Hur tolka transformatorschema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Hur tolka transformatorschema?

Inlägg av rikkitikkitavi »

aha, jag missade att det fanns ett datablad :oops:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hela förvirringen beror väl på skillnaden i vad transformatortillverkaren definerar som primär/sekundär och vad som faktiskt används som primär/sekundär i kopplingen?

Varför används begreppen primär och sekundär på lösa trafos som inte har en helt uppenbar signalriktning?

Begreppen är bra för transformatorer som har en lindning med typisk "nätspänning" och en eller flera lindningar med andra spänningar. Begreppet kan också vara vettigt på en trafo som t.ex. är gjord för att vara utgångstrafo för ett rörslutsteg.

Men i övrigt är det bara snurrigt att använda begreppen på en lös trafo. I databladet över trafos som länkats i början av tråden såg jag att det bl.a. finns trafos med 8 ohm på "sekundären" och högre impedans (350 ohm eller 1k finns att välja på) på "primären". Jag har bara en enda gång sett den typen av trafo användas med 8ohm-sidan som sekundär och 350/1k-sidan som primär, och det var i en germaniumtransistorbaserad snabbtelefon. Däremot har jag sett flera schemor där just den typen av trafo används i snabbtelefoner för att få vettig signalstyrka då man använder en högtalare som mikrofon.

P.S. jag trodde den här typen av trafos var utrotade - är det restlager som används för att bygga retroprodukter eller används de faktiskt till moderna nykonstruktioner och i så fall var/hur/varför?
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Gjorde ett nytt kretskort och den här gången satte jag trafon som den ska vara enligt schemat, alltså "fel". Resultatet blev faktiskt bättre. Oktaven kom fram tydligare.

Har mätt enligt länken (http://www.geofex.com/FX_images/tyoct.gif) men jag får inte riktigt samma siffror...

Det som ska vara 500 ohm är 500 ohm, men det som ska vara 1,5kOhm är 670 ohm... Det är ju hälften, vad beror det på? Mäter jag de båda benen separat mot jord så är de 340 ohm och 330 ohm.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Resistans (likströmsmotstånd).
Impedans (växelströmsmotstånd).
Om resistansen är 670 Ohm kan impedansen ändå vara 1,5 kohm.
Senast redigerad av SM7CZR 11 februari 2013, 20:57:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förstår inte riktigt hur du mäter och vad för siffror du får, DC-resistansen bör vara 65 resp 45 ohm om du har en ..022 trafo.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vilken trafo använder du?
XC-600134.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Haha, hade nog ställt in multimeter fel!
Mäter upp 47 ohm över S och 67 ohm över P.

Använder 42TM022.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det skall stämma.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Då är allt frid o fröjd? :)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Mja, typ...
Känner i alla fall att jag har mer koll på trafon och den nya kretsen fungerar ju bra.
Däremot vet jag inte vad som var fel med den första kretsen. Hoppas bara inte den här pajar också!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, om du felsöker den, hittar du felet, och kan åtgärda det samt ev modifiera så det inte går sönder igen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns egentligen bara två sätt att felsöka den gamla kretsen.

Den ena är att skicka in signal och "provlyssna" på olika ställen i kretsen för att se hur långt signalen kommer fram.

Detta kan t.ex. göras med multimetern på "Volt AC"-läge ihop med ett enkelt högpassfilter (kondenator i serie med signalen = "plusledaren" till multimetern, motstånd parallellt över multimetern).

Den andra är att "provlyssna" på utgången och skicka in signal på olika ställen. Detta kan göras t.ex. genom att ansluta utgången till en förstärkare (ställd så att förstärkaren kommer dista istället för att spela skithögt om det kommer en tokstark signal in - d.v.s. inrattad för "distljud mitt i natten") och mata in ljud från t.ex. en gammal radio, överbliven mp3-spelare eller liknande med en liten kondensator i serie med signalen. Istället för t.ex. en radio eller mp3-spelare så kan du i vissa fall prova att röra en punkt i taget i kretsen och höra om det brummar på utgången - då återges åtminstone nån slags signal från den punkten.
Skriv svar