Fixat min hemmabyggda fläktstyrning som sitter på kaminen .. som passande nog är av modellen "Oskar"
För några veckor sedan tappade jag ett vedträ på sladden till sensorn som känner av temperaturen på luften som kaminen blåser ut (går två st rör i kringelikrokar innuti kaminen som värmer upp luften som blåses genom rören). Kontakten där sensorsladden går in i lådan gick sönder och under reparationerna lyckades jag koppla fel och bränna upp sensorn som satt monterad sedan tidigare (SMT160), samt min reservsensor. Som tur var fick jag tag i nya sensorer av en vänlig själv på forumet! Nu är ny sensor monterad, på ny och längre kabel som gick att dra på ett mer skyddat, och snyggt, sätt. Nu funkar skapelsen igen, och jag slipper lyssna på kaminfläkten hela natten.
2013-03-04 21.22.23.jpg
Sensorn sitter på pinnen som går ut ovanför kaminen till höger. Det vore bra med någon snyggare montering .. men luften blir så varm så det är svårt att sätta sensorn direkt på kaminen.
För er om undrar så är det en AVR 8515 som avkodar temperatursensorn, visar information på displayen och sköter om PWM av fläkten. I mjukvaran har jag gjort ett väldigt enkelt reglersystem med fem hastighetssteg på fläkten, och menysystem som gör att man kan ställa in omslagstemperatur för varje steg, samt hastighet på fläkten för det steget. Menyerna och värdena ställs in med en vridenkoder med tryck. I drygt två år har det funkat kanon .. tills jag tappade det där vedträt
Ett problem jag upptäcker sådana här gånger är att jag är alldeles för dålig för att dokumentera min byggen. De där sensorerna hade kanske inte behövt brinna upp om jag noggrant sparat undan fullständigt kopplingsschema, färger på kablar mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.