Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mizzarrogh »

:D Det brödet lär man kunna slå i spik med...
Nästan synd den gamla åkte till tippen på tiden det begav sig.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

lond skrev:Inte gjort så här ? :)

/// Marcus
:lol: :tumupp: Det var också en variant. :rofl

Hade jag försökt likadant med det här missfostret i "äkta plastic" hade den väl smält. :D

Mizzarrough: Deror väl på om man har glasögonen på eller inte så man missar mjölsäcken och tar cementsäcken istället. :mrgreen: Den här "nya" är en Hugin som tar 7 liter, hellre för stor än för liten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tyckte snarast det såg ut att ha behövts en lastbilmotor att dra runt degen i videon... :mrgreen:
Bara av ren nyfikenhet, har du gårdsbageri eller är det bara för husbehov?
(brukar också baka eget bröd). :)

Senaste, Hmm... Eldat, matat djur och sågat trä. :)
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Det är bara för husbehov, den här tar 7 liter i stöten, var rejäl och blev billig, därav valet. Jag har ledsnat på allt plastskit som nästan är trasigt innan man packat upp det men här var det rostfritt och aluminium, enda plasten var en kåpa ovanpå maskinen där mixeruttaget är och så ratten till gaspådraget, det kallar jag "lagom". :mrgreen:

Nu gäller det bara att få tag på mixerdelen annars får jag konvertera dom från "skitblandarn". 8)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Har en NX1 från krigets dagar, med bruks.

Fungerar mycket bra, slår alla andra maskiner jag haft med hästlängder.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Rengjort laserpickupen på DVD spelaren. Frågan är bara varför jag väntade så länge när det blev så bra med så liten arbetsinsats.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det påminner mig om att jag fixat DVD-spelarens släde för femtifjortonde gången.
Den hade någon form av tvångstanke som innebar att släden helt enkelt bara skulle vara ute
oavsett om man ville titta på film eller inte.

Den här gången bestämde jag mig för att lösa problemet ordentligt.

Felet berodde på att två motorer och några läsgafflar inte var helt i synk.
Det tog ett tag innan jag märkte det. Lagom lätt att veta hur de skulle vara...

Men jag loggade iallafall motorer, läsgafflar och styrsignaler från kortet.
Lät den mata ut själv. Tryckte på in/ut-knappen. Drog släden in/ut manuellt.
Efter ett par gånger så hade jag tillräckligt med ettor och nollor för att
förstå hur det skulle vara.

Sedan fick jag justera kugghjulen mot släden och efter några omjusteringar så fungerar den nu felfritt.
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Lyckades nyss laga min Samsung Galaxy Nexus. Den har sedan i helgen visat att den håller på att laddas även då usb sladden inte sitter i. Har försökt alla möjliga varianter med att ladda ur och ladda upp bateriet, starta om, olika sätt att ladda (via dator, vägguttag med adapter osv) inget tycktes funka.

Läste om att det var hårdvarufel och att det skulle vara laddkretsen som det var galet med så började lite smått titta på att införskaffa en ny telefon. Men så läste jag om någon som hade tagit en tandpetare och böjd micro usb kontakten i telefonen en aning uppåt mot mitten och tänkte va fasen värt att testa.

Så tog ur batteriet och tog en nit från en nitapparat och böjde vääldigt försiktigt på micro usb kontakten. Försökte även skrapa bort lite smuts som fanns i luren för av nån anledning finns ingen lucka till kontakten. När jag kopplade in telefonen igen så visades det inte längre som den laddade.
Kan inte riktigt förstå varför det funka om jag ska vara ärlig. Om det var skräp som kopplade ihop så telefonen trodde den fick laddning.
Vad tror ni varför funkade detta egentligen?

edit:
Verkar onekligen som det har med damm att göra. Problemet kom snabbt tillbaka igen, och rensade ur kontakten lite till och fick bort en jäkla massa damm. Hoppas det funkar
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Min Iphone 4 började slumpmässigt stänga av sig då och då, och vid uppstart så var tidigare season kvar, den tog även inte laddning så batteriet misstänktes genast så de byttes, efter detta så verkade den bra i någon dag. Men började genast strula igen och felet blev mer frekvent.
Så nu tog jag isär igen och kollade med USB-Microscopet och fann detta på batterikontakten!
Skärpedjupet är inget vidare, så man får välja vart i lödningen man vill sätta den.
Men tydliga sprickor runt 3 av 4 kontaktbleck, så fluss och lödpenna for fram snabbt som attan! :D Får väl se hur länge de håller!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Bytt touch på morsan SonyEricsson Vivaz eller va den heter :P
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Har snart reparerat klart en Optonica sm-1515
2013-02-28 23-27-11.667.jpg
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Lagade ett loppisinköp där det visade sig att LCD:n inte fungerade perfekt,
vissa segment fungerade inte alls. Värmde med lödkolven (temp ca 180 grader)
på en anslutning mellan kretskort och LCD.
Den flexibla kabeln satt klistrad (ungefär som tejp) på kretskortet.
Med lite värme på rätt ställe så fungerar den nu perfekt.
Dymo.jpg
(Kostade 30kr i inköp, märkbandet däremot 169kr :wink: )
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Senaste "riktiga" reparationen var en maskin på en industri här i närheten. Var en FRO som inte fick styrsignal (0-10v) från PLCn, hände efter ett missöde med säkringar etc.. (luddig historia)

Iom att PLCn är från 80-tal och förmodligen något custom så undersökte jag analog-kortet närmare, fixade igång allt genom att lyfta (mha lödkolven såklart) på 2 motstånd, och dra en bygling. Enkel lösning som fungerade iom att det fanns fler kanaler som inte användes. :) Därför kunde jag någonstans mitt i kedjan bygla över signalen från den trasiga kanalen till en fungerande, och använda dess utgångsförstärkare istället. DAC-en på den trasiga kanalen fungerade ju. Är nog ett 5-siffrigt belopp jag sparade in åt företaget mha någon timmes felsökning, research och fikaätning. :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Fixat min hemmabyggda fläktstyrning som sitter på kaminen .. som passande nog är av modellen "Oskar" :)

För några veckor sedan tappade jag ett vedträ på sladden till sensorn som känner av temperaturen på luften som kaminen blåser ut (går två st rör i kringelikrokar innuti kaminen som värmer upp luften som blåses genom rören). Kontakten där sensorsladden går in i lådan gick sönder och under reparationerna lyckades jag koppla fel och bränna upp sensorn som satt monterad sedan tidigare (SMT160), samt min reservsensor. Som tur var fick jag tag i nya sensorer av en vänlig själv på forumet! Nu är ny sensor monterad, på ny och längre kabel som gick att dra på ett mer skyddat, och snyggt, sätt. Nu funkar skapelsen igen, och jag slipper lyssna på kaminfläkten hela natten.
2013-03-04 21.22.23.jpg
Sensorn sitter på pinnen som går ut ovanför kaminen till höger. Det vore bra med någon snyggare montering .. men luften blir så varm så det är svårt att sätta sensorn direkt på kaminen.

För er om undrar så är det en AVR 8515 som avkodar temperatursensorn, visar information på displayen och sköter om PWM av fläkten. I mjukvaran har jag gjort ett väldigt enkelt reglersystem med fem hastighetssteg på fläkten, och menysystem som gör att man kan ställa in omslagstemperatur för varje steg, samt hastighet på fläkten för det steget. Menyerna och värdena ställs in med en vridenkoder med tryck. I drygt två år har det funkat kanon .. tills jag tappade det där vedträt :)

Ett problem jag upptäcker sådana här gånger är att jag är alldeles för dålig för att dokumentera min byggen. De där sensorerna hade kanske inte behövt brinna upp om jag noggrant sparat undan fullständigt kopplingsschema, färger på kablar mm.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Exakt en sån där hade vi när jag bode i Enköping. Riktigt snabb på att värma upp ett kallt rum! :)
Skriv svar