Reglertekniken slår tillbaka!
Reglertekniken slår tillbaka!
Tjena gubbar! Sitter och filar på en fråga här som kan räknas ut på flera sätt, blir lite osäker så jag tänkte höra med er och se hur ni tolkar detta!
"En temperaturomvandlare har mätområdet 100-200 grader och dess utsignal är 4-20 mA. Hur stor skall utsignalen vara om temperaturen är 120 grader?"
"En temperaturomvandlare har mätområdet 100-200 grader och dess utsignal är 4-20 mA. Hur stor skall utsignalen vara om temperaturen är 120 grader?"
Re: Reglertekniken slår tillbaka!
Vad är det som behöver "tolkas"?
Bara att räkna ut, grundskolenivå.
Bara att räkna ut, grundskolenivå.
Utan mer information är väl enklaste tolkningen att utsignalen varierar linjärt och positivt från 4 till 20 mA när tempen ändras från 100 till 200 grader.
Utan mer information tycker jag det där är solklart och det kan bara tolkas på ett sätt.
MVH: Mikael
MVH: Mikael
Du skriver att det går att räkna ut detta på flera olika sätt, varför inte göra det då, bör väl ge pluspoäng om man kan fixa det på ett antal olika vis.
Får du sedan flera olika rätta svar så visar du ju bara att frågan kanske inte var så genomtänkt, innebär ju att läraren bör få ett gott öga till dig......
Salle
Får du sedan flera olika rätta svar så visar du ju bara att frågan kanske inte var så genomtänkt, innebär ju att läraren bör få ett gott öga till dig......
Salle
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är ju bara att svara att det inte går att räkna ut, man kan ju aldrig förutsätta att en tempgivare är linjär.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Är inte att ställa upp en förstagradekvation t.o.m. gymnasiematte, MaB om jag inte missminner mig...
Mitt svar är: kx+m, lösning lämnas åt den flitige läsaren.
Mitt svar är: kx+m, lösning lämnas åt den flitige läsaren.
Spontant så håller jag med Phermansson i sakfrågan, men tror att 13th.Marine's lösning är vad som söks 
Ett annat sätt att lösa det på är:
((20-4)/(200-100)*(120-100)-(4-20)
((Max utsignal-Min utsignal) / (Max mätnivå - Min mätnivå) * (Mätning - Min mätnivå)) - (Min utsignal - Max utsignal)
Ett annat sätt att lösa det på är:
((20-4)/(200-100)*(120-100)-(4-20)
((Max utsignal-Min utsignal) / (Max mätnivå - Min mätnivå) * (Mätning - Min mätnivå)) - (Min utsignal - Max utsignal)
Senast redigerad av Meduza 14 februari 2013, 13:49:19, redigerad totalt 3 gånger.
Grejen med såna där uppgifter är ju att de oftast går att lösa på flera sätt. Och det spelar ofta ingen roll om man får fram fel svar (på grund av räknefel) om man ändå har tänkt rätt.
När mina barn kommer med skoluppgifter så kollar jag alltid i boken vad det är som de nyss har läst, så jag vet hur det är tänkt att uppgiften skall lösas. Ofta vet jag att det är enklare att lösa på nåt annat sätt, men det sättet har de inte lärt sig ännu.
När mina barn kommer med skoluppgifter så kollar jag alltid i boken vad det är som de nyss har läst, så jag vet hur det är tänkt att uppgiften skall lösas. Ofta vet jag att det är enklare att lösa på nåt annat sätt, men det sättet har de inte lärt sig ännu.
Absolut är det baserat på att det är en linjär funktion, men det är ett sätt som kanske är lättare att förstå om man inte är helt bekväm med kx+m 
Ja men alltså, det där är ju i princip hur man räknar ut kx+m:)
Ja men allt blir ju rätt likt om vi ska räkna på en linjär ekvation, en rak linje går inte att beräkna på så många sätt