstrum »

4-20 mA är ju industristandard. Finns oändligt många tempgivare (eller andra sorter) som i alla praktiska avseenden är linjära inom detta område.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oltronix skrev:Jag tror inte heller att en tempgivare är linjär av typ y=kx+l. Varför anger man ström utan Ri? Pröva att "ställa" in 120C och se vilken strömstyrka du får? Ta även några fler mätpunkter när du ändå håller på.

Om du skulle vilja aproximera med att det är linjärt så är k=16/100 och l=-12 vilket ger 7,2mA vid 120C om jag räknat rätt.

I praktiken använder man nog linjarisering. Det verkar vara en smart teknik.
I detta fallet, så kan man utgå ifrån att givaren är linjär, då eventuella olinjeariteter rimligtvis bör hanteras av strömomvandlaren.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

monstrum skrev:4-20 mA är ju industristandard. Finns oändligt många tempgivare (eller andra sorter) som i alla praktiska avseenden är linjära inom detta område.
Fast då ska det egentligen framgå att det är en "industristandard 4-20mA tempgivare" på något sätt.

Om rätt svar är att räkna linjärt så blir jag besviken på den praktiska utbildningen som ges till elektriker, det är den typen av dumheter som gör att de tror att alla 4-20mA-givare som mäter en viss storhet inom ett visst område också har samma överföringskaraktäristik.

(Nu må det kanske vara så att alla 4-20mA-givare har samma överföringskurva, men det är väl egentligen mest bara tur).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns flera sätt att utrycka en rät linje
på matematiskt språk.

Ett sätt som är ganska praktiskt om man ritar
en linje i ett x-y-koordinatsystem är att utrycka
den på formen:

x/a + y/b = 1

där a är linjens skärningspunkt med x-axeln
och b skärningspunkten med y-axeln.

Kallas för "interceptformen".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MiaM skrev:
monstrum skrev:4-20 mA är ju industristandard. Finns oändligt många tempgivare (eller andra sorter) som i alla praktiska avseenden är linjära inom detta område.
Fast då ska det egentligen framgå att det är en "industristandard 4-20mA tempgivare" på något sätt.

Om rätt svar är att räkna linjärt så blir jag besviken på den praktiska utbildningen som ges till elektriker, det är den typen av dumheter som gör att de tror att alla 4-20mA-givare som mäter en viss storhet inom ett visst område också har samma överföringskaraktäristik.

(Nu må det kanske vara så att alla 4-20mA-givare har samma överföringskurva, men det är väl egentligen mest bara tur).
Det är liksom grejjen med 4-20mA och 0-10V det skall vara linjärt, så man kan ansluta enkla visarinstrument osv, utan att behöva fundera på karakterestika.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

bossen skrev:"En temperaturomvandlare har mätområdet 100-200 grader och dess utsignal är 4-20 mA. Hur stor skall utsignalen vara om temperaturen är 120 grader?"
Jag tycker att man oftast missar rent resonerande lösningar som faktiskt är mer insiktsgivande än att ta en stoppa-in-värden-i-en-formel metod.

När temperaturen ändras 100 grader (från 100 till 200 grader) så ändras ju strömmen 16 mA (från 4 till 20 mA). Då har vi ju att strömmen ändras 0.16 mA/grad.
Nu vet vi ju att strömmen är 4 mA vid 100 grader. Om vi ökar temperaturen 20 grader (till 120 grader) så ökar ju strömmen med 0.16 * 20 = 3.2 mA, dvs totalt så får vi ut 4 + 3.2 mA = 7.2 mA.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo vet man att det är ett vanligt 4-20mA system så kan man anta att det är linjärt. Men bara för att det anges 4-20mA i frågan så betyder det ju inte att det är ett standardsystem. Troligen är det så, men det kan inte fastslås helt. Ja, jag har haft lärare som lärt mig att ifrågasätta, han hade gett mig rätt om jag svarat att det inte går att svara på frågan.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

4-20mA är som sagt en industristandard. Som om jag inte minns fel är helt linjär som standard.
På mer avancerade instrument kan man dock välja egna funktioner för kurvan.

Hur 4-20mA funkar står dock i din lärobok. Beroende på utbildning kan det tom. stå i flera.

>Ja, jag har haft lärare som lärt mig att ifrågasätta
Häftigt, hade gärna också haft den typen av lärare. Jag brukar ofta svara att frågan är fel,
ofullständig eller liknande och får fel. Tyvärr måste man lägga band på sig på proven för att
inte få sämre betyg :(

>Om rätt svar är att räkna linjärt så blir jag besviken på den praktiska utbildningen som ges till
>elektriker, det är den typen av dumheter som gör att de tror att alla 4-20mA-givare som mäter
>en viss storhet inom ett visst område också har samma överföringskaraktäristik.
Det finns mycket att bli besviken på inom elektriker utbildning, iaf. på gymnasial nivå.

I många böcker beskrivs tillverkarnas egna "standarder" eller idéer om hur det ska fungera som
om det vore en universial standard.
Enligt vår lärobok är instruktionslistan för en AND funktion på PLC

Kod: Markera allt

LD X0
AND X1
OUT Y1
END
Inte nån stans står det att dessa instruktioner är tillverkarspecifika...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Visst att man ska vara kritisk och tänka utanför lådan och hela det där köret men det här är ju bara löjligt. Hur skulle någon, någonsin kunna misstolka den här extremt enkla och helt otillkrånglade uppgiften? Det är ju helt uppenbart att det inte är något annat än en linjär givare. Think inside the box för en gång skull.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

PHermansson skrev:Ja, jag har haft lärare som lärt mig att ifrågasätta, han hade gett mig rätt om jag svarat att det inte går att svara på frågan.
Osedvanligt lättmanipulerad lärare i så fall. Det finns alltid okända variabler att peka på och därmed behöver man alltså inte kunna något, annat än att slingra sig.

4-20mA, jaha hur skulle jag kunna vet att det var millampere som avsågs? Det kunde lika gärna varit magnus Anka, och då blir ju frågan väldigt konstig.

Edit, håller alltså med monstrum.
bossen

Inlägg av bossen »

monstrum skrev:Visst att man ska vara kritisk och tänka utanför lådan och hela det där köret men det här är ju bara löjligt. Hur skulle någon, någonsin kunna misstolka den här extremt enkla och helt otillkrånglade uppgiften? Det är ju helt uppenbart att det inte är något annat än en linjär givare. Think inside the box för en gång skull.
Förstår inte riktigt hur jag ska räkna ut det bara, ganska nytt för mig och det är segt då jag läser på distans!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

bossen: Rekommenderar Andax lösning, den är ganska intuitiv.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

bossen skrev:
monstrum skrev:Visst att man ska vara kritisk och tänka utanför lådan och hela det där köret men det här är ju bara löjligt. Hur skulle någon, någonsin kunna misstolka den här extremt enkla och helt otillkrånglade uppgiften? Det är ju helt uppenbart att det inte är något annat än en linjär givare. Think inside the box för en gång skull.
Förstår inte riktigt hur jag ska räkna ut det bara, ganska nytt för mig och det är segt då jag läser på distans!
Jag tror inte att monstrums inlägg var riktat till dig, utan snarare till de som hävdar att det inte alls är självklart att det handlar om industristandarden 4-20 mA.

Visst ska man vara ifrågasättande, men det får ju finnas gränser. Att påstå att det inte är självklart att det handlar om industristandarden när det talas om en temperaturgivare och 4-20 mA nämns är enligt mig lika fånigt som att påstå att det inte är självklart att äpplen faller nedåt (det KAN ju handla om ett äppelträd i ett parallellt universum där gravitationen är omvänd). Ifrågasätt, men använd också lite sunt förnuft! Är sannolikheten väldigt hög att det är på ett visst sätt så är det ju betydligt mer logiskt att anta att det är just så än att anta att det förhåller sig på det mindre sannolika sättet.
Skriv svar